Introducerea în Germania a așa-numitului „Deutschland Ticket”, abonamentul lunar de 49 de euro pentru transportul public naţional, a înregistrat efecte foarte încurajatoare în luna iunie, scrie Time News. Numărul călătoriilor cu trenul pe distanţe mai mari de 30 de kilometri a crescut cu peste 25% în luna iunie, comparativ cu lunile anterioare.
Tichetul a fost fost pus în vânzare începând cu data de 1 mai 2022.
Posesorul uinui astfel de bilet poate călători nelimitat cu trenul, autobuzul şi tramvaiul, pe distanţe scurte şi medii, la un cost mai mic decât în mod normal.
Prin acest plan naţional, autorităţile germane vor să reducă emisiile de CO2, făcând mai uşor şi mai accesibil pentru oameni să utilizeze transportul public în locul autoturismelor personale. Per total, ponderea călătoriilor cu trenul în transportul personal a crescut cu 2,5 puncte procentuale, pe baza analizelor privind utilizarea telefoanelor mobile făcute de operatorul O2.
Călătoriile pe distanțe lungi și serviciile de transport de mare viteză nu sunt acoperite de acest abonament.
Aceste abonamente, elaborate pentru o perioadă de probă de trei ani, indică faptul că transportul public devine o componentă a politicii naţionale, mai degrabă decât un simplu serviciu local, iar Deutsche Welle scrie că acestea au și rolul de a reduce costul vieții pentru populația împovărată de criza energiei.
Este succesorul abonamentului de 9 euro, care a funcționat vara trecută
Biletul de 49 de euro este succesorul popularului abonament de nouă euro, rezultatul unui compromis politic între partidele de guvernământ introdus vara trecută, între iunie și august, pentru a atenua efectele inflației.
Pe măsură ce prețul benzinei și motorinei a atins niveluri record în urma războiului din Ucraina, FDP a propus o reducere a taxelor pe combustibil pentru a ajuta posesorii de mașini și camioane.
Ca răspuns, Verzii au insistat asupra unui sprijin similar pentru utilizatorii transportului public și astfel a fost introdus abonamentul de nouă euro, scrie Deutsche Welle.
Măsura, descrisă de revista germană Der Spiegel drept „cel mai amplu experiment desfăşurat de Germania vreodată în sistemul local de transport public“ a surprins. Guvernul federal a anunţat-o în martie, ca parte a unui pachet de măsuri menite să ajute consumatorii să facă faţă inflaţiei record.
Potrivit biroului national se statistică, Destatis, introducerea ofertei de nouă euro a făcut ca traficul rutier să „stagneze” față de 2019, în loc să crească.
Autovehiculele rutiere au emis 0,8 milioane de tone suplimentare de gaze cu efect de seră în 2022, comparativ cu anul precedent, potrivit agenției federale de mediu.
Diverse forme de „climate ticket” au fost introduse și în alte țări
Germania nu este singură în eforturile sale de a stimula utilizarea căilor ferate pentru a reduce emisiile din transport.
În Spania, abonamentele gratuite pentru trenurile locale și regionale au fost lansate în septembrie, pentru a încerca să îi convingă pe rezidenți să-și lase mașinile acasă și să ușureze presiunea cauzată de inflație.
Potrivit operatorului spaniol Renfe, în primul trimestru din 2023 au fost eliberate 2,1 milioane de bilete.
În Austria, un „Climate ticket” oferă utilizatorilor șansa de a folosi practic toată rețeaua de transport public, inclusiv trenurile de mare viteză, pentru puțin peste 1.000 de euro pe an. Succesul biletului a dus la un „boom” al traficului feroviar, conform operatorului austriac OBB.
Nu toată lumea este încântată de aceste inițiative. „Costă prea mult și se trece foarte puțin de la călătoria cu mașina la cea cu trenul”, a declarat ministrul francez al Transporturilor, Clement Beaune, în Adunarea Națională.
****