Piaţa neagră a ţigaretelor continuă să crească, înregistrând un nivel de 15,8% în luna martie, conform datelor companiei de cercetare Novel.
„Contrabanda cu ţigarete loveşte din nou regiunile nord-est (32,4%) şi vest (30,8%), ambele înregistrând creşteri semnificative de 8,2 puncte procentuale, respectiv 9,7 puncte procentuale. În regiunea sud, contrabanda creşte pentru a treia oară consecutiv, ajungând la 7,6%, în timp ce Bucureşti înregistrează o scădere de 7,2 puncte procentuale, situându-se la 6,6%. Din punct de vedere al provenienţei, conform timbrului aplicat pe pachet, produsele “Cheap Whites” deţin cea mai mare pondere din piata neagră (45,9%). Produsele cu timbru de Ucraina şi Moldova au intrat în martie pe un trend de creştere. La polul opus, scăderi importante se constată la produsele cu timbru de Serbia (-5,8 puncte procentuale) şi cele destinate Duty Free (-7 puncte procentuale)”, a declarat Marian Marcu, Directorul Companiei de Cercetare Novel RESEARCH.
În opinia a 3 producători de tutun, este necesară reducerea pieţei negre prin reglementarea unitară, pe criteriu cantitativ, a infracţiunilor de evaziune fiscală şi de contrabandă cu ţigarete, prin clarificarea situaţiei la punctele de trecere a frontierei interne, cu Ungaria şi Bulgaria, şi prin stabilirea unor atribuţii specifice pentru poliţia locală şi jandarmerie întrucât comerţul ilegal cu ţigarete se desfăşoară în zona de competenţă a acestora (pieţe, oboare, staţii de metrou etc.).
Industria tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al României, după sectorul petrolier. În 2013, companiile de tutun au virat la buget peste 2,6 miliarde euro, reprezentând accize, TVA, taxe şi contribuţii.
JTI: Este nevoie ca societatea în ansamblu să fie informată
„Faptul că, în martie, contrabanda a continuat să crească nu poate decât să ne îngrijoreze. Suntem însă încrezători că eforturile autorităţilor, sprijinite şi de producătorii de tutun, vor reuşi să reducă piaţa neagră. Ponderea produselor traficate ilegal provenite din Serbia a scăzut şi datorită campaniei de informare a publicului în privinţa efectelor profund negative ale contrabandei, derulată de Poliţia de frontieră, cu sprijinul JTI, în judeţe din sud-vestul ţării. O campanie similară, desfăşurată în zona de nord-vest, în perioada noiembrie 2013- martie 2014, a contribuit, de asemenea, la scăderea pieţei negre în regiune, de la aproximativ 22% la finele anului trecut la circa 11% în martie. Vom continua şi pe viitor să susţinem astfel de campanii, următoarea fiind programată să demareze în această lună pe graniţa de est, dat fiind că este nevoie ca societatea în ansamblu să fie informată cu privire la un fenomen care ne afectează pe toţi”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova şi Bulgaria.
BAT: Orice creştere a pieţei negre produce pierderi la buget
„Această creştere reprezintă dovada că este mult mai dificil ca efectele în lanţ ale unei politici fiscale impredictibile să fie oprite, decât să fie prevenite prin coerenţă şi stabilitate. Decizia neplanificată de a indexa cursul de schimb stabilit pentru plata accizei, la care s-a adăugat majorarea anuală din aprilie, au avut ca efect mărirea preţurilor la ţigarete, determinând adâncirea diferenţei dintre preţurile produselor legale şi ale celor ilegale. Orice creştere a pieţei negre cere eforturi şi dotări suplimentare din partea autorităţilor competente în combaterea contrabandei. Acestor eforturi li se adaugă pierderile la buget, rezultate din neplata accizelor şi taxelor. Reamintesc că un punct procentual recuperat din contrabandă înseamnă încasări suplimentare de circa 35 de milioane de euro la bugetul de stat”, a declarat Adrian Popa, Director Corporate & Regulatory Affairs, BAT România.
Philip Morris: Piaţa neagră a luat avânt mult peste media europeană
„După schimbarea cursului la care se calculează acciza şi indexarea acestuia, piaţa neagră a luat avânt mult peste media europeană de aproximativ 10%. Creşterea rapidă a nivelului contrabandei reflectă în mare măsură sensibilitatea pieţei la schimbări neprogramate de creştere a accizei şi dificultatea corelarii politicii fiscale cu procesele complexe de reorganizare a autorităţilor responsabile de combatere a contrabandei. Orice extindere a pieţei negre determină reducerea vânzărilor legale şi pierderi la bugetul de stat, în timp ce reducerea comerţului ilegal cu ţigarete nu se realizează uşor şi presupune eforturi susţinute, ale căror efecte, din păcate, nu sunt immediate”, a declarat Sorana Mantho, Director Corporate Affairs, Philip Morris România şi Bulgaria.