De ce s-a crăpat ”autostrada electorală”: Raportul Corpului de control al Ministerului Transporturilor - CursDeGuvernare.ro
sâmbătă

16 octombrie, 2021

De ce s-a crăpat ”autostrada electorală”: Raportul Corpului de control al Ministerului Transporturilor

8 decembrie, 2015

neaga rus
Noiembrie 2014. Narcis Neaga și Ioan Rus la deschiderea tronsonului de autostradă Sibiu-Orăștie

Marți, 8 decembrie, ministrul Transporturilor a scos din sertar Raportul efectuat sub comanda predecesorului său, cu privire la activitatea CNADR.  Documentul, finalizat de Corpul de control al ministerului în luna august 2015, în mandatul fostului ministru Iulian Matache, constată nereguli la toate cele 8 obiective de control cu privire la activitatea CNADR.

Cel mai consistent capitol îl reprezintă cel referitor la derularea contractului  de proiectare și de execuție al lotului 3 al Autostrăzii Orăștie-Sibiu (celebra ”autostradă electorală”, care s-a surpat pe o porțiune a tronsonului), Corpul de control confirmând toate neregulile semnalate de presă.

Problema e, însă, nu doar una tehnică, sau de timp necesar pentru refacerea lucrării : pe lângă prejudiciile directe aduse de închiderea tronsonului de autostradă, raportul Corpului de control avertizează: ”din cauza depășirii termenelor de execuție, există premisa ca sume importante de bani să fie declarate neeligibile, în proiectele cu fonduri europene, la finalul anului 2015.”

Neregulile pe ”autostrada electorală”


printPrincipalele probleme identificate de Corpul de control al Ministerului Transporturilor la modul de onorare al obligațiilor care decurg din contractul încheiat pentru lotul 3 al Orăștie-Sibiu sunt:

  • Au fost înregistrate întârzieri în derularea contractului încă din faza de proiectare. Pentru nerespectarea termenelor, CNADNR era îndreptățit să aplice un număr de 3 penalități în valoare de 2,1 milioane lei fiecare. CNADNR a renunțat nejustificat la 2 dintre acestea, oferind antreprenorului un avantaj major în cazul ajungerii la un arbitraj a disputelor pe tema întârzierilor.
  • Nici până la data controlului nu a fost întocmit un Proces verbal de recepție al lucrărilor.
  • Decizia conducerii companiei de a prelua lucrările executate în cadrul contractului a fost nefundamentată, a fost luată cu încălcarea prevederilor contractului și a presupus asumarea unui risc nejustificat privind siguranța circulației.
  • Respectiva decizie a favorizat nejustificat antreprenorul, în condițiile în care comisia de inspecție a constatat clar că mai sunt de executat lucrări necesare pentru asigurarea siguranței autostrăzii și a circulației.
  • Alunecările de teren care au condus la deteriorarea șoselei sunt considerate de antreprenor ca fiind ”o desfășurare a forțelor naturii care este imprevizibilă”, acesta solicitând majorarea cu aproximativ 30% a prețului contractului pentru soluțiile tehnice de remediere. Antreprenorul solicită plata de lucrări suplimentare invocând inclusiv deschiderea autostrăzii înainte de terminarea lucrărilor.
  • Pe parcursul derulării lucrărilor au fost emise 275 de rapoarte de neconformitate. Parte dintre acestea au fost închise în baza unor teste efectuate de un laborator care era plătit de antreprenor, în calitate de subcontractor al acestuia.
  • În perioada ianuarie-februarie 2014 a fost întocmit un memorandum privind rezilierea contractului, document transmis Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine dar nepromovat oficial de CNADNR, astfel că acesta nu a produs efecte.
Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Având în vedere toate aceste aspecte, Corpul de control al Ministerului Transporturilor a propus ministrului de la acea dată ”sesizarea organelor abilitate cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de șantier a prevederilor legii privind calitatea în construcții și cu privire la modul în care a acționat conducerea CNADNR în derularea contractului.”

Alte nereguli sesizate la CNADNR

Raportul Corpului de control mai conține alte 7 obiective de control. Principalele constatări:


citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr