marți

9 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

3 august, 2022

Consumul a încetinit în luna iunie, însă analiștii sunt de părere că datele din primul semestru se mențin încă solide.

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a scăzut în iunie cu 2,1% față de mai (serie ajustată sezonier), potrivit datelor publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS).

Față de iunie 2021, creșterea a fost de 4,2%, ritm în scădere față de cel din lunile anterioare, de 5,3% în mai, respectiv 6,6% în aprilie.


”Să vedem dacă este ceva temporar sau dacă tendința se menține. Nu cred că putem să interpretăm luna iunie separat. Ne-am fi așteptat ca în martie, când a început războiul Rusiei în Ucraina, să vedem o deteriorare a consumului, însă aceasta nu a avut loc.

Datele per ansamblu, pe primul semestru datele arată bine”, a declarat pentru CursdeGuvernare Ionuț Dumitru, economist-șef Raiffeisen Bank.

În martie, comerțul a înregistrat un avans de 5,6% față de aceeași lună din 2021.

În primul semestru, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a înregistrat o creștere de 6,6% pe serie ajustată sezonier, datorită creșterii înregistrate la

  • comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+9,0%),
  • vânzările de produse nealimentare (+5,4%),
  • vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+4,9%).

Scăderea nu este dramatică, dar întunecă perspectivele

Economiștii ING notează că scăderea comerțului din iunie nu este ”prea dramatică”, dar aceasta întunecă perspectivele pentru a doua parte a anului.

”Inflația ridicată pare să lovească încet buzunarele consumatorilor. Vânzările cu amănuntul ajustate în funcție de inflație au surprins în scădere în iunie, contractându-se cu 2,1% față de mai 2022”, se arată într-un raport de analiză transmis investitorilor băncii.

Economiștii ING punctează că vânzările de produse nealimentare au tras în jos cifrele, acestea înregistrând o scădere de 3,5% față de mai, respectiv o creștere de 1,6% față de iunie 2021.

”Oarecum surprinzător având în vedere prețurile mai mari, dar explicabil probabil de faptul că este sezonul turistic, vânzările de combustibili au înregistrat o creștere lunară de 0,4% în iunie (6,7% în termeni anuali)”, se mai arată în raport.

Vânzările de produse alimentare, pe de altă parte, s-au contractat cu 0,8% față de luna mai, în timp ce în termeni anuali au rămas relativ robuste la +4,2%.

”Datele mai slabe de astăzi închid un al doilea trimestru de altfel destul de puternic pentru vânzările cu amănuntul (…). În combinație cu alte date de înaltă frecvență disponibile (balanța comercială, producția industrială etc.), acestea indică o dinamică trimestrială pozitivă a PIB, pe care o estimăm în prezent la aproximativ +0,4% față de primul trimestru din 2022. Presupunând că nu există revizuiri istorice ale datelor, ne menținem estimarea pentru o expansiune a PIB-ului cu 5% în 2022”, conchid ei.

Consumul privat a avut o contribuție de 5,9% la creșterea economică de 6,4% din PIB din primul trimestru al acestui an.

***

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Creșterea nevoii de finanțare a companiilor a fost principalul motor al creditării din S1 al anului, marile bănci prezente pe piața locală reușind să marcheze profituri în creștere.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: