fbpx

Analiză

Nu doar ultimii, ci și departe de vecini: Cercetarea de la care așteptăm viitorul economiei

România a rămas, de departe, ultima în UE din perspectiva cheltuielilor de cercetare-dezvoltare ( R&D), potrivit datelor publicate de INS. Cu un procentaj de doar… Mai mult

16.11.2020

La obiect

Spitalul Piatra Neamț – doar una dintre bombele cu ceas din Sănătate

Un număr de 10 pacienți intubați au murit și șapte persoane au fost rănite în incendiul produs la secția Anestezie Terapie Intensivă (ATI) a Spitalului… Mai mult

15.11.2020

Analiză

Observații pe scăderea cu 5,1% a PIB pe primele 3 trimestre

Produsul Intern Brut pe al treilea trimestru din 2020 a consemnat o scădere de -6% atât în termeni reali cât și pe seria ajustată sezonier… Mai mult

15.11.2020

Europa

Comisia Europeană: În România există riscul ca școala online să agraveze inegalitățile deja accentuate. Observațiile de țară

“Există riscul ca din cauza trecerii la învățarea la distanță să se agraveze inegalitățile deja accentuate”, avertizează Comisia Europeană, în Monitorul educației și formării profesionale… Mai mult

12.11.2020

Cum arată structura învățământului obligatoriu de 15 ani – propunerea Ecaterinei Andronescu

de Vladimir Ionescu , 31.3.2019

Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a lansat spre dezbatere o propunere privind viziunea sa referitoare la cei 15 ani de învățământ obligatoriu, structurarea și obiectivele fixate pentru fiecare etapă.

Documentul nu are încă formă de act legislativ, însă elementele sale de bază sunt lansate în spațiul public de către ministrul Ecaterina Andronescu și sunt deja dezbătute în societate.

Propunerea conține, în afara structurii învățământului obligatoriu, un set de valori fundamentale ce ar trebui cultivate, precum și o serie de principii de bază.

Valorile fundamentale:

  • încredere
  • echitate
  • solidaritate
  • eficacitate
  • autonomie.

Principiile de bază:

  • Centrarea pe elev. Consiliere pentru orientare școlară și profesională bazată pe aptitudini și talent, precum șisprijin socioeducațional pentru toți copiii, în funcție de nevoile fiecăruia.
  • Flexibilitatea. Rute de parcurs școlar diferite, cu posibilități de revenire și de modificare a acestuia pentru a atinge obiectivele dorite.
  • Calitatea măsurabilă. Standarde de calitate transparente pentru toți actorii și fiecare etapă a parcursului educațional cu obiective clare, asumate pentru fiecare copil în parte.
  • Colaborarea. Serviciul public de educație colaborează activ cu sectorul economic și asociativ, iar școala sprijină și, la nevoie, dirijează familia în rolul său de educator principal. Învățarea se bazează pe participarea beneficiarilor (elevi, familie, comunitate) la elaborarea conținuturilor și la definirea traseului educațional.
  • Subsidiaritatea. Deciziile care afectează progresul copilului se iau cât mai aproape de acesta, iar asigurarea calității demersului educațional și atingerea obiectivelor de învățare pentru fiecare copil sunt în responsabilitatea fiecărui actor implicat, de la familie la școală și comunitate.

Se schimbă structura anilor de studii

Vor fi obligatorii 15 ani de educație, care încep de la vârsta de trei ani și sunt structurați în educația pre-primară, primară și secundară.

Învățământul preșcolar începe la trei ani și se va desfășura în grădinițe, timp de trei ani.

Ciclul primar cuprinde șase ani, inclusiv actuala clasă a IX-a.

După grădiniță urmează trei ani în școli generale, ciclul primar inferior, sub îndrumarea unui singur cadru didactic (profesor pentru învățământul primar). Clasa pregătitoare devine clasa I-a.

“Ciclul primar inferior se încheie cu o testare standardizată, fără caracter public sau de departajare,  care evaluează competențele cognitive si socio-emoționale și care să permită cadrului didactic  personalizarea procesului de învățare pe durata următorilor trei ani cu scopul garantării  alfabetizării funcționale a tuturor beneficiarilor până la finalul ciclului primar”, se menționează în documentul pus în dezbatere.

Odată cu clasa a IV-a se trece în învățământul primar superior, care dureză tot trei ani și se desfășoară în școli
generale, sub îndrumarea aceluiași cadru didactic din perioada precedentă (învățător sau profesor pentru învățământul primar) și cu participarea progresivă a profesorilor de specialitate pe anumite discipline.

Ciclul secundar inferior:

  • începe la vârsta de 12 ani, durează 3 ani, și se desfășoară în școli generale, sub îndrumarea cadrelor didactice specializate pe discipline și a unui consilier de orientare  profesională, care este cadru didactic specializat în orientare profesională și preia rolul actual al  dirigintelui.
  • Se încheie cu un examen standardizat diferențiat (teoretic si tehnic) care să permită evaluarea competențelor necesare continuării studiilor pe filiera teoretică sau tehnicprofesională.
  • Se introduce Anul remedial. La finele ciclului secundar inferior, școlile pot oferi un program remedial, adaptat nevoilor specifice elevilor, care să permită parcurgerea într-un an a anumitor discipline, îmbunătățirea nivelului de competențe și a notelor obținute. La finele acestui an, media pentru ciclul secundar inferior se recalculează ca medie cumulată pentru patru ani, iar elevul va reintra în procesul de selecție pentru ciclul superior cu noua medie.

Ciclul secundar superior:

  • începe la vârstă de 15 sau 16 ani, are durata de 3 sau 4 ani în care se organizează în programe de studii profesionale, studii liceale vocaționale, studii liceale de științe și socio-umaniste.
  • grad mare de flexibilitate în alegerea parcursului școlar. Crește ponderea în educație a învățării bazate pe interesul personal și pe propria dorință de a se dezvolta într-un anumit domeniu sau pe baza unui anumit talent. Misiunea principală a acestui
  • se încheie prin examenul de absolvire, bacalaureatul

Patru tipuri de Bacalaureat

Vor exista patru tipuri de examen de absolvire, corespunzătoare celor patru programe de studii:

  • Bacalaureat A1 si A2 –  pentru programele de științe și socio-umaniste
  • Bacalaureatul V – pentru programul vocațional (Bacalaureat V)
  • Bacalaureat T – examenul de absolvire pentru programul profesional  va cuprinde probe specifice si un proiect profesional.

Diplomele de Bacalaureat A1, A2 si V vor permite absolventului înscrierea în învățământul superior în aria de studii promovată.

Diploma de Bacalaureat T dă dreptul la înscrierea în școli postliceale și instituții de învățământ terțiar non-universitar, care își stabilesc propriile criterii de selecție și admitere. Absolventul unui program poate decide să susțină oricare dintre tipurile de examen de absolvire, nefiind limitat de programul de studii liceale ales inițial.

Absolvenții cu Diploma de Bacalaureat T pot, în limitele legii, susține ulterior probele specifice si proba comună în vederea obținerii unei Diplomei de Bacalaureat de tip A1, A2 sau V și a dreptului de a acces la învățământul superior.

Evaluările naționale

Evaluările Naționale noi sunt propuse la clasa a III-a (actuala clasă a II-a) și la clasa a VI-a (actuala clasă a V-a).

În prezent Evaluările Naționale au loc la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a.

Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a va deveni Evaluarea Națională de la clasa a IX-a.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 31.3.2019

2 comentarii

  1. Dan
    1.4.2019, 6:48 am

    Cred că răspunsul dat de o elevă de clasa a XI-a din Satu Mare ce a scris șase pagini cu nemulțumirile față de sistemul de educație, ar fi destul și nu este un caz singular!

  2. CONSTANTINESCU RODICA
    10.4.2019, 12:11 pm

    Buna ziua,

    Cred ca D-na Andronescu este… depasita. O califica si varsta si competenta. Inca de la gradinita copiii invata cel putin o limba straina, copilul meu, pe vremea comunismului, a avut introdusa in programa scolara limba engleza din clasa a-II-a, iar doamna ministru propune … Doamne fereste! Un invatator va avea un ciclu de 6 ani? Este pregatit profesional? Ce studii de impact, pentru copii, s-au facut? Nu, este o nebunie, s-o opreasca cineva, va rog!

Lăsați un comentariu


Stiri

Se lansează schema de ajutor de stat „Granturi pentru investiții”. Înscrierile încep pe 3 decembrie

Raluca Florescu

Pe data de 3 decembrie va fi lansată etapa de înscriere în cadrul măsurii 3 „Granturi pentru investiții”, aprobată prin OUG 130/2020, a anunțat Ministerul… Mai mult

Stiri

Oficial OMS: Sistemele de sănătate sunt gestionate ca “liniile aeriene low-cost”, nepregătite pentru crize

Iulian Soare

Mike Ryan, directorul Programului pentru urgenţe sanitare al OMS, a avertizat luni că omenirea riscă viitoare pandemii dacă nu învaţă din criza actuală de coronavirus,… Mai mult

Europa

Decizia privind autorizarea vaccinului anti-Covid dezvoltat de Pfizer-BioNTech, cel târziu pe 29 decembrie – Agenția Europeană a Medicamentului

Iulian Soare

Vaccinul anti-Covid produs de Pfizer-BioNTech ar putea fi autorizat în UE înaintea celui dezvoltat de Moderna. Agenţia Europeană pentru Medicamente (EMA) a anunţat marţi că… Mai mult

Europa

Germania interzice o grupare extremistă ce promovează reinstaurarea nazismului

Iulian Soare

Poliţia germană a efectuat marți mai multe percheziţii la domiciliile membrilor grupării de extremă dreapta „Brigada Lupilor 44”, scoasă în afara legii şi despre care… Mai mult

Stiri

Răspunsul Kremlinului la cererea Maiei Sandu: “Retragerea forţelor de menținere a păcii în Transnistria poate duce la destabilizare gravă în regiune”

Iulian Soare

O modificare a statu-quo-ului forţelor ruse de menținere a păcii în Transnistria ar putea duce la o destabilizare gravă în regiune, a declarat luni Dmitri… Mai mult

Europa

Comisia a virat României a 3-a tranșă de – de 3 mld. euro – din împrumuturile acordate prin SURE

Iulian Soare

Comisia Europeană a plătit marţi a treia tranşă, în valoare de 3 miliarde de euro, din împrumutul acordat în cadrul instrumentului SURE. Dintre cele cinci… Mai mult

Stiri

Consens în OPEC – restricțiile de producție, prelungite cu 3 luni, dacă acceptă și aliații din OPEC+

Iulian Soare

Membrii OPEC au ajuns luni la un consens larg asupra necesităţii de prelungire cu trei luni a măsurilor actuale de reducere a producţiei, dacă aliaţii… Mai mult