marți

19 martie, 2024

2 iulie, 2019

Deficitul bugetar înregistrat după cinci luni din anul 2019 a fost de 14,7  miliarde lei, cu 80% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Suma echivalează cu un minus de 1,43% din PIB-ul estimat pe 2019, adică mai mult de jumătate din nivelul stabilit prin legea bugetului pe anul în curs (2,76%).

Rezultatul este cu mult mai slab faţă de anii precedenţi iar tendinţa de înrăutăţire a execuţiei bugetare apare ca evidentă din datele oficiale.


Valoarea de +0,89% din PIB la finele lui mai 2015 s-a dus spre echilibru relativ în mai 2016 şi mai 2017, pentru ca în ultimii doi ani rezultatele să se deterioreze vizibil.

Dacă veniturile bugetului general consolidat au avansat, pe primele cinci luni din 2019, cu 11,6% în termeni nominali, cheltuielile s-au majorat cu 16,3%.

Ambele au depăşit cu mult nivelul de creştere economică pe anul în curs (deocamdată anunţat la 5% pentru primul trimestru) dar decalajul a fost în favoarea cheltuielilor.


Pe partea de venituri, rezultatele bune în colectare pe partea de contribuţii de asigurări (+18,5%) şi TVA (+12,8%) au fost estompate de scăderea înregistrată la impozitul pe salarii şi venit (-7,9%) şi de ritmul mai redus de la intrările din accize (+5,6%).

Majorările de sume pentru personalul bugetar (+24,6%) şi cele cu asistenţa socială (+15,0%) au dat tonul pe partea de cheltuieli, unde se poate observa şi o creştere cu 13,7% a banilor daţi pentru plata dobânzilor la creditele luate de stat.

Nu se investește în plan local pentru a fi ținut sub control deficitul general

Rezultatele pe principalele componente ale bugetului general consolidat arată că peste 90% din deficitul consemnat per total provine de la bugetul central al statului.

În schimb, rezultatul unităţilor administrativ- teritoriale luate în ansamblu apare ca fiind pozitiv, cu un plus de aproape trei miliarde de lei. De fapt, cheltuielile locale au fost limitate pentru a ţine sub control deficitul general.

Bugetul asigurărilor de stat, din care se plătesc pensiile, şi fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate au înregistrat amândouă minusuri de circa 1,4 miliarde, care au anulat plusul de la bugetele locale.

Datele comparative cu din excuţiile lunare anterioare arată că, oarecum surprinzător, luna mai 2019 s-a înscris în limitele uzuale de deficit.

Explicaţia rezultatului mai slab din acest an al bugetului general consolidate este localizată în startul mai slab de an, când plusul rezultat pe baza încasărilor aferente preponderant activităţii din anul precedent a fost cu mult mai firav, şi în performanţa clar mai slabă din luna aprilie. Din păcate, pentru luna iunie nu este de aşteptat o îmbunătăţire a situaţiei, de-abia în iulie datele istorice fiind pe plus şi pe un trend crescător.

Din această combinaţie de rezultate ce urmează a fi înregistrate la mijlocul anului, disponibilă de-abia la finele lunii august, vom vedea cum stă bugetul general al statului exact înaintea majorărilor de pensii prevăzute pentru ultimele patru luni din 2019 ( când punctul de pensie se va majora cu 15%, de la 1.100 lei la 1.265 lei).

În mod cert, însă, în continuare va fi nevoie de o performanţă net superioară în execuţia bugetară faţă de anii trecuţi, pentru a putea păstra încadrarea în cele trei procente din PIB, deficit permis pentru încadrarea în criteriile de la Maastricht.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: