fbpx

La obiect

Date INS pe S1 / Economia a revine, +1,6% față de S1 2019, dar pe o structură mai slabă: -5,2% la industrie, cu expandarea comerțului. Prețul – adâncirea deficitelor externe

INS a confirmat creșterea PIB pe al doilea trimestru din 2021: a crescut cu 13% în termeni reali și cu 13,6% pe seria ajustată sezonier… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Valul 4 ante portas: la ce se așteaptă autoritățile și experții și ce măsuri pregătesc

Peste o săptămână începe noul an școlar, pe fondul unei rate de vaccinare anti-Covid de numai 35% din populația adultă, în condițiile în care valul… Mai mult

07.09.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății a pornit din Vest: 3 județe au cloud comun și caută soluții eHealth

Trei Direcții Județene de Sănătate Publică din vestul țării – Arad, Timiș și Hunedoara – au reușit în 30 de zile, cu ajutorul STS, să… Mai mult

07.09.2021

Evenimentul

Miniștrii USR-PLUS și-au anunțat demisiile – guvernul Cîțu s-a rupt sub privirile președintelui Iohannis

Miniștrii USR PLUS au anunțat luni seară, cu demisiile în mâini, decizia de a se retrage din Guvernul Cîțu, mișcarea fiind aprobată de Biroul Politic… Mai mult

06.09.2021

Criza transportului maritim global și implicațiile sale asupra lanțurilor de aprovizionare și inflației

de Alexandra Pele , 2.9.2021

O creștere abruptă a cererii pentru bunuri de consum de ambele părți ale Atlanticului, dar și întârzierile generate de pandemia de COVID-19 au dat peste cap piețele globale de transport maritim, generând creșteri considerabile ale costurilor, care antrenează, la rândul lor, noi creșteri ale prețurilor de consum.

Companiile internaționale raportează întârzieri uriașe în marile porturi și huburi logistice, cu efecte asupra lanțurilor globale de aprovizionare. Iar efectele se resimt, sporadic, și asupra consumatorilor. Lanțul de fast-food McDonald’s a fost nevoit, spre exemplu, să scoată din meniu în Marea Britanie milkshake-urile.

În Statele Unite este un lucru obișnuit ca zeci de nave cu containere să aștepte la intrarea în porturile din California din cauza întârzierilor la descărcare, în timp ce huburile logistice terestre au probleme de spațiu din cauza cantităților uriașe de mărfuri pe care le au de încărcat în camioane.

(Citiți și: ”Adio ”chinezării ieftine”: cum s-au scumpit produsele IT din ”fabrica lumii” chiar cu 30% într-un an și ce urmează. Interviu cu Andrei Militaru, CEO al NOD – cel mai mare distribuitor de produse IT, electro și componente de tehnologie din România”)

Și porturile europene se confruntă cu probleme similare. Un raport publicat săptămâna aceasta de Citigroup și economist Intelligence Unit sugerează că problemele au rădăcini adânci și este puțin probabil să dispară în curând.

”Schimbări majore în lanțurile globale de aprovizionare erau deja în curs, din cauza factorilor geopolitici și economici, iar COVID-19 le-a accelerat”, se arată în document. ”Recentele focare ale virusului – determinate de varianta delta – ne spun că nu am văzut încă ultimele întreruperi ale lanțului de aprovizionare, în contextul în care activitatea economică din Asia-Pacific continuă să fie îngreunată.”

Prețuri și timpi de așteptare în creștere

În urmă cu un an, costurile de transport a unui container din Orientul Îndepărtat până în nordul Europei se ridica la circa 2.000 de dolari, potrivit datelor companiei Xeneta, specializată în urmărirea acestor prețuri, citată de Voice of America. Acum prețul a sărit la peste 13 mii de dolari. Aceste prețuri reprezintă medii, presa raportând și situații în care costurile de transport a unui container din China în Europa se ridica la 20 de mii de dolari.

Compania de logistică Kuehne+Nagel raporta în urmă cu trei săptămâni cifre alarmante cu privire la întârzierile din porturi. Un număr de 353 de nave raportau întârzieri la intrarea în port, de două ori mai multe decât în urmă cu un an. În unele cazuri extreme, navele anticipau că vor mai aștepta chiar și 12 zile pentru eliberarea unei dane, scrie Financial Times.

Întârzierile au fost exacerbate și de apariția unor nave tot mai mari, acestea fiind o metodă de optimizare a costurilor. Cele mai mari vapoare pot transporta acum 20 de mii de containere. Încărcate în tiruri, mărfurile din aceste vapoare ar fi suficiente pentru a acoperi o bandă întreagă a autostrăzii dintre Paris și Amsterdam.

Nave mai mari înseamnă însă și o creștere a necesarului de investiții din porturi, deoarece acestea au nevoie de macarale mai mari. Turloch Mooney, de la IHS Markit, susține că multe porturi nu au realizat retehnologizării, în special cele din Asia.

Inflație record în zona euro

Inflația din zona euro a accelerat în august la cel mai ridicat nivel din ultimii 10 ani, iar analiștii se așteaptă ca tendința să continue, un motiv de îngrijorare pentru Banca Centrală Europeană (BCE), dar și pentru investitori.

Potrivit unei estimări preliminare publicate marţi de Oficiul European de Statistică (Eurostat), rata anuală a inflaţiei în zona euro a urcat până la 3% în august, de la un nivel de 2,2% în iulie. Este o vorba de un nivel al inflaţiei care depăşeşte cu mult obiectivul ţintă al Băncii Centrale Europene (BCE) de 2%. Analiştii se aşteptau ca rata anuală a inflaţiei să ajungă la 2,7% în luna aceasta.

Confruntați cu aceste cifre, dar și cu ritmul solid de creștere al economiei zonei euro, oficialii BCE se pregătesc pentru o posibilă retragere a măsurilor de stimulare, după cum reiese și din declarațiile făcute miercuri vicepreşedintele BCE, Luis de Guindos, într-un interviu acordate presei străine.

“Economia are o evoluţie mai bună decât ne-am aşteptat în 2021 şi aceste evoluţii se vor reflecta în prognozele care vor fi publicate în următoarele zile. Dacă inflaţia şi economia se redresează, atunci va fi logică o normalizare graduală a politicii monetare şi a celei fiscale”, a afirmat oficialul BCE.

Acesta a adăugat: “Vom publica noi previziuni, iar deciziile de politică monetară vor fi adoptate în consecinţă”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.9.2021

Lăsați un comentariu


Stiri

BNS, despre creșterea cu 8% a salariului minim: Nesemnificativă faţă de creşterea preţurilor la energie

Vladimir Ionescu

Propunerea de majorare a salariului minim brut cu 8% ar avea un impact „absolut nesemnificativ” asupra venitului net al unui angajat plătit cu salariul minim,… Mai mult

Stiri

Comisia Europeană: Alegerile din Rusia s-au desfășurat într-o „atmosferă de intimidare”

Razvan Diaconu

Alegerile parlamentare desfăşurate de vineri până duminică în Rusia au fost „libere şi corecte”, a apreciat luni Kremlinul. Observatorii şi opoziţia manifestă îngrijorări majore privind… Mai mult

Stiri

Premierul l-a demis pe unul din cei mai eficienți funcționari guvernamentali: Octavian Berceanu, șeful Gărzii Naționale de Mediu

Vladimir Ionescu

Octavian Berceanu (foto), membru USR PLUS, a fost revocat de la conducerea Gărzii Naționale de Mediu. Decizia premierului Florin Cîțu a fost publicată luni în… Mai mult

Stiri

În Capitală nu mai există niciun pat liber la secțiile ATI pentru Covid – la nivel național mai sunt doar 19

Vladimir Ionescu

În Capitală și mai multe orașe mari – printre care Timișoara, Cluj și Craiova – nu mai exista luni niciun pat liber în secțiile de… Mai mult

Europa

Olanda vrea să interzică bancnota de 500 de euro și plățile în numerar de peste 5.000 de euro

Vladimir Ionescu

Ministrul olandez de Finanţe, Wopke Hoekstra, conduce o mişcare europeană pentru interzicerea folosirii bancnotei de 500 de euro şi a plăţilor în numerar de până… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis a plecat la New York la Adunarea Generală a ONU – SUA au cerut liderilor mondiali să nu participe fizic

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a plecat luni în Statele Unite, Administrația Prezidențială anunțând că șeful statului participă la ”la segmentul de nivel înalt al celei de-a… Mai mult

Europa

Polonia, obligată de CJUE să plătească Comisiei 500.000 euro zilnic, până închide mina de la Turow

Razvan Diaconu

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a decis luni că Polonia trebuie să plătească o penalitate zilnică de 500.000 de euro către Comisia Europeană… Mai mult