vineri

19 aprilie, 2024

22 aprilie, 2020

Revenirea peste zero a cotațiilor petrolului de tip WTI (de referință în America) nu liniștește piața petrolului, îngrijorată de epuizarea previzibilă a rezervelor de stocare pentru petrolul de tip Brent (de referință în Europa).

Cotațiile Brent au coborât, miercuri, până la 15,98 dolari / baril, cel mai scăzut nivel din iunie 1999 încoace.

Cotațiile pentru WTI au urcat până la 11,76 dolari / baril, miercuri, pentru că a slăbit presiunea contractelor futures (la termen), iar investitorii în aceste instrumente (traderi de petrol sau speculatori) au intrat într-un nou ciclu, cu ultima zi de tranzacționare pentru livrarea în iunie datată în 19 mai .


În schimb, contractele cu Brent expiră în 30 aprilie, iar sistemul lor de stocare, deşi mai flexibil (pe tancuri petroliere şi nu în rezervoare, ca la petrolul american), se apropie şi el de capacitatea maximă, aşa cum spun estimările făcute cu ajutorul sateliților Sentinel -1, potrivit Bloomberg, citat de MSN.

„Ne apropiem de „vârful petrolierelor” la nivel global de la sfârșitul lunii mai sau începutul lunii iunie”, spune Florian Thaler de la firma de cercetare de piață Oilx, potrivit sursei citate. În jargonul domeniului, „vârful petrolierelor” (tank tops) înseamnă umplerea capacităților de stocare.

Fenomenul „sub 0” nu s-a extins, decocamdată la sortimentul Brent, din cauza sistemului de stocare mai flexibil, dar atingerea minimului din 1999 semnalează agarvarea crizei.

Problema stocuri vs producție

Capacitățile de stocare sunt pe cale de epuizare pentru că cererea de petrol a scăzut cu 30% pe parcursul crizei coronavirus, iar producătorii de petrol ezită să reducă la fel de dramatic producția, fie din cauze tehnologice, fie din cauze politice.


Din prima categorie fac parte companiile petroliere (mai ales americane care exploatează petrolul de șist), care riscă să piardă puțurile oprite sau să cheltuie prea mult pentru repunerea lor în funcțiune.

La acest argument se adaugă cel politic, pentru producătorii ruși, care alimentează aproape jumătate din bugetul țării cu taxele pe care le plătesc, inclusiv pentru exporturi.

În plus, estimările de piață spun că s-ar putea să fie insuficientă și oricum tardivă reducerea cu 9,4 milioane de barili a producției zilnice, efectivă din 1 mai, conform acordului obținut cu mare dificultate de OPEC de la Rusia și alți exportatori.

Rusia consideră că ar fi prematură o nouă reducere a producției chiar și după ce prețurile WTI au coborât, luni, la un minim istoric de sub minus 37 de dolari / baril, potrivit declarației purtătorului de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Pescov, citat de Reuters.

Semnele marii crize

Criza actuală a supraproducției de petrol amintește analiștilor de Marea Depresie din anii 1930, în condițiile în care cotaţiile petrolului de tip West Texas Intermediate au fost mai tot timpul negative şi marţi, 21 aprilie, ultima zi de tranzacționare pentru livrarea în luna mai.

(Citiți și: „Petrolul american îşi continuă aventura sub zero dolari. Între explicaţii tehnice şi griji fundamentale”)

Industria petrolului este în cea mai rea criză, „cel puțin” de la Marea Depresie încoace. Diferența este că „lumea nu s-a oprit niciodată ca în ultimele câteva săptămâni (…) Colapsul consumului este rezultatul restricțiilor de mobilitate”, iar „60% din cererea de petrol vine din transporturi” spune Francisco Blanch, de la Bank of America.

Iar fără transporturi, economiile interconectate ale lumii s-au blocat, amplificând criza petrolului.

La presiunile fundamentale se adaugă cele speculative, care sunt utile în căutarea prețului corect la burse în vremuri normale, dar exacerbează volatilitatea în timpul crizelor.

„Dinamica înregistrată pe scadența mai a contractului futures WTI este de proporții istorice. Deținătorii de poziții long (de cumpărare) au fost dispuși să plătească pentru a NU primi petrolul la termenele agreate. Este posibil ca o parte din fondurile (de investiții) implicate să fi fost surprinse în mod brutal de lipsa de interes a participanților pentru preluarea fizică a unor cantități de petrol”, a explicat Claudiu Cazacu, consulting strategist la XTB România.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: