27 aprilie, 2020

Companiile aeriene europene sunt puternic afectate de restricțiile de călătorie impuse după declanșarea pandemiei coronavirus. Potrivit estimărilor industriei, în condițiile în care traficul a coborât cu peste 90%, pierderile globale sunt estimate să depășească în 2020 300 miliarde de euro.

Potrivit unui document intern al Comisiei Europene consultat de Euractiv, naționalizarea companiilor din domeniul aviatic ”ar putea fi necesară”, cel puțin temporar. Executivul european este însă îngrijorat că oferirea de lichiditate inclusiv pentru salvarea unor companii supraîncărcate cu neperformante ar putea torpila șansele șansele de supraviețuire a unor operatori aerieni.


În cele ce urmează, o trecere în revistă a deciziilor luate de guvernele europene în ceea ce privește companiile aeriene.

Paris. Ajutor necondiționat.

Air France are 350.000 de angajați și afacerile sale sunt echivalente cu 1% din PIB-ul Franței. În aceste condiții, guvernul Franței a decis să sprijine compania în toată perioada următoare. Până în prezent, Parlamentul Franței a adoptat un amendament la Legea bugetului pe 2020, oferind un ajutor de 20 miliarde euro agenției care deține 14,3% din Air France-KLM.

Compania, care pierde 25 de milioane euro pe zi, se află într-o situație complicată: operează doar 10% dintre zboruri iar 45.000 dintre angajați lucrează cu program redus.

Toate companiile aeriene din Franța au fost incluse în schema de ajutor europeană care permite guvernelor să amâne colectarea unor taxe specifice în 2020 și oferă companiilor posibilitatea să plătească taxele aferente anului 2020 până în 2022.

Olanda. KLM a anulat orice bonus de performanță


Guvernul Olandei pregătește un ajutor financiar pentru KLM de ordinul a miliardelor de euro, suma exactă nu este încă comunicată.

În weekend, compania aeriană a anunțat că a tăiat toate bonusurile de performanță propuse pentru toți angajații. Directorul executiv Pieter Elbers insistând că a cerut acest lucru pentru ”continuitatea companiei noastre și pentru păstrarea KLM pentru Țările de Jos”.

Berlinul continuă discuțiile pentru salvarea Lufthansa

Compania aeriană Lufthansa are la sol 700 dintre cele 760 din flotă și a redus cu două treimi programul de lucru al angajaților. Conducerea companiei se află în negocieri cu guvernul federal pentru un pachet de ajutor financiar, la fel și cu guvernele Austriei, Belgiei și Elveției, care dețin trei dintre subsidiarele Lufthansa.

Deși nu au fost comunicate detalii ale negocierilor, presa germană a scris că negocierile se îndreaptă către aport de capital nou de o cifră, de ordinul miliardelor de euro.

În ciuda sugestiilor publice, renaționalizarea Lufthansa, companie 100% privată din 1990, nu este discutată. Industria aviatică germană are un aport de 2,5% din PIB, dar este departe de procentul de 20% cu care contribuie industria auto.

Bailouturi belgiene

Brussels Airlines și Tui Flyau cerut guvernului federal ajutoare de 290 milioane euro, respectiv 250 milioane euro. Alte companii aeriene precum Air Belgium, Sabena Aerospace și companiile de transport bagaje Aviapartner și Swissport sunt așteptate să se alăture cu cereri asemănătoare.

În lipsa ajutorului de stat, Brussels Airlines riscă falimentul, având toată flota la sol până pe 15 mai. Efectele pandemiei vor fi pe termen lung, compania decizând să renunțe la anumite rute pentru cel puțin un an. Compania este în discuții cu guvernul federal pentru renaționalizare.

Viena: oricât ne costă

Guvernul Austriei a anunțat că va susține companiile aeriene și că va face ”orice este necesar, cu orice costuri”, potrivit ministrului de Finanțe Gernot Blümel. Nicio cifră nu a fost anunțată public, dar televiziunea austriacă ORF a estimat că Austrian Airlines- subsidiară Lufthansa- are nevoie de 800 milioane euro pentru a supraviețui.

Ministrul mediului, Leonore Gewessler, a avansat ideea ca ajutorul de stat să fie condiționat de impunerea Austrian Airlines a unor ținte de reducere a emisiilor de carbon, ceea ce ar constitui un precedent în Europa.

Helsinki a aprobat garanții de stat de 600 milioane euro

Guvernul Finlandei a aprobat pe 19 martie să furnizeze Finnair garanții de stat pentru credite de până la 600 milioane euro. Decizia urmează să fie aprobată de Parlament. În prezent, statul deține 55,8% din Finnair, iar planurile erau de reducere a participației statului sub 50%, dar actualul guvern nu mai are în acest moment pe agendă vânzarea de acțiuni.

Schimbarea acționarului majoritar la Finnair va fi o decizie complicată, compania aeriană fiind considerată de interes strategic Impactul călătoriilor aeriene în PIB-ul Finlandei este estimat la aproximativ 3%, Helsinki fiind principalul hub pe rutele Asia-Europa și cea mai scurtă rută către UE.

Suedia și Danemarca, două state, o problemă comună

Schema de ajutor de stat solicitată de Suedia, în valoare de 500 milioane euro, a fost prima aprobată de UE, pe data de 11 aprilie.

Schema de ajutor de stat are ca pilon principal oferirea de garanții la credite, guvernul suedez estimând că 20 de companii aeriene sunt eligibile, între acestea Scandinavian Airlines (SAS), deținută în comun de guvernele Suediei și Danemarcei.

SAS a primit deja 137 milioane euro din partea guvernului danez, sume similare urmând să fie acordate de Suedia și de Norvegia.

Riga accelerează investițiile airBaltic

Compania letonă airBaltic, deținută în majoritate de stat, operează în toate statele baltice. Spre deosebire de alte companii, airBaltic vrea să accelereze achiziția de noi aparate și negociază în prezent cu Airbus pentru 50 de aeronave A320.

Strategia companiei este să fie pregătită pentru momentul în care se vor ridica toate restricțiile de circulație aeriană în Europa.

La sfârșitul lunii martie, Comisia Europeană a aprobat schema de ajutor de stat letonă în valoare de 200 de milioane euro, dar nu este deocamdată clar dacă airBaltic va apela la ajutor de stat.

Ajutorul planificat de Estonia îngrijorează Polonia

Compania aeriană Nordica, deținută parțial de statul estonian, a solicitat săptămâna trecută ajutor de stat în valoare de 20 de milioane euro, dând naștere unei dispute cu operatorul polonez LOT, care deține o parte din acțiuni și care se teme că estonienii încearcă astfel să își majoreze numărul acțiunilor deținute în companie.

Ministrul estonian al Economiei, Taavi Aas, a anunțat că Nordica ar putea coopera cu SAS, însă detaliile nu sunt încă stabilite.

Estonia a aprobat un ajutor de stat de 300 de milioane de euro pentru transportatori, dar compania de shipping Tallink va fi beneficiara celei mai mari părți a ajutorului de stat.

Marea Britanie cere acționarilor British Airways să facă primele eforturi

Guvernul britanic continuă să negocieze cu companiile-mamă ale British Airways – IAG și Virgin Atlantic – cărora le-a transmis că trebuie să epuizeze toate celelalte căi de finanțare înainte de a merge oficial pe ruta de ajutor de stat. Vestea ”bună” este că este sigur că un eventual ajutor de stat nu va avea atașate condiții de mediu.

Guvernul a aprobat un ajutor de urgență (690 milioane euro) pentru compania low-cost easyJet, în contextul unui amplu scandal generat de plata recentă a dividendelor către acționari. easyJet speră să nu împărtășească soarta FlyBe, care a intrat în faliment chiar la debutul crizei.

Optimismul debordează în Irlanda

Ryanair se opune pachetelor de salvare de mai multe miliarde de euro căutate de transportatorii vechi precum Air France și Lufthansa deoarece are luxul de a se baza pe costuri de exploatare mici și are un bilanț robust care îi permite să cadp dincolo de criză.

În vreme ce majoritatea liniilor aeriene europene sunt sceptice în legătură cu ritmul de revenire al industriei, , directorul executiv al Ryanair crede că carantina prelungită a stimulat apetitul pentru călătorie și că va exista o creștere foarte rapidă a cumpărării de bilete imediat după eliminarea restricțiilor de zbor.

Potrivit datelor Eurocontrol, compania aeriană irlandeză este cea mai afectată din Europa în ceea ce privește aparatele de zbor: peste 300 de aeronave aflate în afara serviciului.

Coronavirus, șansa de supraviețuire a Alitalia

Guvernul de la Roma acordase Alitalia ajutor financiar încă înainte de criză, iar autoritățile caută un cumpărător în vreme ce Comisia Europeană încă investighează legalitatea acordării acelui ajutor de stat.

Statul folosește pandemia drept oportunitate de a prelua controlul acestei companii, plănuind naționalizarea și restructurarea flotei la un sfert decât cea din prezent. Proiectul ”mini-Alitalia” a primit aprobare de la Bruxelles la începutul lunii aprilie. Planul de naționalizare nu este încă finalizat, dar ministrul Transporturilor, Paola De Micheli, a anunțat pe 15 aprilie că guvernul urmează să facă investiții ”semnificative” în Alitalia.

Aegean Airlines anunță că poate supraviețui singură 6 luni

Principala companie aeriană a Greciei, Aegean Airlines, anunță că este gata să traverseze singură ”deșertul”. Potrivit conducerii companiei dar și acționarilor majoritari, compania este bine finanțată și poate supraviețui fără probleme mai mult de 6 luni cu doar 10% din rute operaționale. Restul sectorului aviatic are mari probleme din cauză că operează doar rute regionale și este de așteptat să solicite ajutor de stat.

În ultimii 2 ani, numărul turiștilor sosiți în Grecia a trecut bine peste cifra de 30 de milioane, majoritatea ajungând în Grecia pe calea aerului, doar 3 milioane fiind aduși cu nave.

Un nou aeroport pentru Lisabona

Principala companie aeriană, TAP, a solicitat guvernului portughez ajutor de stat. Compania a anunțat pe 31 martie că trimite în șomaj tehnic 90% dintre angajați, pentru restul de 10% fiind redus programul de muncă cu 20%.

TAP este deținut de stat în proporție de 50%, consoțiul privat Atlantic Gateway  având 45% dintre acțiuni, restul de 5% fiind deținut de angajați.

Premierul António Costa a anunțat pe 14 aprilie că guvernul își menține decizia de a contrui un nou aeroport în Lisabona.

Spania: Iberia are în spate 8 miliarde euro

Guvernul spaniei a acceptat amânarea la plata unor taxe datorate statului de companiile aeriene. Madridul nu s-a angajat  direct să ofere companiilor aeriene ajutor de stat dacă criza provocată de coronavirus se prelungește. Iberia este principala companie aeriană, 100% capital privat, și este membră a grupului britanico-spaniol IAG.

IAG a comunicat, la 12 martie, că are lichidități de 7 miliarde euro și linii de credit de 1 miliard euro.

Furtună deasupra Maltei

Air Malta, în care statul deține acțiunile majoritare, trecuse pentru prima oară în 18 ani pe profit în 2018, iar în prezent sunt mari dubii că poate traversa singură criza.Compania a estimat pierderi în 2020 de 130 de milioane euro și a renunțat deja la 108 piloți.

Guvernul analizează oportunitatea restructurării companiei și aducerea în piață a unui competitor precum Ryanair.

Prima măsură decisă de LOT: doi ani reduceri salariale

Compania LOT, deținută în totalitate de statul polonez, a operat semnificative reduceri salariale ale angajaților companiei, care rămân în vigoare până în aprilie 2023: piloții pierd 60% din venituri iar personalul navigant 50%.

Potrivit datelor Eurocontrol, traficul aerian a scăzut în Polonia cu aproape 90% de la începutul crizei coronavirus, iar LOT a renunțat la planul de achiziție al companiei aeriene germane Condor, care ar fi costat compania 500 milioane euro.

Parte a pachetului de susținere a economiei, guvernul Poloniei a rezervat 30 milioane euro pentru susținerea aeroporturilor regionale, care sunt obligate să păstreze un anumit standard de pregătire operațională.

Guvernul ceh ar cumpăra acțiuni, dar nu știe încă dacă chinezii or să vrea

Premierul Andrej Babiš și ministrul de Finanțe Alena Schillerová au dat de înțeles că guvernul se pregătește să cumpere acțiuni la Czech Airlines. Nu va fi un demers simplu din cauză că operatorul ceh are un partener strategic străin: Smartwings Group, deținut parțial de CITIC, grup investițional chinez, a acumpărat în 2018 49,9% din acțiunile Czech Airlines.

O soluție pentru menținerea pe linia de plutire a companiei a fost promisă până la sfârșitul lunii aprilie.

Sectorul turismului aduce Cehiei 3% din PIB.

Slovacia nu are bătăi de cap

Slovacia nu deține  o linie aeriană, deci nu are probleme din acest punct de vedere. Capitala Bratislava se bazează pe aeroportul din Viena, aflat la 45 de minute distanță. În această perioadă, guvernul are în plan să găsească un partener strategic cu ajutorul căruia să își dezvolte infrastructura de transport și să construiască un aeroport lângă Bratislava.

Reduceri salariale la WizzAir, începând cu conducerea executivă

Principalul operator aerian maghiar, WizzAir, a anunțat pe 14 aprilie că își reduce personalul cu 19% și că o altă parte a angajaților vor fi trimiși în șomaj tehnic.

Conducerea executivă a WizzAir are salariile reduse cu 22%, piloții, personalul navigant și cel administrativ și tehnic având salarii reduse cu 14%.

București: se negociază supraviețuirea Tarom

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat la începutul lunii aprilie că guvernul a demarat discuții la Bruxelles pentru un ajutor de stat care să fie acordat Tarom și Blue Air. Ajutorul ar fi fixat la 65 milioane euro pentru fiecare operator aerian.

Tarom este însă într-o situație dificilă deoarece a primit deja un ajutor de stat, aprobat de Comisia Europeană în februarie, de 36,7 milioane euro, dar ministrul afirmă că banii au fost folosiți exclusiv pentru plata leasingului unor aeronave.

Blue Air a anunțat că va cere guvernului un ajutor de salvare sub forma unui credit cu dobândă preferențială.

La finalul lunii martie, între 80% și 90% dintre zborurile de pe aeroporturile din România erau anulate.

Belgrad: Air Serbia transportă ajutoare medicale

Air Serbia  aduce în țară dispozitive medicale și de protecție, costurile acestor zboruri fiind suportate în mare parte de UE, care are alocate pentru acest gen de operațiuni 7,5 milioane euro. Un zbor din China costă între 400.000 și 500.000 de euro. Operatorul a mai decontat la guvern și o serie de zboruri de repatriere a cetățenilor.

Ministrul de Finanțe, Siniša Mali, a anunțat că guvernul va susține companiile aflate în dificultate financiară. Serbia planifică să își redeschidă aeroporturile în prima săptămână din luna mai.

Coronavirus a gonit investitorii din Zagreb

Guvernul Croației a încercat în ultimele luni ale anului 2019 și la început de 2020 să găsească investitori pentru compania națională aeriană, care se pregătea de privatizare anul acesta. Posibili investitori erau Air Nostrum și Aegean, dar panica creată de pandemie a condus la retragerea ofertelor inițiale.

Croația este dependentă de turism, care produce 25% din PIB. Guvernul Croației discută cu guvernul ceh deschiderea unor culoare de călătorie care să permită turiștilor din Cehia să vină în Croația în lunile de vară.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: