Guvernul a aprobat vineri o HG prirn care mai mult de un miliard de lei va fi alocați unor lucrări de dragaj pentru aducerea la cota proiectată a bazinelor și șenalelor navigabile din Portul Constanța. Adâncirea acestora va duce la creșterea volumul de mărfuri care va trece prin Portul Constanța, conform Guvernului.
Lucrările se vor desfășura în zona Constanța, Midia și Mangalia, precizează documentul, și vor dura 39 de luni, dintre care 30 de luni va fi rezervată execuției efective a acestor lucrări, iar primele patru luni, realizării studiilor referitoare la modul în care se va interveni.
În unele dintre perimetre, se explică în Nota de fundamentare a hotărârii, cota fundului bazinului din imediata apropiere a zidului de cheu este mai ridicată decât cota proiectată (cota de fundare a cheului), ceea ce pune în pericol siguranța navelor.
Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Program Transport (PT) 2021-2017 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de
investiții publice aprobate potrivit legii.
Lucrările vor crește traficul de marfă din Portul Constanța
„Prin realizarea proiectului, adâncimea șenalelor de acces, a bazinelor de manevră și a bazinelor aferente danelor de operare vor fi aduse până la cotele proiectate, conform adâncimii de fundare a cheurilor
respective, în scopul asigurării condițiile necesare pentru operare. Se vor extinde zonele navigabile prin crearea de șenale/bazine în zonele care în prezent au adâncimi naturale, îmbunătățind astfel condițiile de navigație, siguranța navigației și vor crea condiții pentru creșterea traficului de marfă”, precizează Nota de fundamentare.
Tranzitul de mărfuri prin Portul Constanța a depășit în anul 2022 60 de milioane de tone, o bună parte din această majorarea se datorează exporturilor de cereale ucrainene. La nivelul UE, creșterea a fost mult mai mică.
****