luni

13 mai, 2024

11 martie, 2024

Guvernul a aprobat joi un Memorandum prin care dezvoltarea Portului Constanța Sud, prin investiții masive în Molurile III S și IV S, reprezintă un obiectiv strategic de interes național.

Lucrările sunt estimate la 1,12 miliarde lei, însă pe baza unui studiu de prezabilitate din 2019. Studiul de fezabilitate urmează să fie realizat.

Documentul nu precizează calendar al investiției și sursa finanțării, dar cert este că bugetul pentru anul acesta nu prevede aceste lucrări.


Documentul prevede demararea procedurilor legale pentru realizarea lucrărilor de infrastructură, căi de acces și utilități, în vederea dezvoltării de terminale specializate în Portul Constanța Sud-Molurile III S și IV S.

Valoarea estimativă a investiției, precizează Guvernul, este de 1,12 miliarde de euro, însă această sumă a fost stabilită prin Studiului de Prefezabilitate realizat  de C N Administrația Porturilor Maritime SA Constanța în 2019, așa încât este de presupus că ea este mult sub valoare actuală de pe piață.

Cele două obiective și sumele aferente:

  • Mol III S – 305,6 milioane euro; 45 ha platformă de operare, 11 ha zonă logistică, 7 dane (adâncime la dană -16,5 m)

  • Mol IV S – 815 milioane euro; 110 ha platformă operare, 25 ha zonă logistică, 10 dane (dintre care 5 dane cu adâncimea -16,5m şi 5 dane cu adâncimea de -19m).

Adevăratul cost va fi aflat abia upă realizarea studiului de fezabilitate. Condorm Memorandumului, cheltuielile aferente Studiului de Fezabilitate / D.A.L.I. al obiectivului de investiții ”Realizarea lucrărilor de infrastructură, căi de acces și utilități, în vederea dezvoltării de terminale specializate în Portul Constanța Sud – Molurile III S si IV S”, vor fi finanțate de CN Administrația Porturilor Maritime SA.

Efectele prognozate de guvern prin aceste investiții:

  • Extinderea Portului Constanța prin crearea unor dane de mare adâncime/terminale specializate de operare, obiectiv inclus în Master Planul de Transport, poate deveni un important punct de atracție pentru investitori.

  • Realizarea acestor investiții va conduce la creșterea volumului schimburilor comerciale, cât și la creșterea veniturilor Companiei  Naționale ”Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța”, care administrează Portul Constanța, din exploatarea și administrarea infrastructurii nou-create.

  • Prin realizarea investiției, există oportunitatea creării premiselor pentru operarea navelor de mare capacitate la cele aproximativ 17 dane nou create pe Molul III S și Molul IV S (configurație conform Studiului de prefezabilitate – 2019), datorită adâncimilor mari a apei din zona cheurilor nou-construite.

  • Asigurarea unei infrastructuri de transport dezvoltate, precum și a condițiilor adecvate de securitate, siguranță și protecția mediului în exploatarea portuară va conduce la transformarea Portului Constanța într-un important centru de tranzit, prin oferirea celei mai scurte alternative de transport către centrul Europei, precum și la transformarea acestuia într-un centru-lider de distribuție la nivel regional.

****

(Citiți și: ”60 mil. euro de la UE pentru ”mobilitate militară” în proiectele Portul Constanța și podul de la Ungheni”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: