vineri

12 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

2 septembrie, 2021

O creștere abruptă a cererii pentru bunuri de consum de ambele părți ale Atlanticului, dar și întârzierile generate de pandemia de COVID-19 au dat peste cap piețele globale de transport maritim, generând creșteri considerabile ale costurilor, care antrenează, la rândul lor, noi creșteri ale prețurilor de consum.

Companiile internaționale raportează întârzieri uriașe în marile porturi și huburi logistice, cu efecte asupra lanțurilor globale de aprovizionare. Iar efectele se resimt, sporadic, și asupra consumatorilor. Lanțul de fast-food McDonald’s a fost nevoit, spre exemplu, să scoată din meniu în Marea Britanie milkshake-urile.


În Statele Unite este un lucru obișnuit ca zeci de nave cu containere să aștepte la intrarea în porturile din California din cauza întârzierilor la descărcare, în timp ce huburile logistice terestre au probleme de spațiu din cauza cantităților uriașe de mărfuri pe care le au de încărcat în camioane.

(Citiți și: ”Adio ”chinezării ieftine”: cum s-au scumpit produsele IT din ”fabrica lumii” chiar cu 30% într-un an și ce urmează. Interviu cu Andrei Militaru, CEO al NOD – cel mai mare distribuitor de produse IT, electro și componente de tehnologie din România”)

Și porturile europene se confruntă cu probleme similare. Un raport publicat săptămâna aceasta de Citigroup și economist Intelligence Unit sugerează că problemele au rădăcini adânci și este puțin probabil să dispară în curând.

”Schimbări majore în lanțurile globale de aprovizionare erau deja în curs, din cauza factorilor geopolitici și economici, iar COVID-19 le-a accelerat”, se arată în document. ”Recentele focare ale virusului – determinate de varianta delta – ne spun că nu am văzut încă ultimele întreruperi ale lanțului de aprovizionare, în contextul în care activitatea economică din Asia-Pacific continuă să fie îngreunată.”

Prețuri și timpi de așteptare în creștere

În urmă cu un an, costurile de transport a unui container din Orientul Îndepărtat până în nordul Europei se ridica la circa 2.000 de dolari, potrivit datelor companiei Xeneta, specializată în urmărirea acestor prețuri, citată de Voice of America. Acum prețul a sărit la peste 13 mii de dolari. Aceste prețuri reprezintă medii, presa raportând și situații în care costurile de transport a unui container din China în Europa se ridica la 20 de mii de dolari.


Compania de logistică Kuehne+Nagel raporta în urmă cu trei săptămâni cifre alarmante cu privire la întârzierile din porturi. Un număr de 353 de nave raportau întârzieri la intrarea în port, de două ori mai multe decât în urmă cu un an. În unele cazuri extreme, navele anticipau că vor mai aștepta chiar și 12 zile pentru eliberarea unei dane, scrie Financial Times.

Întârzierile au fost exacerbate și de apariția unor nave tot mai mari, acestea fiind o metodă de optimizare a costurilor. Cele mai mari vapoare pot transporta acum 20 de mii de containere. Încărcate în tiruri, mărfurile din aceste vapoare ar fi suficiente pentru a acoperi o bandă întreagă a autostrăzii dintre Paris și Amsterdam.

Nave mai mari înseamnă însă și o creștere a necesarului de investiții din porturi, deoarece acestea au nevoie de macarale mai mari. Turloch Mooney, de la IHS Markit, susține că multe porturi nu au realizat retehnologizării, în special cele din Asia.

Inflație record în zona euro

Inflația din zona euro a accelerat în august la cel mai ridicat nivel din ultimii 10 ani, iar analiștii se așteaptă ca tendința să continue, un motiv de îngrijorare pentru Banca Centrală Europeană (BCE), dar și pentru investitori.

Potrivit unei estimări preliminare publicate marţi de Oficiul European de Statistică (Eurostat), rata anuală a inflaţiei în zona euro a urcat până la 3% în august, de la un nivel de 2,2% în iulie. Este o vorba de un nivel al inflaţiei care depăşeşte cu mult obiectivul ţintă al Băncii Centrale Europene (BCE) de 2%. Analiştii se aşteptau ca rata anuală a inflaţiei să ajungă la 2,7% în luna aceasta.

Confruntați cu aceste cifre, dar și cu ritmul solid de creștere al economiei zonei euro, oficialii BCE se pregătesc pentru o posibilă retragere a măsurilor de stimulare, după cum reiese și din declarațiile făcute miercuri vicepreşedintele BCE, Luis de Guindos, într-un interviu acordate presei străine.

„Economia are o evoluţie mai bună decât ne-am aşteptat în 2021 şi aceste evoluţii se vor reflecta în prognozele care vor fi publicate în următoarele zile. Dacă inflaţia şi economia se redresează, atunci va fi logică o normalizare graduală a politicii monetare şi a celei fiscale”, a afirmat oficialul BCE.

Acesta a adăugat: „Vom publica noi previziuni, iar deciziile de politică monetară vor fi adoptate în consecinţă”.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Deceniul banilor ieftini (dobânzi mici sau foarte mici la creditele pe termen lung)pentru state  tocmai s-a încheiat . A fost (sau ar fi fost) o perioadă extrem de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: