duminică

21 aprilie, 2024

31 martie, 2019

Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a lansat spre dezbatere o propunere privind viziunea sa referitoare la cei 15 ani de învățământ obligatoriu, structurarea și obiectivele fixate pentru fiecare etapă.

Documentul nu are încă formă de act legislativ, însă elementele sale de bază sunt lansate în spațiul public de către ministrul Ecaterina Andronescu și sunt deja dezbătute în societate.


Propunerea conține, în afara structurii învățământului obligatoriu, un set de valori fundamentale ce ar trebui cultivate, precum și o serie de principii de bază.

Valorile fundamentale:

  • încredere
  • echitate
  • solidaritate
  • eficacitate
  • autonomie.

Principiile de bază:

  • Centrarea pe elev. Consiliere pentru orientare școlară și profesională bazată pe aptitudini și talent, precum șisprijin socioeducațional pentru toți copiii, în funcție de nevoile fiecăruia.
  • Flexibilitatea. Rute de parcurs școlar diferite, cu posibilități de revenire și de modificare a acestuia pentru a atinge obiectivele dorite.
  • Calitatea măsurabilă. Standarde de calitate transparente pentru toți actorii și fiecare etapă a parcursului educațional cu obiective clare, asumate pentru fiecare copil în parte.
  • Colaborarea. Serviciul public de educație colaborează activ cu sectorul economic și asociativ, iar școala sprijină și, la nevoie, dirijează familia în rolul său de educator principal. Învățarea se bazează pe participarea beneficiarilor (elevi, familie, comunitate) la elaborarea conținuturilor și la definirea traseului educațional.
  • Subsidiaritatea. Deciziile care afectează progresul copilului se iau cât mai aproape de acesta, iar asigurarea calității demersului educațional și atingerea obiectivelor de învățare pentru fiecare copil sunt în responsabilitatea fiecărui actor implicat, de la familie la școală și comunitate.

Se schimbă structura anilor de studii

Vor fi obligatorii 15 ani de educație, care încep de la vârsta de trei ani și sunt structurați în educația pre-primară, primară și secundară.


Învățământul preșcolar începe la trei ani și se va desfășura în grădinițe, timp de trei ani.

Ciclul primar cuprinde șase ani, inclusiv actuala clasă a IX-a.

După grădiniță urmează trei ani în școli generale, ciclul primar inferior, sub îndrumarea unui singur cadru didactic (profesor pentru învățământul primar). Clasa pregătitoare devine clasa I-a.

„Ciclul primar inferior se încheie cu o testare standardizată, fără caracter public sau de departajare,  care evaluează competențele cognitive si socio-emoționale și care să permită cadrului didactic  personalizarea procesului de învățare pe durata următorilor trei ani cu scopul garantării  alfabetizării funcționale a tuturor beneficiarilor până la finalul ciclului primar”, se menționează în documentul pus în dezbatere.

Odată cu clasa a IV-a se trece în învățământul primar superior, care dureză tot trei ani și se desfășoară în școli
generale, sub îndrumarea aceluiași cadru didactic din perioada precedentă (învățător sau profesor pentru învățământul primar) și cu participarea progresivă a profesorilor de specialitate pe anumite discipline.

Ciclul secundar inferior:

  • începe la vârsta de 12 ani, durează 3 ani, și se desfășoară în școli generale, sub îndrumarea cadrelor didactice specializate pe discipline și a unui consilier de orientare  profesională, care este cadru didactic specializat în orientare profesională și preia rolul actual al  dirigintelui.
  • Se încheie cu un examen standardizat diferențiat (teoretic si tehnic) care să permită evaluarea competențelor necesare continuării studiilor pe filiera teoretică sau tehnicprofesională.
  • Se introduce Anul remedial. La finele ciclului secundar inferior, școlile pot oferi un program remedial, adaptat nevoilor specifice elevilor, care să permită parcurgerea într-un an a anumitor discipline, îmbunătățirea nivelului de competențe și a notelor obținute. La finele acestui an, media pentru ciclul secundar inferior se recalculează ca medie cumulată pentru patru ani, iar elevul va reintra în procesul de selecție pentru ciclul superior cu noua medie.

Ciclul secundar superior:

  • începe la vârstă de 15 sau 16 ani, are durata de 3 sau 4 ani în care se organizează în programe de studii profesionale, studii liceale vocaționale, studii liceale de științe și socio-umaniste.
  • grad mare de flexibilitate în alegerea parcursului școlar. Crește ponderea în educație a învățării bazate pe interesul personal și pe propria dorință de a se dezvolta într-un anumit domeniu sau pe baza unui anumit talent. Misiunea principală a acestui
  • se încheie prin examenul de absolvire, bacalaureatul

Patru tipuri de Bacalaureat

Vor exista patru tipuri de examen de absolvire, corespunzătoare celor patru programe de studii:

  • Bacalaureat A1 si A2 –  pentru programele de științe și socio-umaniste
  • Bacalaureatul V – pentru programul vocațional (Bacalaureat V)
  • Bacalaureat T – examenul de absolvire pentru programul profesional  va cuprinde probe specifice si un proiect profesional.

Diplomele de Bacalaureat A1, A2 si V vor permite absolventului înscrierea în învățământul superior în aria de studii promovată.

Diploma de Bacalaureat T dă dreptul la înscrierea în școli postliceale și instituții de învățământ terțiar non-universitar, care își stabilesc propriile criterii de selecție și admitere. Absolventul unui program poate decide să susțină oricare dintre tipurile de examen de absolvire, nefiind limitat de programul de studii liceale ales inițial.

Absolvenții cu Diploma de Bacalaureat T pot, în limitele legii, susține ulterior probele specifice si proba comună în vederea obținerii unei Diplomei de Bacalaureat de tip A1, A2 sau V și a dreptului de a acces la învățământul superior.

Evaluările naționale

Evaluările Naționale noi sunt propuse la clasa a III-a (actuala clasă a II-a) și la clasa a VI-a (actuala clasă a V-a).

În prezent Evaluările Naționale au loc la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a.

Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a va deveni Evaluarea Națională de la clasa a IX-a.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Cred că răspunsul dat de o elevă de clasa a XI-a din Satu Mare ce a scris șase pagini cu nemulțumirile față de sistemul de educație, ar fi destul și nu este un caz singular!

  2. Buna ziua,

    Cred ca D-na Andronescu este… depasita. O califica si varsta si competenta. Inca de la gradinita copiii invata cel putin o limba straina, copilul meu, pe vremea comunismului, a avut introdusa in programa scolara limba engleza din clasa a-II-a, iar doamna ministru propune … Doamne fereste! Un invatator va avea un ciclu de 6 ani? Este pregatit profesional? Ce studii de impact, pentru copii, s-au facut? Nu, este o nebunie, s-o opreasca cineva, va rog!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Cred că răspunsul dat de o elevă de clasa a XI-a din Satu Mare ce a scris șase pagini cu nemulțumirile față de sistemul de educație, ar fi destul și nu este un caz singular!

  2. Buna ziua,

    Cred ca D-na Andronescu este… depasita. O califica si varsta si competenta. Inca de la gradinita copiii invata cel putin o limba straina, copilul meu, pe vremea comunismului, a avut introdusa in programa scolara limba engleza din clasa a-II-a, iar doamna ministru propune … Doamne fereste! Un invatator va avea un ciclu de 6 ani? Este pregatit profesional? Ce studii de impact, pentru copii, s-au facut? Nu, este o nebunie, s-o opreasca cineva, va rog!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: