Comisia Europeană a sesizat din nou Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) împotriva Poloniei, în legătură cu reforma sistemului său judiciar, de această din cauza regimului disciplinar al judecătorilor, care „sabotează independenţa” magistraţilor.
Argumentele comisiei, prezentate într-un comunicat al CE:
- Legislația poloneză permite ca judecătorii de drept comun să fie investigați și sancționați disciplinar pentru hotărârile pe care le-au pronunțat, inclusiv pentru exercitarea dreptului lor de a înainta Curții de Justiție a UE cereri de decizii preliminare în temeiul articolului 267 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE).
- Mai mult, noul regim disciplinar nu garantează independența și imparțialitatea camerei disciplinare a Curții Supreme, compusă exclusiv din judecători selecționați de Consiliul Național al Magistraturii, care este, la rândul său, numit de Parlamentul polonez (Sejm).
- Noul regim disciplinar nu oferă nici garanția că acțiunile disciplinare inițiate împotriva judecătorilor de drept comun vor fi soluționate de o instanță de prim grad de jurisdicție „instituită prin lege”. Dimpotrivă, acest regim îl împuternicește pe președintele camerei disciplinare să stabilească – de la caz la caz și cu o putere de apreciere aproape nelimitată – ce instanță disciplinară de prim grad de jurisdicție va soluționa un anumit dosar privind un judecător de drept comun.
- Noul regim nu mai garantează soluționarea cauzelor într-o perioadă de timp rezonabilă, ci îi permite ministrului justiției să mențină acuzațiile împotriva judecătorilor de drept comun prin intermediul unor responsabili în materie disciplinară numiți de ministru. Noul regim aduce atingere și dreptului la apărare al judecătorilor de drept comun. Pe scurt, judecătorii nu sunt protejați împotriva controlului politic și, prin urmare, independența sistemului judiciar este încălcată.
Decizia executivului european, care a solicitat o procedură accelerată, vine cu trei zile înaintea alegerilor legislative din Polonia, al căror câştigător se prefigurează a fi partidul conservator Lege şi Justiţie (PiS), aflat în prezent la putere și care a inițiat reforma acuzată.
Ampla reformă angajată în sistemul judiciar polonez este considerată o tentativă a PiS de a-şi subordona puterea judiciară.
Comisia a lansat deja două proceduri de infringement împotriva Varşoviei:
- prima, în iulie 2017, asupra reformei tribunalelor ordinare
- a doua, în iulie 2018, cu privire la reforma Curţii Supreme.
În ambele cazuri, absenţa unor răspunsuri satisfăcătoare din partea Varşoviei a condus la sesizarea Curţii de Justiţie a UE.
Aceste proceduri de infringement au loc în paralel cu o procedură mai severă şi excepţională, aşa-numitul Articol 7 din Tratatul UE, declanşată de Comisie în decembrie 2017.
Respectivul mecanism, prevăzut în caz de risc de ‘încălcare gravă’ a statului de drept într-o ţară membră, nu a fost niciodată declanşat în blocul comunitar. Dar de atunci, acesta a fost activat de asemenea împotriva Ungariei premierului Viktor Orban la 12 septembrie, de această dată de către Parlamentul European.
Această procedură, calificată ‘arma nucleară’ instituţională în cadrul UE, poate să meargă teoretic până la retragerea dreptului de vot al unei ţări în cadrul Consiliului UE, organism reunind statele membre.