La obiect

Bătrânii României și condițiile lor de viață din statisticile UE

Eurostat a dat publicității o serie de date referitoare la populația în vârstă, cu indicatori referitori la ponderea în total, rata de dependență, riscul de… Mai mult

03.12.2019

Analiză

O imagine cât 1000 de cuvinte: deficitul românesc în contextul UE

După analiza situației găsite în finanțele publice și măsurile de aducere la normal a execuției bugetare, concretizate în cea de a doua rectificare bugetară pe… Mai mult

02.12.2019

La obiect

Experți în fiscalitate: Cât de haotice sunt excepțiile din Codul fiscal și cât de dificilă va fi recalibrarea

Abundenţa de excepţii de la aplicarea Codului Fiscal a creat mai degrabă privilegii decât motoare de dezvoltare a economiei şi societăţii. Corecțiile nu trebuie făcute… Mai mult

01.12.2019

Analiză

Energia în România: Ritm alarmant de creștere a prețului pentru firme. La consumatorii casnici avem între cele mai mici prețuri în UE

Potrivit datelor comunicate de Eurostat pentru primul semestru din 2019, România a consemnat cel mai mic preț pentru consumatori la gazele naturale, alături de Ungaria.… Mai mult

01.12.2019

Cronicile

Daniel Dăianu / Moneda comună și reformarea zonei euro

de Daniel Daianu , 13.11.2019

Guvernatorul Bancii Nationale a Ungariei, Gyorgy Matolcsy, a semnat recent un articol care a ridicat, probabil, multe sprancene printre oficiali din UE (“It is time to recognize that the euro was a mistake/Este momentul sa admitem ca euro a fost o greseala”, Financial Times, 4 November).

Deoarece este o diatriba la adresa monedei comune, care, se afirma, ar fi fost o stratagema a Frantei de a tine ancorata Germania in Uniune.

Intr-un fel, suna precum faimoasa expresie a Lordului Ismay: ca NATO este o alianta necesara pentru a-i tine pe rusi afara, pe germani sub control si pe americani in Europa. Textul contine o serie de observatii la adresa euro care, sub diverse forme, au fost in dezbaterea publica de-a lungul anilor. Astfel, nu putini economisti au deplans ca moneda comuna a fost introdusa fara a avea aranjamente fiscale adecvate.

Insusi Otmar Issing, primul economist sef al Bancii Centrale Europene, a remarcat acest fapt. Sa amintim ca Raportul McDougall din 1977 constata ca o uniune economica si monetara va fi fragila daca nu va beneficia de un buget comun semnificativ. Este evidenta si o divergenta economica intre Nordul si Sudul zonei euro, care nu poate fi explicata numai prin factori ce nu tin de functionarea uniunii monetare.

Este greu sa respingi ceea ce este de bun simt economic, parti constitutive ale unei gandiri consolidate privind ce ar defini o zona euro robusta: aranjamente de “partajare a riscurilor”(risk-sharing), inclusiv o “capacitate fiscala”, care sa nu fie cu statut inferior aranjamentelor de reducere a riscurilor (risk reduction), un fond de rezolutie solid, o schema colectiva de garantare a depozitelor (EDIS), reguli fiscale care sa nu amplifice pro-ciclicitatea cand este nevoie de corectii macroeconomice de amploare, o pozitie (stance) macroeconomic la nivelul zonei euro si, nu in cele din urma, un activ sigur (safe asset) care sa ajute euro sa fie o moneda de rezerva competitiva in spatiul global.

O chestiune la care face aluzie Guvernatorul Matolcsy, este ca ratiuni de ordin politic au impiedicat, sau incetinit, reformarea design-ului institutional al zonei euro. As mentiona ca este ironic ca Germania, care se poate spune ca este marele castigator economic al introducerii euro pare sa subaprecieze aceasta situatie; fiindca moneda comuna a operat precum o marca germana subevaluata, ceea ce explica, in larga masura, mari surplusuri ale balantei sale externe. In aceeasi categorie putem include si Olanda.

Dar una este sa observi neajunsuri in formatul institutional si mecanisme ale zonei euro si altceva sa consideri ca euro a fost o eroare strategica. Daca acceptam ca moneda comuna are menirea de a sustine Uniunea Europeana in competitia globala si sa ajute mentinerea stabilitatii in Europa, aparitia sa era inevitabila la un moment dat. Ca introducerea euro a fost poate prematura este o teza cu mica relevanta acum. Ce conteaza in schimb sunt hibe de constructie, care nu aveau cum sa nu aiba consecinte; unele dintre hibe au fost subestimate de politicieni, altele au fost insuficient intelese inclusiv de nu putini economisti.

Dar sa judecam istoria si destinul monedei comune cu beneficiul analizei retrospective si in perspectiva temporala. In 1999, China nu era inca gigantul economic (si nu numai), aparent tot mai amenintator. Iar SUA nu se conturau drept un rival economic atat de taios pentru Uniune, intr-o lume ce se multipolarizeaza, in care NATO si relatia transtalantica din nefericire slabesc.

Exista totodata lanturi de productie ce exprima integrare economica de profunzime si care pot reduce din eficacitatea utilizarii politicilor monetare independente ca instrumente de corectie macroeconomica –desi m-as feri sa afirm ca politica monetara nu mai are utilitate in economii nu pitice (ex: Cehia, Polonia, Romania, Ungaria) in comparatie cu tari care au folosit/folosesc regimuri de consiliu monetar. Sunt de subliniat si pericole mari noi, care reclama un raspuns colectiv, intr-o Uniune ce are nevoie de coeziune interna.

Opinia ca o recompunere a zonei euro ar face UE mai robusta nu mi se pare convingatoare. Daca zona euro s-ar fragmenta, aceasta ar lovi proiectul european, probabil in mod fatal. O asemenea evolutie ar fi rea pentru toti, pentru relatia transatlantica. Si NATO ar avea mult de suferit.

Zona euro are nevoie de reforme profunde in functionarea sa pentru a deveni robusta, pentru a face moneda comuna robusta si pentru a sprijini Uniunea in ansamblu. Propunerea minstrului german de finante, Olof Scholz, privind schema colectiva de garantare a depzitelor este un pas inainte, chiar daca modest.

Si este de sperat ca propuneri din documentele de reflectie ale Comisiei Europene din 2017, din alte documente serioase, vor gasi intruchipare in realitate; cu cat mai curand, cu atat mai bine. Nu trebuie sa asteptam o noua criza severa pentru a ne trezi la realitate, pentru a face “orice este necesar pentru a salva euro”( whatever it takes to save the euro) – ca sa repet declaratia ca si magica a lui Mario Draghi din iulie 2012.

Reformele in mecanismele zonei euro, pentru a o face robusta, sunt salutare pentru tarile care nu sunt inca in Uniunea Monetara. Economia romaneasca are de atins o masa critica de convergenta reala si de realizat consolidare macroeconomica durabila (controlul durabil al deficitelor) pentru a intra in Macanismul Cursurilor de Schimb (ERM2) si apoi, in zona euro.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.11.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Paris / Volodimir Zelenskiy și Vladimir Putin, față în față pentru prima oară

Victor Bratu

Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenskiy, și președintele Rusiei, Vladimir Putin, s-au întâlnit luni pentru prima dată, la Paris, la o reuniune în cadrul căreia se încearcă… Mai mult

Stiri

”Alianța bateriilor” prinde putere – Comisia aprobă 3,2 mld euro ajutor de stat pentru 7 state UE

Iulian Soare

Comisia Europeană a aprobat luni un ajutor de stat notificat în comun de șapte state membre –  Belgia, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Polonia și Suedia… Mai mult

Stiri

Senat / Moțiunea simplă împotriva ministrului Finanțelor a fost adoptată, dar nu produce niciun efect

Razvan Diaconu

Moţiunea simplă împotriva ministrului Finanţelor Florin Cîţu, în care PSD cerea demisia acestuia, a fost adoptată luni de Senat. Votul electronic secret a înregistrat 59… Mai mult

Stiri

Vinieta Oxigen, amânată – se aplică din martie 2020

Vladimir Ionescu

Intrarea în vigoare a vinietei Oxigen se amână două luni, până la 1 martie 2020, pentru ca în primele două luni să se desfășoare o… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis: Îmi doresc ca primarii să fie aleși în două tururi

Razvan Diaconu

Preşedintele Klaus Iohannis a afirmat luni că îşi doreşte ca primarii să fie aleşi în două tururi de scrutin. “Mesajele pe care le am pentru… Mai mult

Stiri

Buget 2020: Noile date pe care lucrează Ministerul Finanțelor – 3,5% deficit pe anul viitor

Alexandra Pele

Bugetul pe 2020 va fi construit, în principiu, pe un deficit bugetar de 3,5% din PIB, a confirmat luni ministrul Finanțelor Publice, Florin Cîțu. Acesta… Mai mult

Stiri

Proiectul PNL de reducere a TVA la 16% – introdus de PSD și UDMR pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor

Vladimir Ionescu

Conducerea Camerei Deputaţilor a decis, luni, introducerea pe ordinea de zi a unei propuneri legislative a liderului deputaţilor liberali, Florin Roman, referitoare la reducerea nivelului… Mai mult