23 octombrie, 2024

Creșterea cheltuielilor pentru apărare a Poloniei ridică îngrijorări legate de buget, transmite Reuters. Planurile guvernului polonez impun cheltuieli militare mai mari pe termen lung, în ciuda faptului că Varșovia recunoaște că se confruntă cu deficite de venituri în bugetul său din acest an.

Cea mai mare economie din Europa Centrală este pe cale să conducă NATO în ceea ce privește cheltuielile pentru apărare, în raport cu dimensiunea economiei sale, pentru al doilea an consecutiv în 2024, conform estimărilor NATO.

Cheltuielile sunt prognozate să crească și mai mult, ajungând la 4,7% din PIB anul viitor, ca parte a unui efort european mai larg de consolidare a capacităților de apărare după invazia Rusiei în Ucraina din 2022.

Investițiile poloneze în apărare depășesc cheltuielile combinate ale statelor baltice și din Europa Centrală


Nota de plată pentru apărare a Poloniei, în valoare de 35 de miliarde de dolari în 2024, ar putea depăși suma cheltuită de toți vecinii săi din Europa Centrală și Baltică – ca să nu mai menționăm economii mult mai mari, precum Italia, care de mult timp nu a atins obiectivul NATO de a aloca cel puțin 2% din produsul intern brut pentru apărare.

Guvernul premierului Donald Tusk afirmă că contractele de apărare semnate înainte ca acesta să preia puterea, la sfârșitul anului 2023, ar fi putut contribui la un deficit fiscal echivalent cu aproximativ 12,5% din PIB-ul estimat al Poloniei pentru 2025, din cauza obligațiilor pe termen lung subestimate.

Armata evocă posibilitatea renunțării la unele contracte

Adjunctul ministrului apărării, Pawel Bejda, a declarat în parlament, la începutul acestei luni, că actualul guvern a constatat că estimările fostului guvern pentru cheltuieli de apărare au fost subestimate. „Fie vom găsi noi aceste fonduri suplimentare, fie va trebui să renunțe la unele sarcini,” a spus Bejda, adăugând că, în prezent, nu intenționează să anuleze planurile de cheltuieli.

Oficialii polonezi au menționat un acord de 4,6 miliarde de dolari pentru achiziționarea a 32 de avioane de luptă Lockheed Martin F-35, ca exemplu în care costurile pe durata de viață ar putea depăși valoarea reflectată în contractul principal.


Fostul ministru al apărării, Mariusz Blaszczak, a numit acuzațiile un „atac politic” și o încercare de „a distrage atenția de la încetinirea modernizării forțelor armate ale Poloniei.”

Cele două principale partide din Polonia sunt într-o confruntare acerbă înaintea alegerilor prezidențiale cruciale de anul viitor.

Problema: cheltuielile ulterioare cu operarea și întreținerea

Seamus P. Daniels, expert la Centrul Internațional pentru Studii Strategice, spune că achiziția pe scară largă de noi platforme militare de către Polonia va aduce costuri semnificativ mai mari pentru întreținerea acestui echipament pe termen lung. El s-a referit la achizițiile Poloniei, inclusiv de la furnizori americani și sud-coreeni.

Citând cifrele Pentagonului, Daniels a menționat că cheltuielile de operare și întreținere reprezintă în medie 70% din costul total al unui sistem militar pe durata de viață, angajând astfel Polonia să cheltuiască miliarde în plus pentru echipamentele nou achiziționate.

Potrivit estimărilor Departamentului Apărării al SUA, citate într-un raport din aprilie de către U.S. Government Accountability Office (GAO), costul pe durata de viață pentru flota americană de F-35, mult mai mare decât cea a Poloniei, va depăși 2 trilioane de dolari până în 2088.

Pentru fiecare dolar cheltuit pentru achiziționarea unui F-35, alți 3,575 dolari vor fi necesari pentru întreținerea pe termen lung, conform calculelor Reuters. Cu toate acestea, GAO a subliniat că costurile Poloniei ar putea fi diferite.

Lockheed Martin a refuzat să comenteze despre costurile Poloniei pentru F-35, menționând că acestea depind de mai mulți factori, precum alegerea armamentului și calendarul livrărilor.

Guvernul prognozează un deficit de venituri de 10 miliarde dolari în 2024

Dar cheltuielile nu sunt singura problemă: guvernul polonez a prognozat un deficit de venituri de 10 miliarde de dolari în acest an, echivalent aproximativ cu suma pe care Polonia intenționează să o cheltuiască pentru achiziționarea a 96 de elicoptere de atac Apache. Deși nivelul datoriei publice a Poloniei, de aproximativ 50% din PIB, este mult mai scăzut decât cel al Franței și Italiei, membre ale zonei euro, rămâne neclar cât de mult poate Polonia să-și crească împrumuturile înainte ca piețele financiare să înceapă să majoreze costurile de împrumut sau să lărgească marjele pe obligațiunile guvernamentale.

Cheltuielile guvernamentale ale Poloniei, ca procent din economie, au înregistrat una dintre cele mai rapide creșteri din UE anul trecut, ajungând la 46,7% din PIB, al doilea cel mai ridicat nivel de când Polonia a aderat la blocul european în 2004.

Avertismente lansate de principalele agenții de rating

Împovărată cu cheltuieli crescute pentru apărare și servicii sociale, agenția Fitch Ratings a subliniat importanța implementării unui plan solid pe termen mediu pentru reducerea deficitului și stabilizarea nivelurilor datoriei.

S&P Global a avertizat că alegerile prezidențiale din 2025 și eventualele deficite în raport cu „proiecțiile ambițioase de venituri” ar putea complica eforturile de a îndeplini țintele fiscale ale UE.

Armata Poloniei a devenit a treia cea mai mare din NATO, după SUA și Turcia, ca număr de personal, în timp ce cheltuielile pentru echipamente au depășit atât plafonul de 2% din PIB decis de NATO, cât și ratele de cheltuieli ale SUA în ultimii ani.

Fenella McGerty, expert în Economie de Apărare la Institutul Internațional pentru Studii Strategice, a subliniat că „majorările de cheltuieli au pus o presiune considerabilă pe finanțele Poloniei, în timp ce țara se luptă să își închidă deficitul.”

Ministerul polonez al finanțelor, Ministerul Apărării și oficialii NATO nu au furnizat proiecții privind costurile pe termen lung ale actualului ritm de achiziții de echipamente militare din Polonia.

Purtătorul de cuvânt al NATO, Farah Dakhlallah, a declarat că „în timp ce toți aliații au fost de acord să cheltuie un minimum de 2% din PIB pentru apărare, unii vor trebui să cheltuie mai mult, de exemplu pentru a-și moderniza forțele armate pentru viitor.”

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Alternativa pentru noi toti, amarastenii din Est, e ciubota ruseasca pe gat. Acum, fiecare alege ce-i place – un pic de austeritate, sau sus-mentionata ciubota.
    Polonia (si mult mai mult Romania, care are pe destule granite prieteni ai Rusiei, iar daca Ucraina cade, va fi literalmente incercuita, vorba ceea, doar Marea Neagra va mai tine, poate, cu noi) trebuie sa devina dpdv militar un arici. O tara inarmata si antrenata pana-n dinti, astfel incat daca rusilor le vine vreo idee, sa-si planifice atacul plecand de la premiza ca vor avea pierderi de 10:1 sau mai mari.
    Si-asa, chiar si in astfel de conditii, cu doar cca 50000 de militari activi Romania e in gama de pierderi pe care Rusia si le poate permite… si deja le sufera in Ucraina fara sa dea semne ca-i pasa prea mult de vietile ciolovecilor. Nicio surpriza aici, de altfel.
    Din pacate, in materie de aparare UE nu exista, iar NATO, cu de-alde Ungaria, si Slovacia, si mai ales Turcia…
    Pe scurt, pare ca ne indreptam catre o situatie in care fiecare e pe cont propriu.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Alternativa pentru noi toti, amarastenii din Est, e ciubota ruseasca pe gat. Acum, fiecare alege ce-i place – un pic de austeritate, sau sus-mentionata ciubota.
    Polonia (si mult mai mult Romania, care are pe destule granite prieteni ai Rusiei, iar daca Ucraina cade, va fi literalmente incercuita, vorba ceea, doar Marea Neagra va mai tine, poate, cu noi) trebuie sa devina dpdv militar un arici. O tara inarmata si antrenata pana-n dinti, astfel incat daca rusilor le vine vreo idee, sa-si planifice atacul plecand de la premiza ca vor avea pierderi de 10:1 sau mai mari.
    Si-asa, chiar si in astfel de conditii, cu doar cca 50000 de militari activi Romania e in gama de pierderi pe care Rusia si le poate permite… si deja le sufera in Ucraina fara sa dea semne ca-i pasa prea mult de vietile ciolovecilor. Nicio surpriza aici, de altfel.
    Din pacate, in materie de aparare UE nu exista, iar NATO, cu de-alde Ungaria, si Slovacia, si mai ales Turcia…
    Pe scurt, pare ca ne indreptam catre o situatie in care fiecare e pe cont propriu.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: