Industria auto, sursa a 26% din exporturile României, consideră „total inoportună impunerea de noi taxe companiilor, în contextul economic actual”, potrivit unui comunicat al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
Din asociație fac parte 170 de companii din domeniu, inclusiv Dacia Pitești și Ford România, cu o cifră de afaceri de 26,4 de miliarde de euro (cât 14% din PIB-ull țării) și care au 230.000 de angajați direct.
O taxă „la intersecția a 4 crize֧”
ACAROM spune că intenţia autorităţilor de a impune companiilor cu cifră de afaceri de peste 100 de milioane de euro o taxă de solidaritate de 1% din cifra de afacerivine într-un context economic care este „o intersectare a patru crize:
- pandemia COVID – 19,
- lipsa de componente electronice,
- creşterea preţurilor la energia electrică şi gaze naturale,
- creşterea preţurilor la materii prime, la care putem adăuga inflaţia în creştere, evenimente cu un impact puternic negativ asupra sectorului auto naţional”.
„După doi ani succesivi de scădere a cifrei de afaceri, având la orizont provocări majore pentru sectorul auto (electrificare, decarbonizare, noi schimbări în mobilitate), impunerea unei noi taxe nu va face altceva decât să împovăreze şi mai mult bugetele companiilor”, spune ACAROM.
Constructorii auto mai acuză „lipsa de predictibilitate fiscală sau legislativă, a dialogului cu mediul de afaceri, lipsa unor studii de impact pe termen scurt, mediu şi lung înainte de luarea unor asemenea decizii”.
Toate acestea „vor avea un impact negativ asupra sectorului auto naţional, ducând la renunţarea la planurile de investiţii în curs, la scăderea atractivităţii României ca posibilă destinaţie pentru proiecte noi, implicit la pierderea unui număr important de locuri de muncă, atrage atenţia ACAROM.
PSD și UDMR susțin introducerea taxei de solidaritate, idee respinsă de PNL, dar și de mediul de afaceri.
Camera de Comerț Americană în Romania (AmCham), Consiliul Investitorilor Străini (FIC), Concordia au exprimat îngrijorare privind intenția coaliției de guvernare a crește povara fiscală pentru companiile mari din România, într-un moment în care climatul investițional și de afaceri este deja grevat de multiple crize.