vineri

26 aprilie, 2024

16 martie, 2015

bigthumb_1363780714.24_CONSILIUL_CONCURENTEI-SFin (500 x 333)Consiliul Concurenței a lansat o campanie de informare la nivel național, prezentând oportunitățile de consiliere pe care consiliul le acordă mediului de afaceri ca urmare a diverselor investigații sau a analizelor aprofundate ale diferitelor piețe. Campania a fost lansată simultan la sfârșitul săptămânii trecute, la Constanța, Piatra Neamț, Baia Mare și Craiova.

În ultimii doi ani, Consiliul Concurenței a contribuit la dezvoltarea unor sectoare importante ale economiei, prin oferirea unor recomandări viabile pentru jucătorii de pe piața berii, zahărului, apelor minerale, tutunului, serviciilor medicale, precum și în cazul concentrărilor economice din sectorul de retail.

Piața berii.

În urma consolidării poziţiei primilor doi concurenţi de pe piața berii, cu cote de peste 30%, Consiliul a recomandat ca aceştia să-și reevalueze sistemul de distribuţie exclusivă. Autoritatea a solicitat modificarea contractelor încheiate de producătorii de bere cu operatorii HoReCa- de exemplu, contractele de promovare presupuneau exclusivitate la expunere şi, în unele cazuri, achiziţionarea unui volum minim de bere şi/sau limitarea sursei de aprovizionare la distribuitorii desemnaţi. În vederea creşterii concurenţei pe acest segment, acordurile privind echipamentele draft vor putea fi denunțate unilateral de către unitățile HoReCa fără penalităţi, iar clauza referitoare la achiziţionarea volumelor agreate de la distribuitorul indicat de producător va fi eliminată din contracte.

Piața țigaretelor.


La încheierea investigației pe piața țigaretelor, Consiliul a constatat perturbări ale pieței cauzate de fenomenul în creștere a contrabandei și contrafacerii. În vederea identificării măsurilor pe termen scurt, mediu și lung, de reducere a impactului comerțului ilicit, Consiliul a recomandat Guvernului să creeze un Grup regional de combatere a comerțului ilicit cu țigarete format din reprezentanți ai autorităților române cu atribuțiuni în domeniu, Ministerul Finanțelor, ANAF, DGV, MAI, IGPR, Jandarmeria și Poliția Locală, ai autorităților similare din Moldova, Ucraina, Bulgaria și Serbia, precum și ai industriei țigaretelor. De asemenea, a cerut companiilor British American Tobacco, JT International și Philip Morris să transmită informări periodice, timp de trei ani, în luna ianuarie, cu privire la măsurile întreprinse împreună cu autoritățile competente. Potrivit informațiilor trimise recent, contrabanda a crescut de la o medie de 16% în 2014 la 19,2% în ianuarie 2015, în acest moment, lucrându-se la constituirea grupului de lucru. Totodata, Consiliul Concurenței a cerut Ministerului Finanțelor să modifice procedura de publicare a listei prețurilor maxime ale țigaretelor.

Piața zahărului.

Consiliul Concurenței a făcut o serie de recomandări esențiale și în vederea evitării creșterii prețurilor pe piața zahărului. Pentru a înlătura îngrijorările autorității legate de concentrarea pieței ca rezultat al achiziției întreprinderilor Zahărul Liești SA și Lemarco Cristal SRL de către Agrana Zucker GmbH, aceasta din urmă s-a angajat să transfere drepturile de import și către alți producători de zahăr situați pe teritoriul României, în condiții nediscriminatorii, asigurând concurenților accesul la surse alternative de aprovizionare cu materie primă ieftină. În același timp, Agrana se obligă, pe o perioadă de cinci ani, să nu achiziționeze nici o altă fabrică de zahăr.

Piața apei minerale.

În ceea ce privește sectorul apelor minerale, Consiliul Concurenței a recomandat SC Olănești Riviera SA, concesionar al zăcământului de ape minerale terapeutice, să răspundă cererilor societăților concurente în legătură cu furnizarea apei minerale, iar orice limitare a furnizării să aibă o justificare obiectivă. Astfel, SC Olănești Riviera SA se angajează să valorifice resursele de apă minerală către societățile terțe interesate, prin organizarea unei licitații deschise și transparente, pentru care criteriul de adjudecare nu este exclusiv financiar și la care va participa și concesionarul.

Piața retail.

Recomandările Consiliului pentru sectorul retail au vizat concentrarea economică rezultată după ce Mega Image a achiziționat Angst, iar retailerul Auchan rețeaua de magazine Real. Pentru a evita pericolul de creștere nejustificată a prețurilor, Mega Image s-a angajat, la solicitarea Consiliului Concurentei, să concesioneze activitatea a două magazine din București (Academiei și Amzei), pe o durată de zece ani, iar Auchan s-a angajat că se va abține de la deschiderea sau achiziționarea de noi magazine în Craiova și Târgu-Mureș, pe o durată de cinci ani de la data autorizării concentrării.

Piața serviciilor medicale.


În cazul pieței serviciilor medicale, recomandările Consiliului Concurenței urmăresc asigurarea accesului populației la un act medical de calitate. Pentru a înlătura îngrijorările Consiliului privind poziția pe care societățile Fresenius au dobândit-o în sectorul comercializării produselor de dializă, Fresenius s-a angajat să furnizeze produsele atât centrelor de dializă din rețeaua proprie, cât și celor terțe, publice sau private.

“Acestea sunt doar cateva exemple. Consiliul Concurenței este vizibil pentru marele public mai ales atunci când mass media reflectă deschiderea unor investigații sau aplicarea unor amenzi și sancțiuni. Rolul CC nu se limitează, însă, doar la coerciție. Pe lângă intervenția în procesul legislativ, prin emiterea avizelor conforme, CC are și rol de consultant, atât pentru autoritățile publice, cât și pentru mediul de afaceri. Prin deciziile sale, ca urmare a analizei informațiilor de pe diverse piețe, Consiliul intervine cu recomandări și cerințe pentru a corecta disfuncționalitățile. Recomandările sunt concrete și specifice, iar CC urmărește aplicarea angajamentelor asumate și efectele pe care acestea le au asupra piețelor, în timp (3, 5 sau 10 ani). Astfel, Consiulul îndeplinește și un rol de consultant pentru autorități și mediul de afaceri, în realizarea recomandărilor și formularea angajamentelor fiind esențială expertiza specialiștilor noștri. Ne dorim ca actorii economici să se bazeze pe experiența și cunoașterea aprofundată pe care le deținem în domeniul economic, în vederea restabilirii unui mediu concurențial normal. Concurența reală între companii, despre oricare piață ar fi vorba, reprezintă, de fapt, cheia dezvoltării economice”, declară Dan Ionescu, consilier în cadrul Consiliului Concurenței.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: