Germania lansează luni un nou bilet de transport public cu tarif fix valabil în toată țara, la prețul de numai 49 de euro pe lună.
„Deutschlandticket” oferă acces nelimitat la sistemele de autobuz și metrou ale Germaniei, precum și la trenuri locale și regionale. Ministrul Transporturilor, Volker Wissing, a catalogat noua inițiativă drept „cea mai mare reformă a transportului public din istoria Germaniei”, deși succesul permisului este departe de a fi asigurat, scrie France24.
Abonamentele intră în vigoare pe 1 mai.
Călătoriile pe distanțe lungi și serviciile de transport de mare viteză nu sunt acoperite de acest abonament.
Aceste abonamente, elaborate pentru o perioadă de probă de trei ani, indică faptul că transportul public devine o componentă a politicii naţionale, mai degrabă decât un simplu serviciu local, iar Deutsche Welle scrie că acestea au și rolul de a reduce costul vieții pentru populația împovărată de criza energiei.
Ca parte a lansării, cancelarul Olaf Scholz a vizitat joi un depou de autobuze din Berlin, pentru a-și arăta susținerea acordată acestui proiect.
Peste 750.000 de persoane au achiziționat deja „Das Deutschland-Ticket“
Asociația companiilor germane de transport (VDV) se așteaptă ca 16 milioane din cei 84 de milioane de locuitori ai țării să accepte oferta. Aproximativ 750.000 de bilete au fost vândute deja, fără a număra persoanele care vor renunța la abonamentele de transport actuale, mai scrie France24.
Modul de finanțare a noii politici a făcut obiectul unor lungi dezbateri, care au întârziat lansarea biletului.
În cele din urmă, s-a ajuns la un acord între guvernul federal și statele Germaniei, care vor contribui ambele cu câte 1,5 miliarde de euro la finanțarea abonamentului.
Cheltuielile au fost criticate dur de opoziție, care susține că banii ar fi putut fi folosiți pentru „îmbunătățirea și renovarea infrastructurii feroviare.
Rețeaua feroviară a Germaniei are nevoie de investiții de aproximativ 8,6 miliarde de euro pe an, pentru următorii 10 ani, conform estimărilor oficiale.
Este succesorul abonamentului de 9 euro, care a funcționat vara trecută
Biletul de 49 de euro este succesorul popularului abonament de nouă euro, rezultatul unui compromis politic între partidele de guvernământ introdus vara trecută, între iunie și august, pentru a atenua efectele inflației.
Pe măsură ce prețul benzinei și motorinei a atins niveluri record în urma războiului din Ucraina, FDP a propus o reducere a taxelor pe combustibil pentru a ajuta posesorii de mașini și camioane.
Ca răspuns, Verzii au insistat asupra unui sprijin similar pentru utilizatorii transportului public și astfel a fost introdus abonamentul de nouă euro, scrie Deutsche Welle.
Măsura, descrisă de revista germană Der Spiegel drept „cel mai amplu experiment desfăşurat de Germania vreodată în sistemul local de transport public“ a surprins. Guvernul federal a anunţat-o în martie, ca parte a unui pachet de măsuri menite să ajute consumatorii să facă faţă inflaţiei record.
Peste 52 de milioane de bilete au fost vândute, conform Asociației Companiilor Germane de Transport. Potrivit biroului national se statistică, Destatis, introducerea ofertei de nouă euro a făcut ca traficul rutier să „stagneze” față de 2019, în loc să crească.
Autovehiculele rutiere au emis 0,8 milioane de tone suplimentare de gaze cu efect de seră în 2022, comparativ cu anul precedent, potrivit agenției federale de mediu.
De acest abonament de 49 de euro vor beneficia în special „locuitorii din mediul urban care au deja un abonament mai scump”, a declarat pentru AFP expertul în transporturi Oliver Wittig.
Diverse forme de „climate ticket” au fost introduse și în alte țări
Germania nu este singură în eforturile sale de a stimula utilizarea căilor ferate pentru a reduce emisiile din transport.
În Spania, abonamentele gratuite pentru trenurile locale și regionale au fost lansate în septembrie, pentru a încerca să îi convingă pe rezidenți să-și lase mașinile acasă și să ușureze presiunea cauzată de inflație.
Potrivit operatorului spaniol Renfe, în primul trimestru din 2023 au fost eliberate 2,1 milioane de bilete.
În Austria, un „Climate ticket” oferă utilizatorilor șansa de a folosi practic toată rețeaua de transport public, inclusiv trenurile de mare viteză, pentru puțin peste 1.000 de euro pe an. Succesul biletului a dus la un „boom” al traficului feroviar, conform operatorului austriac OBB.
Nu toată lumea este încântată de aceste inițiative. „Costă prea mult și se trece foarte puțin de la călătoria cu mașina la cea cu trenul”, a declarat ministrul francez al Transporturilor, Clement Beaune, în Adunarea Națională.
****