28 ianuarie, 2015

carduri-asigurat sanatateGuvernul a decis miercuri amânarea cu 60 de zile a utilizării obligatorii a cardului de sănătate.
Această nouă amânare (precedenta fusese decisă în decembrie 2014 și a mutat data de aplicare la 1 februarie, de la 1 ianuarie) nu a fost solicitată de CNAS. Iar dr. Marius Filip, coordonator al proiectului Dosarul Electronic de Sănătate și expert onorific al Casei Naționale, este convins cătotul pleacă de la interesul celor care nu vor să fie controlați„.

De cealaltă parte, surse din principalul partid de guvernământ declară pentru cursdeguvernare.ro că decizia amânării s-a luat în speranța că, în următoarele 60 de zile, se vor putea distribui și cele 1,5 milioane de carduri aflate „pe stoc”, la Casele Județene și la Poștă, și se vor remedia majoritatea deficiențelor constatate la înregistrarea în sistem sau la interconectarea sub-sistemelor Platformei Informatice.

actualizare a problemelor pe care le-a adus tentativa de informatizare a actului medical (pornită, atenție!, în urmă cu 12 ani, și pentru care statul a cheltuit peste 180 milioane de euro) în cele ce urmează :

De ce o nouă amânare? Răspunsurile expertului CNAS


marius-filipDr. Marius Filip (foto) a declarat pentru cursdeguvernare.ro că instituția pe care o reprezintă nu se aștepta la această amânare, care s-a decis fără o consultare a celor care conduc acest proiect.

Întrebat cine ar avea probleme după ce sistemul devine funcțional, dr. Filip a răspuns: „În primul rând medicii, care vor fi în pom cu raportările de servicii, aici există un interes în amânare.”

În realitate, zona celor care au interese ca informatizarea actului medical să rămână blocată este extinsă, iar miza pe măsură: bugetul de stat pierde sute de milioane de euro anual ca efect al fraudei.

(Citiți și: „Afacerea de miliarde care merge numai dacă nu faci nimic: Amânarea cardurilor de sănătate”)

Problemele sistemului descrise de sursele apropiate guvernului sunt admise în parte de dr. Marius Filip, care admite că există și „anumite disfuncționalități tehnice, reduse însă ca pondere în sistem”.


Dincolo de disfuncțioanlitățile pe care le invocă toată lumea, un lucru e cert : sistemul medical a pierdut numai în ultimii 2 ani circa un miliard de euro prin fraudele pe care le-ar fi împiedicat folosirea cardului. Fiecare lună de amânare înseamnă zeci de milioane fraudați. Astfel încât nu pare de mirare lungul șir de amânări, vreme de 12 ani.

Când va funcționa Sistemul Unic Integrat, va funcționa și haosul datelor transmise de autoritățile statului

Dr. Marius Filip, fost medic șef al CNAS și actual expert, responsabil cu promovarea proiectelor informatice derulate de Casă, a explicat cursdeguvernare.ro că toate chestiunile tehnice (chiar și cele generate de lipsa educației IT a unora dintre medici) pot fi remediate, într-un timp mai lung sau mai scurt.

Cu o singură excepție: acuratețea informațiilor furnizate de alte instituții ale statului, care vor creea probleme de sistem, fie bolnavilor, fie Casei.

Informațiile inițiale, cu care s-a constituit baza de asigurați a Casei au fost preluate de la Interne, ANAF, autorități locale etc. O listă a inconsecvențelor descrise de expertul CNAS are la bază, în principal, factorul uman:

  • neplata sumelor datorate bugetului asigurărilor sociale de către angajatori
  • greșeli în introducerea datelor
  • actualizare greoaie a datelor în cazul nou-născuților și decedaților

Potrivit dr. Filip, medicii de familie corectează erorile atunci când le întâlnesc, însă baza de date de actualizează automat, la fiecare sfârșit de lună, datele oficiale fiind rescrise iar eventualele corecturi sunt anulate de sistem.

Câte carduri sunt de fapt?

Potrivit declarațiilor făcute în ianuarie 2015 de Directorului Direcţiei Operaţiuni şi Relaţii Comerciale, Irina Purcaru, „Poşta Română, în urma unor eforturi considerabile ale reţelei operaţionale a companiei, a reuşit să se achite cu succes de sarcinile impuse prin contractul cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Din cele 13,2 milioane de carduri trimise de CNAS spre distribuire, Poşta Română a predat în mâna asiguraţilor 93% din documente.”

Contractul inițial de achiziție a fost semnat de CNAS pentru 18,5 milioane de carduri.

Funcționarea în sistem off-line

Una dintre criticile aduse de medicii de familie cardului de sănătate este aceea că, în special în zonele rurale, sunt probleme cu conexiunile la Internet.

Oficialii au asigurat că sistemul poate funcționa și off-line, adică fără conexiune, urmând ca Dosarul pacientului și prescripția electronică să se actualizeze atunci când conexiunea este disponibilă. Problema este că actualizarea trebuie făcută în ziua de consult, altfel sistemul va refuza înregistrarea.

Erori în sistem

Un forum al programatorilor români, care poate fi consultat AICI, abundă de nelămuriri ale tehnicienilor legate de modalitățile de înregistrare în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) și de numărul de erori ale sistemului.

Fără legătură cu problemele actuale, revine în discuție un capitol al raportului întocmit în 2013 de Corpul de Control al prim-ministrului, care a constatat că CNAS a plătit contractorului (SIVECO)  804 euro (fără TVA) /persoană/zi pentru servicii de instruire în utilizarea programului informatic, servicii subcontractate ulterior pentru 70 euro/persoană/zi.

Descărcați AICI concluziile verificărilor la CNAS în legătură cu contractele de proiectare, construire și operare a SIUI

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: