marți

5 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

17 noiembrie, 2019

Cazinoul din Constanța a ratat, cu două săptămâni în urmă, să intre în restaurare. Motivul evident: o contestație a rezultatului anunțat al licitației.

Este a 6-a tentativă eșuată în ultimii 8 ani, în 2012 având loc prima încercare de atribuire a serviciilor de proiectare și a lucrărilor de refacere a acestui monument arhitectural.


Paradoxal, dar ”nodul gordian” nu îl reprezintă exercitarea dreptului la contestație, ci modul în care autoritățile române organizează procedura de licitație.

Vitraliile, ultimul blocaj în demararea lucrărilor

Ultima licitație, de exemplu, a fost atribuită unui consorțiu condus de Aedificia Carpați (44,9 milioane lei plus TVA, durată execuție doi ani și jumătate, garanție de 5 ani). Licitația a fost organizată de către Compania Națională de Investiții.

În ultima zi de depunere a contestațiilor, unul dintre participanții la licitația pierdută a reclamat în instanță lipsa specificațiilor pentru restaurarea vitraliilor. Procesul se judecă la Curtea de Apel Constanța.

Soluția românească (cea greșită) de licitații și ”avantajele” ei: Sistemul Design and Build 

Încă de la prima tentativă de atribuire a lucrărilor, argumentul suprem al autorității contractante a fost urgența intervenției și s-a decis că cea mai rapidă procedură de licitație este cea în sistem Design and Build.


Premisa se dovedește fundamental greșită pentru că acest sistem favorizează depunerea de contestații– o dovedește nu doar situația de la Constanța, ci absolut toate proiectele mari de infrastructură din România.

(Citiți și: ”Nu, nu e penal: Metodele prin care managerii puși politic subminează construcția de autostrăzi din România”)

Un argument însă mai important este adus în discuție de specialiștii Ordinului Arhitecților din România: sistemul Design and Build pune accent pe preț și cantitate, nu pe soluție și calitate, elemente care ar trebui să primeze când vine vorba de restaurarea monumentelor istorice sau a clădiri publice reprezentative.

Astfel încât soluția are un singur ”avantaj”, foarte românesc: favorizează firmele de construcții. 

Argumentele OAR:

  • Deși licitația în general folosește prețul drept criteriul fundamental pentru departajare, sistemul Design and Build aduce cu atât mai mult în prim plan prețul din cauză că sumele în joc sunt mult mai mari
  • În sistemul Design and Build, contractul de restaurare/renovare devine accesibil exclusiv companiilor de construcții care prioritizează profitul, lăsând în plan secund calitatea lucrărilor de restaurare.
  • Marile firme de construcții își capătă ”biletul de acces” la licitații de acest tip în baza unui contract de colaborare pe care îl încheie în prealabil cu un restaurator. De cele mai multe ori, acesta trece, în cele mai fericite cazuri, ocazional prin șantier.
  • Sistemul obligă la segmentarea proiectării (Studiu de Fezabilitate/Documentație de autorizare a lucrărilor/ Proiect Tehnic). Dacă nu se ”inspiră” una de la alta, evident soluțiile vor fi diferite.
  • Scoaterea la licitație a Proiectul Tehnic împreună cu implementarea creează un proces în care arhitectul este subcontractantul constructorului. Efectul este acela că beneficiarul public va pierde controlul asupra implementării proiectului în momentul în care arhitectul este angajat al constructorului.

Cum se procedează în UE: Concursul de soluții

Ordinul Arhitecților din România a susținut permanent organizarea unui concurs de soluții pentru restaurarea și reutilizarea Cazinoului din Constanța, ca o alternativă permisă de Legea Achizițiilor Publice.

(Citiți și: ”Cum scoți un oraș din depresie – Cluj-Napoca, un caz școală. Lectură obligatorie pentru orice primar din țara primarilor”)

Ca procedură de atribuire a contractelor publice de proiectare, concursul de soluții este preponderent ales la nivel european, fiind un exemplu de bună practică nu doar pentru monumente arhitectonice, ci pentru realizarea marilor investiții.

Concursul de soluții asigură transparența în procesul de selecție a celui mai bun proiect, selecție axată pe calitate, făcută de un juriu internațional profesionist, pe baza unei teme bine fundamentate. Atribuirea contractului de proiectare se va face pentru toate fazele, separat de constructor, și va aduce alături de beneficiarul public o echipă interdisciplinară de proiectanți, sub coordonarea unui arhitect care își va asuma responsabilitatea urmăririi implementării proiectului și în faza de execuție.

Ulterior, pentru alegerea constructorului, licitația se va putea face în baza unui proiect complet, care detaliază soluția câștigătoare și a unui caiet de sarcini coerent, la standardele de calitate necesare implementării corecte, și nu doar în baza unui preț.

*

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Cazinoul de pe faleza din orașul Constanţa a fost ridicat în 1904-1910 la iniţiativa regelui Carol I. Lucrările au costat 1.300.000 de lei.

Începând din anul 1948, Cazinoul a adăpostit Casa de Cultură a Sindicatelor, iar între anii 1960 şi 1989 a aparţinut ONT Litoral. Ultima reparaţie majoră a Cazinoului a fost făcută de regimul comunist, între anii 1986 – 1988.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: