miercuri

1 mai, 2024

8 aprilie, 2024

Curtea de Conturi propune mai multe măsuri pentru accelerarea procesului de soluţionare a contestaţiilor privind achiziţiile publice, inclusiv sancțiuni.

Durata medie a procesului de soluţionare a contestaţiilor este de 27 de zile, însă un audit efectuat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) arată că există dosare în care procedura s-a întins pe parcursul a 655 de zile.

Curtea nu prezintă acțiunile din procedură ce ar putea fi sancționate, ci precizează că ar trebui analizată completarea legislației cu „măsuri sancţionatorii  cu scopul de a preveni întârzierea depunerii documentaţiei de soluţionare a contestaţiilor„.


”Analiza Curţii de Conturi a relevat că durata medie (27 de zile) a procesului de soluţionare a contestaţiilor a înregistrat, în general, valori conforme cu termenele reglementate, cu toate că acest indicator a fost influenţat de valorile minime şi maxime ale perioadelor înregistrate în realizarea procesului. În unele cazuri, procesul de soluţionare a contestaţiilor pe cale administrativ-jurisdicţională în materie de achiziţii publice a fost afectat de întârzieri, ajungând până la o limită maximă de 655 zile. Întârzierile înregistrate au fost generate de un cumul de factori externi”, arată un comunicat al Curții.

Principalele cauze ale întârzierii procedurilor

Transmiterea cu întârziere a dosarului achiziţiei de către autorităţile contractante

  • Pentru 31% de contestaţii depuse la CNSC (din totalul de 9.627 contestaţii), autorităţile contractante au transmis cu întârziere copia dosarului achiziţiei.

  • Autorităţile contractante intervievate au motivat că întârzierile sunt generate, de regulă, de resursele limitate de personal de specialitate în domeniul achiziţiilor publice, în raport cu volumul mare al procedurilor de achiziţii derulate simultan.

Publicarea cu întârziere în SEAP a contestaţiei de către autorităţile contractante

  • În unele cazuri, operatorii economici au depus cereri de intervenţie într-un interval cuprins între 12-35 zile de la data înregistrării contestaţiei la CNSC.

  • În situaţia în care autoritatea contractantă nu publică contestaţia în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), CNSC nu poate emite decizia, deoarece afectează drepturile celorlalţi participanţi sau persoane interesate, care pot interveni în cauză.

Contestaţii în cascadă

  • Ca urmare a admiterii unei contestaţii, autorităţile contractante au pus în aplicare decizia emisă de CNSC pentru a evita o eventuală sancţionare contravenţională. Însă, au fost identificate situaţii în care acţiunea de punere în aplicare a deciziei CNSC a generat alte contestaţii.

  • Conform reglementărilor legale, gestionarea dosarului până la emiterea deciziei trebuie să respecte toţi paşi procedurali. Astfel, formularea contestaţiilor în cascadă afectează, pe principiul dominoului, activitatea completului, conducând la prelungirea termenelor de soluţionare a altor dosare datorită volumului mare de cauze aflate pe rol într-o anumită perioadă de timp.

  • De asemenea, au fost identificate plângeri formulate împotriva deciziei CNSC, iar motivarea hotărârii instanţei de judecată privind casarea deciziei CNSC a fost redactată cu întârziere şi a avut ca efect depăşirea termenului legal de 7 zile.

Recomandările Curții de Conturi

Pentru îmbunătăţirea procesului de soluţionare a contestaţiilor privind achiziţiile, Curtea de Conturi recomandă:

  • Responsabilizarea autorităţilor contractante privind  transmiterea în termenul legal a documentaţiei necesară soluţionării contestaţiilor;

  • Implementarea unui program structurat de formare şi perfecţionare a pregătirii profesionale a funcţionarilor publici şi personalului contractual cu atribuţii în domeniul achiziţiilor publice;

  • Analiza necesităţii completării legii cu măsuri sancţionatorii  cu scopul de a preveni întârzierea depunerii documentaţiei de soluţionare a contestaţiilor;

  • Interconectarea şi interoperabilitatea SEAP cu baza de date a CNSC astfel încât contestaţiile formulate de operatorii economici să devină publice de la  data înregistrării la CNSC;

  • Colaborarea CNSC cu completurile specializate în materia achiziţiilor publice, nou înfiinţate la nivelul Curţii de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi pentru achiziţii publice, în ceea ce priveşte armonizarea metodologiei aplicabile în procesul de soluţionare a contestaţiilor.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: