23 octombrie, 2012

Ionuț Dumitru - președintele Consiliului Fiscal

Consiliul Fiscal ia atitudine față de numărul derogărilor care stau la baza noii rectificări bugetare pe care o pregătește guvernul.

Într-o ”Opinie cu privire la proiectul celei de-a doua rectificări bugetare pe anul 2012”, Consiliul Fiscal atrage atenția asupra faptului că derogările de la Legea Responsabilității Fiscale au devenit un instrument care decredibilizează însăși legea.

 


 

Comparativ cu parametrii aprobați în contextul primei rectificări bugetare, proiectul curent de rectificare prevede o majorare a veniturilor și cheltuielilor bugetului general consolidat cu 1,95 miliarde lei, menținându-se astfel nemodificată ținta de deficit bugetar la 13,60 miliarde lei, respectiv 2,25% din PIB (evaluat la 607,3 miliarde lei). Din aceste diferențe, 450 de milioane de lei sunt explicate de influența unei noi scheme de tip swap de stingere în lanț a obligațiilor restante față de buget (cu impact identic la nivelul veniturilor și cheltuielilor totale).

Opinia formulată de Consiliul fiscal cu prilejul primei rectificări bugetare a consemnat încălcarea regulilor ce privesc rectificările bugetare statuate de art. 9 alin. 2 și art. 16 ale Legii responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 (LRF); cu toate acestea, trebuie menționat că Legea responsabilităţii fiscal bugetare prevede în art. 23 lit. c) drept clauză derogatorie pentru revizuirea cadrului fiscal bugetar schimbarea guvernului. În pofida faptului că ținta de deficit rămâne nemodificată, rectificarea curentă operează o majorare suplimentară față de nivelul din prima rectificare al cheltuielilor totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori (cu 1,95 miliarde lei), ceea ce implică o nouă derogare de la prevederile art. 16 al LRF. În acest context, Consiliul fiscal își manifestă îngrijorarea în legătură cu recursul persistent la instituția derogării de la regulile statuate de LRF, acest lucru afectând negativ credibilitatea acestora. – se arată în Opinia Consiliului Fiscal.

În aprecierea Consiliului Fiscal, rectificarea bugetară supraevaluează la categoria venituri sumele la care s-ar putea aștepta România din absorbția fondurilor europene:


Consiliul fiscal își manifestă rezerva față de nivelul estimat al categoriei “sume primite de la UE în contul plăților efectuate” care apare drept semnificativ supraevaluat, având în vedere că performanța mai bună în ceea ce priveste absorbția de fonduri structurale și de coeziune din primul semestru al anului curent faţă de aceeaşi perioadă a anului 2011 este improbabil a fi repetată și în a doua jumătate a lui 2012, în contextul blocării de către Comisia europeană a plăților pentru mai multe programe operaționale.

Opinia Consiliului Fiscal formulează obiecții și în privința cheltuielilor, mai ales la capitolul de investiții pentru cofinanțarea proiectelor europene, unde se supralicitează pe sumele pe care românia le-ar putea absorbi:

Având în vedere evoluțiile recente în ceea ce privește absorbția fondurilor structurale și de coeziune, în opinia Consiliului fiscal, apare drept esențială încadrarea strictă a alocărilor din fonduri proprii pentru proiecte de investiții în limitele bugetate, în speță evitarea unor cheltuieli suplimentare din resurse proprii care să substituie fluxuri sub așteptări din fonduri europene post-aderare, ceea ce ar pune în pericol ținta de deficit bugetar pentru anul în curs.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: