La obiect

INS : Veniturile românilor au crescut cu 26% anul trecut – pe ce s-au dus banii economisiți la alimente

Veniturile lunare ale unei familii din România au fost în 2018 de 4.251 lei, în creştere cu 25,3% mai mari faţă de anul anterior, potrivit… Mai mult

06.06.2019

Interviu

Interviu Șerban Țigănaș / Cum a ajuns planificarea strategică urbană a orașelor românești pe mâna grupurilor de interese

Textul de mai jos e compus din fragmente ale interviului apărut în publicația exclusiv print CRONICILE Curs de Guvernare: Șerban Țigănaș – președinte al Ordinului… Mai mult

05.06.2019

Chestiunea

Creşterea costului forţei de muncă, cea mai mare din ultimele şase trimestre

Costul orar al forţei de muncă a crescut în trimestrul I 2019 cu 16,35% faţă de aceeaşi perioadă din 2018, potrivit datelor anunţate de INS.… Mai mult

05.06.2019

Evenimentul

Semestrul european – lupa pe România: nicio măsură pentru a corecta deficitul structural. Observațiile Consiliului UE

România nu a luat niciun fel de măsuri pentru a corecta evoluția deficitului structural și încadrarea sa în obiectivul pe termen mediu, reiese din documentele… Mai mult

05.06.2019

Cronicile

Documente / ANAF modifică criteriile de evaluare în procedura de acordare a codului de TVA

de Victor Bratu 29.9.2017

După retragerea criteriului privind ”intenția și capacitatea” de a derula afaceri și la presiunile mediului de afaceri, ANAF a publicat joi seara proiectul unui nou Ordin privind stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA.

Noul proiect de ordin menține prevederea potrivit căreia organul fiscal nu va înregistra în scopuri de TVA, respectiv va anula înregistrarea în scopuri de TVA în cazul în care persoanele impozabile prezintă risc fiscal ridicat.

Potrivit proiectului, fiecărui criteriu de risc stabilit de ANAF (prevăzute la anexa nr. 5 și anexa nr. 6 a proiectului de Ordin) îi corespunde un punctaj negativ. Punctajul final care determină nivelul riscului fiscal se calculează prin însumarea punctajelor aferente fiecărui criteriu de risc la care se adaugă 100 de puncte.

Persoana impozabilă prezintă risc fiscal ridicat- adică nu i se acordă cod de TVA- dacă punctajul obținut este mai mic de 51 de puncte.

Precizare: Sucursalele din România ale persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României, care au obligația înregistrării în scopuri de TVA în România, conform prevederilor art. 316 alin. (2) din Codul fiscal, nu fac obiectul prevederilor prezentului ordin.

În comunicatul de presă emis joi, ANAF asigură că procedurile administrative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA va deveni ”mai explicită, transparentă și facilă pentru contribuabili”- un mare pas înainte, ținând cont de faptul că detaliile ordinului inițial, emis în perioada în care șefia ANAF era deținută de Gelu Ștefan Diaconu, au fost ”secretizate”, pentru ca ”evazioniștii” să nu le poată afla și astfel încerca să păcălească Fiscul.

Schimbarea decisivă s-ar produce însă dacă ANAF ar renunța la toate prevederile controversate. Doar 2 exemple:

  • firmele trebuie să aibă deja angajați în momentul în care cer cod de TVA, adică din momentul înființării
  • lipsa unei calificări este considerată un risc

Criterii de risc

Primele criterii pentru evaluarea riscului fiscal în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA sunt stabilite în anexa 5. Acestea se referă la:

Sediu.

  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul profesional al avocatului și este utilizat în cadrul unui contract de asistență juridică iar persoana impozabilă analizată nu deține sediu/sedii secundare.
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale (exclusiv avocat), unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată nu deține sediu/sedii secundare .
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale, unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată deține sediu/sedii secundare în cadrul unor contracte de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an.
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale, unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată deține sediu/sedii secundare în cadrul unor contracte de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mare de 1 an.

Insolvență/Faliment.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin o persoană impozabilă, la care a fost declanșată procedura insolvenței/falimentului în ultimii 5 ani fiscali încheiați și persoana impozabilă înregistrează obligații fiscale principale restante.

Inactivitate fiscală.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin o persoană impozabilă declarată inactivă fiscal în ultimii 5 ani fiscali încheiați, fără a fi reactivate.
  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin trei persoane impozabile declarate inactive fiscal în ultimii 5 ani fiscali încheiați.

Inactivitate temporară la Registrul Comerțului.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin două persoane impozabile la care a expirat termenul legal de inactivitate temporară înscrisă la Registrul comerțului fără ca aceastea să fie reactivate.

Respingere/anulare înregistrare în scopuri de TVA.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular3)/membru la cel puțin o persoană impozabilă la care a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA  în ultimii 5 ani fiscali încheiați.
  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator la cel puțin o persoană impozabilă pentru care începând cu 01.02.2015 a fost respinsă solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA sau a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA  în urma aplicării procedurii de evaluare, situație care se menține în prezent.

Obligații fiscale restante.

  • Suma totală a obligațiilor fiscale principale restante înregistrate de persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate dețin calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru și de asociații (persoane juridice) și/sau administratorii (persoane juridice) persoanei impozabile analizate, este mai mare sau egală cu 50.000 lei.
  • Suma totală a obligațiilor fiscale principale restante înregistrate de persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate au deținut, în ultimii 5 ani fiscali încheiați, calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru, este mai mare sau egală cu 50.000 lei.

Contravenții.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate și/sau cel puțin una dintre persoanele impozabile la care aceștia dețin sau au deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru, au înscrise în prezent în cazierul fiscal fapte de natura contravențiilor prevăzute în H.G nr. 1000/2015 privind faptele pentru care se înscriu informații în cazierul fiscal al contribuabililor, potrivit legislației în vigoare.

Infracțiuni.

  • Cel puțin unul dintre asociații persoanei impozabile analizate și/sau cel puțin una dintre persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate dețin sau au deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru au înscrise în prezent în cazierul fiscal infracțiuni și/sau fapte prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din O.G nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015.

Venituri.

  • Administratorii persoanei impozabile analizate nu au obținut venituri în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de înregistrare în scopuri de TVA, respectiv în anul fiscal precedent, după caz.
  • Administratorii persoanei impozabile analizate au obținut, în ultimele 12 luni anterioare solicitarii de înregistrare în scopuri de TVA, venituri exclusiv salariale preponderent ca valoare, din ocupații corespunzătoare grupei majore 9 (conform COR ISCO08), adică muncitori necalificați.

Rezidența fiscală.

  • Cel puțin unul dintre administratorii persoanei impozabile analizate este cetățean străin care nu deține rezidență fiscală în România și capitalul social al persoanei impozabile analizate este sub 45.000 lei.

Cont bancar.

  • Persoana impozabilă analizată nu deține cont bancar sau cel puțin una dintre persoanele împuternicite de persoana impozabilă analizată pentru a desfășura operațiuni pe conturile bancare ale acesteia nu au calitatea de administrator/asociat/salariat.

Activitate desfășurată.

  • Persoana impozabilă analizată nu desfășoară activități economice în spațiul destinat sediului social și/sau sediilor secundare și nici în afara acestora.

Terți.

  • Persoana impozabilă analizată desfășoară exclusiv activități economice în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (punctelor de lucru)

Servicii contabile.

  • Persoana impozabilă analizată nu are desemnată o persoană care să conducă compartimentul de contabilitate sau are desemnată o persoană care nu îndeplinește prevederile art. 10 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care contabilitatea este organizată şi condusă în compartimente distincte, inclusiv situația în care persoana impozabilă analizată nu are încheiate contracte de prestări servicii cu persoane fizice/juridice membre active CECCAR, în cazul în care contabilitatea este organizată și condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității.

Salariați.

  • Persoana impozabilă analizată nu are încheiate contracte individuale de muncă la data efectuării analizei.

(Descărcați AICI anexa 5)

Separeat, în anexa 6, ANAF introduce între criteriile de risc noțiunea de neconcordanțe.

Persoana impozabilă analizată înregistrează neconcordanțe semnificative între informațiile înscrise în declarațiile fiscale/informative/recapitulative proprii, respectiv între informațiile înregistrate în declarațiile fiscale/informative/recapitulative proprii în relația cu partenerii săi (furnizori/clienți), inclusiv neconcordanțe semnificative constatate în urma analizării informațiilor furnizate de terți, altele decât cele care privesc declarațiile fiscale/informative/recapitulative.”, precizează textul.

Spre deosebire de celelalte criterii de evaluare, anexa nu detaliază înțelesul exact al expresiei ”neconcordanțe semnificative”.

Nu este foarte clar nici care ar putea fi informațiile oferite de terți ”altele decât cele care privesc declarațiile fiscale/informative/recapitulative”.

(Descărcați AICI anexa 6)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 29.9.2017

Lăsați un comentariu


Europa

Paris Air Show / Macheta viitorului avion de luptă european – Franța, Germania și Spania au semnat acordul

Iulian Soare

Franţa, Germania şi Spania au semnat luni acordul de cooperare pentru construirea noului avion de luptă european. Acordul a fost semnat de către miniștrii Apărării… Mai mult

Europa

Riscurile de securitate din zona Mării Negre în atenția Consiliului UE – concluziile reuniunii

Iulian Soare

Consiliul Uniunii Europene a adoptat luni concluzii privind angajamentul UE față de cooperarea regională în zona Mării Negre, reafirmând că Bruxelles-ul rămâne consecvent ”principiilor independenței,… Mai mult

Stiri

Outsourcing-ul: România pierde teren în clasamentul global al atractivității

Adrian N Ionescu

România a coborât 10 poziții până pe locul 28, în clasamentul pe 2019 al celor mai atractive destinații pentru transferul de afaceri (outsourcing) ale companiilor… Mai mult

Stiri

Trei liceeni din Sibiu participă la Olimpiada Geniilor, în SUA, cu două proiecte revoluționare

Vladimir Ionescu

Trei liceeni de la Colegiul Naţional „Octavian Goga” din Sibiu participă la Olimpiada Geniilor, o competiție organizată de Oswego State University of New York, între… Mai mult

Stiri

Proiect de lege al USR privind desfiinţarea Secţiei speciale pentru anchetarea magistraţilor

Vladimir Ionescu

USR depune marţi în Parlament un proiect de lege privind desfiinţarea Secţiei speciale pentru anchetarea magistraţilor, a anunţat la RFI deputatul Stelian Ion (foto). Parlamentarul… Mai mult

Europa

Nouă Directivă UE privind accesul la informaţiile financiare private pentru combaterea infracțiunilor transfrontaliere

Vladimir Ionescu

Consiliul UE a adoptat vineri o directivă privind facilitarea utilizării informaţiilor financiare pentru prevenirea, depistarea, investigarea sau urmărirea penală a anumitor infracţiuni, inclusiv cele de… Mai mult

Stiri

Coaliția pentru Libertatea Comețului și a Comunicării: Noul proiect anti-tutun lovește un întreg sector economic

Razvan Diaconu

Coaliția pentru Libertatea Comețului și a Comunicării (CLCC) consideră că inițiativa de hiper-reglementare în domeniul tutunului promovată de câțiva membri ai Parlamentului lovește un întreg… Mai mult