luni

17 ianuarie, 2022

Cristian Grosu / Președintele nostru este bolnav

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

14 iulie, 2021

Proiectul România Educată – realizat la Cotroceni timp de 6 ani de zile și asumat miercuri printr-un memorandum de către guvern – poate fi întors pe toate fețele, poate fi contestat sau ridicat în slăvi, punctual sau în ansamblu.

El are, însă, un cusur fundamental, care-l va face pur și simplu inaplicabil în ansamblu și pe termen lung (adică strategic) – așa cum au murit și mor de 30 de ani pe bucățele toate strategiile românești indiferent de domeniu:

Proiectul este ”pe persoană fizică”. Iar persoana fizică este cetățeanul Klaus Iohannis:


Poza actualului președinte apare de nu mai puțin de 16 ori în primele 55 de pagini ale Proiectului România Educată – după care frecvența fizionomiei prezidențiale scade  – fără să dispară cu totul – spre finele celor 140 de pagini.

Or, un asemenea tur de forță al egocentrismului prezidențial e greu de crezut că va face prozeliți sinceri în lumea politică și că va câștiga angajamentul decidenților din toate partidele pentru a-l continua:

Cu reflectorul pus pe fizionomia prezidențială și Nu pe sistemul de Educație, nici măcar prietenii președintelui nu vor lua proiectul în serios.

Prietenii președintelui: n-am văzut, în ultima săptămână – cât Președinția a anunțat ”consultările” și  ”pactul”, adică un consens politic de neabătut – măcar 2-3 experți în Educație care să susțină proiectul, care să-l explice și care, prin forța competenței lor, să-l crediteze.
Asta în condițiile în care, mai vechiul proiect al Educației – cel elaborat tot la Cotroceni sub comanda lui Traian Băsescu – se bucura și de susținerea experților și de un angajament mai ferm și mai vocal al celorlalte partide politice care promiseseră continuarea lui: era acolo o echipă și niște discuții, nu ”de vară”, nu de luna iulie, ca acum, ci argumentate și cu atenția publică ascuțită cât poate fi ea de ascuțită în România.

(Citiți și:”În sfârșit, DOCUMENTUL: Memorandumul pe Proiectul România Educată – adoptat de Guvern. Calendarul și țintele”)


Trecerea pe persoană fizică a unui proiect esențial pentru România – dar împănat cu poze a la Ceaușescu, n-are cum să-i asigure combustia de angajament politic și public pe care-l cere anvergura problemei din Educație.
Și tare mă tem că avem și aici de-a face cu rescrierea configurației de lideri ai PNL – căci, dacă toamna trecută speram că avem 4 ani fără alegeri și ne putem concentra pe țară, iată că încă suntem în pline alegeri.

Sunt 2-3-5 ani, nu mai știu, de când am văzut la o televiziune tabloidă un psiholog explicând de ce o vedetă din impresariatul de fotbal își pavoazase pereții sufrageriei cu poze cu ea însăși nud. Nu mai rețin explicația, dar mi-a rămas în minte informația: era vorba, totuși, de sufrageria vedetei – loc personal – unde ai voie să-ți marchezi teritoriul. În cazul președintelui Iohannis, avem nevoie de o altă explicație.

(Citiți și:”Cristian Grosu / Pentru niște cititori: Tristețea optimistă a unui proiect național. Un mesaj către leadership-ul acestui început de deceniu”)

Proiectul pentru Educație va mai fi dezbătut în următoarele luni – cu bune și rele – o să ascultăm ce zic, dacă o să zică ceva, și niște experți, guvernul Cîțu va improviza, pe ici pe colo, ceva legislație de modificare, se vor agita niște ape – nimic nou, de 25 de ani se tot experimentează în Educație, eu ca părinte n-am fost niciodată sigur cum vor da copiii mei în anul următor examenele de trecere de la un ciclu scolar la altul:

Problema e că Proiectul Educației pleacă cu stângul sub aspectul convingerii publice și politice să adune adepți, că pare o mișcare de marketing prea grosieră ca să fie luată în serios, că momentul lansării – luna iulie, cu vacanțe și tot tacâmul – îi discreditează buna credință, așa cum o discredita pe a lui Liviu Dragnea, atunci când proiectele – tot pe persoană fizică – erau strecurate între Crăciun și Anul Nou.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Sper din toată inima să mă înșel – dar am mai văzut cum un Proiect, ba chiar un Pact, pe Educație, a fost măcelărit imediat ce făcătorii săi n-au mai fost la putere.

De fapt, 2 lucruri sper: eu să mă înșel, iar președintele să se odihnească și să vindece de sine însuși.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Ha,ha,ha…Tarziu v-ati dat seama.Era evident din momentul aruncarii paltonului pe capota masinii pe aeroportul din Paris.
    De fapt acest program Romania Educata este , dupa parerea mea , o maculatura. Nu are nicio valoare . Au inceput sa apara si critici de substanta .( vezi profesorul Miclea ).
    In rest numai de bine.

  2. 1.Din punctul de vedere al „imaginii” care conteaza mult in viata politica, autorul are perfecta dreptate!
    Din pacate, „personalizarea” proiectului „Romania educata” ar fi de inteles, daca acesta ar fi intradevar altceva, decit o MACULARURA „STRATEGICA” CARE-SI VA DUCE SOMNUL DE VECI, IMPREUNA CU TOATE CELELALTE 56 DE STRATGII NATIONALE PE DOMENUL BUGETAR SI ECONOMIC, irealizabile in lipsa proiectului de tara!Specialistii in economie au realizat acele strategii extrem de valoroase, dar in lipsa institutiei de sinteza si constructie PROGRAMATICA – care este Presedentia, ele sint irealizabile.
    2.Lipsit de calificare economica, profesorul de fizica nu poate „produce” decit ceeace-i pun in brate consultantii economici, „cronic amatori”, de la nivelul prezidential!
    Este vorba de necesarul de consultantii economici in „dezvoltarea economica rapida” in epoca globalizarii. iar nu de profesori sau academicienii micro si macroeconomiei, care nu dispune de tehnici si instrumente de dezvoltare economica rapida, caracteristica unei noi stiinte economice a dezvoltarii!
    Cercetarea economica fundamenrtala, care sa conduca la construcrtia unui PROIECT DE TARA creat de presedentie conform promisiunilor de acum 4 ani, este inexistenta la nivelul institutiei prezidentiale, incit nu putea decit sa produca un avorton „strategic”:Romania Educata!
    3.Daca exista nivelul de calificare economica a „dezvoltarii”, caracteristic necesitatiilor Romaniei, PROIECTUL DE TARA prezidential „incorpora” strategiile fundamentale economice si bugetare si le crea instrumente si tehnici de realizare OPERATIONALA de acum 3 ani!
    Daca proiectul de tara s-a dezumflat din lipsa specialistilor in „DEZVOLTAE ECONOMICA”, care sa conexeze strategiile aratate cu decolajul economic si industriasl al proiectului (facindu-le realizabile material si financiar), iata ca Presedentia a venit cu gogorita educatiei!Ca sa vine si el cu cava dupa doua legislaturi de ABSENTA!
    Fara un proiect de tara care sa asigure o crestere economica-industriala majora, de cca. 4-5 la suta anual, educatia ramine la fel de bolnava din lipsa de sustinere materiala si financiara si directie de evolutie, care sa faca concret radiografia necesitatilor de pregatire a fortei de munca si modalitatile reale de realizare!
    4.Analistii si specialistii presedentiei sint asi in cercetare si articole economica constatative, dar nuli la capitolul proiecte nationale de rezolvare a problemelor economice si sociale grave si insolubile, pe care le publica sistematic…
    Inca odata, Presedentia isi dovedeste nonvaloarea in domeniul economic, cautind sa acopere aceasta impotenta cu un „proiect” la care nu-i nimic de dezbatut sau de realizat…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Ha,ha,ha…Tarziu v-ati dat seama.Era evident din momentul aruncarii paltonului pe capota masinii pe aeroportul din Paris.
    De fapt acest program Romania Educata este , dupa parerea mea , o maculatura. Nu are nicio valoare . Au inceput sa apara si critici de substanta .( vezi profesorul Miclea ).
    In rest numai de bine.

  2. 1.Din punctul de vedere al „imaginii” care conteaza mult in viata politica, autorul are perfecta dreptate!
    Din pacate, „personalizarea” proiectului „Romania educata” ar fi de inteles, daca acesta ar fi intradevar altceva, decit o MACULARURA „STRATEGICA” CARE-SI VA DUCE SOMNUL DE VECI, IMPREUNA CU TOATE CELELALTE 56 DE STRATGII NATIONALE PE DOMENUL BUGETAR SI ECONOMIC, irealizabile in lipsa proiectului de tara!Specialistii in economie au realizat acele strategii extrem de valoroase, dar in lipsa institutiei de sinteza si constructie PROGRAMATICA – care este Presedentia, ele sint irealizabile.
    2.Lipsit de calificare economica, profesorul de fizica nu poate „produce” decit ceeace-i pun in brate consultantii economici, „cronic amatori”, de la nivelul prezidential!
    Este vorba de necesarul de consultantii economici in „dezvoltarea economica rapida” in epoca globalizarii. iar nu de profesori sau academicienii micro si macroeconomiei, care nu dispune de tehnici si instrumente de dezvoltare economica rapida, caracteristica unei noi stiinte economice a dezvoltarii!
    Cercetarea economica fundamenrtala, care sa conduca la construcrtia unui PROIECT DE TARA creat de presedentie conform promisiunilor de acum 4 ani, este inexistenta la nivelul institutiei prezidentiale, incit nu putea decit sa produca un avorton „strategic”:Romania Educata!
    3.Daca exista nivelul de calificare economica a „dezvoltarii”, caracteristic necesitatiilor Romaniei, PROIECTUL DE TARA prezidential „incorpora” strategiile fundamentale economice si bugetare si le crea instrumente si tehnici de realizare OPERATIONALA de acum 3 ani!
    Daca proiectul de tara s-a dezumflat din lipsa specialistilor in „DEZVOLTAE ECONOMICA”, care sa conexeze strategiile aratate cu decolajul economic si industriasl al proiectului (facindu-le realizabile material si financiar), iata ca Presedentia a venit cu gogorita educatiei!Ca sa vine si el cu cava dupa doua legislaturi de ABSENTA!
    Fara un proiect de tara care sa asigure o crestere economica-industriala majora, de cca. 4-5 la suta anual, educatia ramine la fel de bolnava din lipsa de sustinere materiala si financiara si directie de evolutie, care sa faca concret radiografia necesitatilor de pregatire a fortei de munca si modalitatile reale de realizare!
    4.Analistii si specialistii presedentiei sint asi in cercetare si articole economica constatative, dar nuli la capitolul proiecte nationale de rezolvare a problemelor economice si sociale grave si insolubile, pe care le publica sistematic…
    Inca odata, Presedentia isi dovedeste nonvaloarea in domeniul economic, cautind sa acopere aceasta impotenta cu un „proiect” la care nu-i nimic de dezbatut sau de realizat…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

 ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium) va...

rrr