16 decembrie, 2015

rcaÎn cadrul investigaţiei sectoriale privind piaţa asigurărilor auto, Consiliul Concurenţei a identificat  probleme cu impact concurenţial, determinate de o serie de ineficienţe în funcționarea sectorului asigurărilor auto.

Analiza instituției arată că se înregistrează creșteri ale barierelor la intrarea pe piaţă, financiare și reputaționale, în cazul asigurărilor auto facultative, în timp ce accesul la canale de distribuție este îngreunat în cazul asigurării de răspundere civilă.

Potrivit unui comunicat emis miercuri, Consiliul Concurenţei a remarcat: ”Are loc o reducere constantă a numărului de societăți de asigurare, atât în segmentul CASCO, cât și în segmentul RCA. Ieșirea ASTRA va accentua tendinţa de creştere a ratei de concentrare, în special în segmentul RCA.”


Potrivit Consiliului, există indicii ale unor comportamente inadecvate în rândul societăților de asigurare, unele practici putând crea avantaje competitive artificiale unor societăți:

  • specularea gradului redus de cunoaștere al asiguraților cu privire la drepturile pe care aceștia le au și forțarea unor plăți parțiale ale despăgubirilor;
  • interpretarea de o manieră proprie a condițiilor de producere a accidentului auto, astfel încât să nu despăgubească victima accidentului

Consiliul Concurenţei a identificat faptul că unii asigurători auto nu evidențiază corect și complet daunele apărute, nu constituie rezerve obligatorii sau nu se reasigură la nivelul corespunzător.

Analiza Consiliului Concurenţei a relevat faptul că gradul de cuprindere în asigurare a RCA este relativ redus, iar prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de șoferii corecți.

O altă problemă identificată de Consiliul Concurenţei se referă la nivelul redus de cunoaștere a sistemului bonus-malus (de exemplu, în ceea ce privește posibilitatea de transfer a clasei bonus-malus pentru un vehicul nou dobândit).


Unele practici adoptate de societățile de asigurare și unitățile de reparații auto afectează negativ interesele consumatorilor, de exemplu prin folosirea unor piese de schimb de calitate inferioară sau prin întârzierea plății reparației efectuate.

Cu privire la evoluţia primelor tarifare în piaţa RCA, Consiliul Concurenţei, pe baza datelor puse la dispoziţie de către ASF şi având în vedere rata inflaţiei, a constatat că:

  • prima tarifară medie pentru peroane fizice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 16%;
  • prima tarifară medie pentru persoane juridice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 29%

Printre recomandările Consiliului Concurenţei vizând corectarea ineficienţelor menţionate:

  • Societățile de asigurare autorizate să practice asigurări de răspundere civilă pentru autovehicule să evalueze mai precis riscul de daună. Aceasta s-ar putea face prin adoptarea de noi criterii tarifare (de exemplu, vechimea permisului de conducere și puterea motorului), dar și prin implementarea unor segmentări mai fine pentru criteriile tarifare deja utilizate (de exemplu, în ceea ce privește vârsta persoanei asigurate). ASF ar putea ca, împreună cu Asociația Română de actuariat (ARA), să recomande modele de referință asigurătorilor RCA.
  • În vederea evaluării mai precise a riscului de daună, Consiliul Concurenţei recomandă ASF să încurajeze societățile de asigurare active pe piaţa RCA să adopte și alte criterii tarifare, de exemplu vechimea permisului de conducere.
  • Altă recomandare vizează extinderea asigurării de răspundere civilă și transformarea într-un produs hibrid, aflat la granița dintre asigurările RCA și CASCO, prin acoperirea de riscuri suplimentare și includerea unor servicii conexe din partea societăților de asigurare.
  • Consiliul Concurenţei recomandă ASF să continue eforturile depuse în sensul modificării modului curent de emitere a poliței RCA și apropierea de modelul folosit de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România la emiterea rovinietei.
  • Consiliul Concurenţei recomandă ASF intensificarea eforturilor în popularizarea în rândul asiguraților (și chiar a intermediarilor în asigurări) a sistemului bonus-malus.
  • În ceea ce priveşte demersul UNSAR privind implementarea unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune și suferință pricinuită de un accident auto, Consiliul Concurenţei apreciază că implementarea unui astfel de sistem poate crea un punct de referinta pentru instanțele de judecată în cazul acordării despăgubirilor morale pentru vătămări corporale și deces.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Cresterea abrupta a costului politei RCA ar putea indica faptul ca asiguratorii care vand acest serviciu au un acces limitat pe piata reasigurarilor. Nu poti oferi servicii decente daca nu divizezi riscul. Motivele sunt diverse dar efectul este acelasi: neputand distribui/imparti riscul singura solutie este sa aduca costul politei la nivelul la care o poate sustine. Criza este de sistem si loveste in competitivitatea transporturilor (marfa si calatori) respectiv, in competitivitatea economiei romanesti. Comparatia cu costul politei RCA ‘in Vest’ este imorala si paguboasa iar discutiile privind limitarea riscurilor si a serviciilor asigurate compromit ideea de asigurare.
    Consider ca modul in care ASF trateaza piata asigurarilor este total inadecvat, chiar incompetent si este departe de a servi interesul economiei nationale.
    Spre deosebire de alte sectoare, transporturile auto de marfa sunt in totalitate in maini ‘private’.
    In Romania persista mentalitatea ca ‘privatul’ este o resursa sigura si inepuizabila – vezi Stat>ANAF > taxe si impozite.
    Din aceasta perspectiva ASF si asiguratorii trateaza RCA ca pe o taxa pe care ‘privatul’ este obligat sa o plateasca, nicidecum ca pe un serviciu destinat sa serveasca numai si numai interesul public recte, economia nationala.
    In aceste conditii atat ASF cat si societatile de asigurare sunt parazitare si ar trebui intr-un fel sau altul obligate sa iasa din sfera viselor lor la ‘paine fara munca’ si sa vina in intampinarea cerintelor si nevoilor economiei reale.
    Pana atunci, ASF si asiguratorii RCA sunt niste simple entitati inutile si falimentare care nu traiesc din munca.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Cresterea abrupta a costului politei RCA ar putea indica faptul ca asiguratorii care vand acest serviciu au un acces limitat pe piata reasigurarilor. Nu poti oferi servicii decente daca nu divizezi riscul. Motivele sunt diverse dar efectul este acelasi: neputand distribui/imparti riscul singura solutie este sa aduca costul politei la nivelul la care o poate sustine. Criza este de sistem si loveste in competitivitatea transporturilor (marfa si calatori) respectiv, in competitivitatea economiei romanesti. Comparatia cu costul politei RCA ‘in Vest’ este imorala si paguboasa iar discutiile privind limitarea riscurilor si a serviciilor asigurate compromit ideea de asigurare.
    Consider ca modul in care ASF trateaza piata asigurarilor este total inadecvat, chiar incompetent si este departe de a servi interesul economiei nationale.
    Spre deosebire de alte sectoare, transporturile auto de marfa sunt in totalitate in maini ‘private’.
    In Romania persista mentalitatea ca ‘privatul’ este o resursa sigura si inepuizabila – vezi Stat>ANAF > taxe si impozite.
    Din aceasta perspectiva ASF si asiguratorii trateaza RCA ca pe o taxa pe care ‘privatul’ este obligat sa o plateasca, nicidecum ca pe un serviciu destinat sa serveasca numai si numai interesul public recte, economia nationala.
    In aceste conditii atat ASF cat si societatile de asigurare sunt parazitare si ar trebui intr-un fel sau altul obligate sa iasa din sfera viselor lor la ‘paine fara munca’ si sa vina in intampinarea cerintelor si nevoilor economiei reale.
    Pana atunci, ASF si asiguratorii RCA sunt niste simple entitati inutile si falimentare care nu traiesc din munca.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: