joi

25 aprilie, 2024

5 mai, 2022

Consiliul Concurenței propune schimbări privind serviciile de transport alternativ de persoane intermediate de platforme digitale (ride-hailing), care să facă mai transparente tarifele și algortimii de preț.

„Practica tarifelor standard diferențiate pe anumite intervale orare considerate „de vârf” poate reprezenta un comportament netransparent și potențial înșelător pentru pasageri”, care ar trebui interzis. „Multiplicatorul de tarif (care reflectă caracterul dinamic al tarifelor) reflectă eficient și transparent variația tarifului în funcție de condițiile (pieței) existente la un anumit moment”, spune un comunicat al Consiliului Concurenței.

Instituția a identificat reglementări „care limitează, în mod artificial, nivelul de concurență între serviciile de taxi și cele de transport alternativ, de exemplu statutul de serviciu public al serviciilor de taxi, limitarea numărului de autorizații, tariful reglementat și obligativitatea taximetriștilor de a colabora cu un dispecerat și de a plăti tariful aferent acestui serviciu”.


Consiliul Concurenței recomandă aplicarea unor soluții de mobilitate urbană (incluzând și o aplicație mobilă), care să integreze, pe lângă serviciile de taxi și cele de transport alternativ, și alte opțiuni de transport urban.

„Aplicația ar putea oferi și opțiuni de plată pentru unele tipuri de servicii gestionate direct/indirect de autorități (ex. transportul public de suprafață, transportul subteran și chiar transportul feroviar – la nivel național). Implementarea unei astfel de aplicații necesită o abordare unitară la nivel național”, spune un comunicat al Consiliului Concurenței.

Autoritățile locale trebuie să-și reevalueze reglementările

Autoritatea din concurență remarcă rămânerea în urmă a reglementărilor autorităților locale privind numărul de autorizații de taxi eliberate, „cu toate că numărul șoferilor de ride-hailing a crescut. În același timp, o mare parte dintre șoferii de taxi au început să utilizeze aplicații integratoare (precum Free Now sau Star Taxi) pentru a își oferi serviciile”.

„Ca urmare, Consiliul Concurenței recomandă reevaluarea menținerii reglementărilor care limitează, în mod artificial, nivelul de concurență între serviciile de taxi și cele de transport alternativ.


Exemple de limitări: „statutul de serviciu public al serviciilor de taxi, limitarea numărului de autorizații, tariful reglementat și obligativitatea taximetriștilor de a colabora cu un dispecerat și de a plăti tariful aferent acestui serviciu”.

Fiscalizarea banilor încasați în străinătate

„Toți operatorii de transport alternativ sunt localizați, în realitate, în afara țării, având o prezență globală. În cazul Uber și Bolt, contravaloarea curselor este încasată direct de companiile din afara țării (Olanda, în cazul Uber, respectiv Estonia, în cazul Bolt)”, spune docementul citat.

În schimb, „entitățile de la nivel național au atribuții și drepturi limitate, încasând contravaloarea unor servicii (ex. pentru servicii de marketing) prestate către companiile din grup, din afara țării”.

„Ca urmare, autoritatea de concurență consideră că modul de funcționare al operatorilor de transport alternativ trebuie mai bine definit în cadrul reglementărilor, în condiții de transparență și legalitate (inclusiv în ceea ce privește conformarea la normele fiscale)”.

Piața ride-hailing din România

În ultimii ani, serviciile de ride-hailing au înregistrat creșteri de la trimestru la trimestru, cu o perioadă de scădere, în anul 2020, pe fondul pandemiei.

Începând cu anul 2021, piața și-a revenit, ajungând la aproximativ 11 milioane de curse efectuate în trimestrul doi al anului trecut, comparativ cu 6 milioane de curse, în trimestrul doi din anul 2019, anterior reglementării pieței.

Există doar doi jucători importanți (Grupurile Uber și Bolt) cu cote apropiate de peste 40% la nivel național și care s-au dezvoltat în ultimii ani, spre deosebire de al treilea jucător (Grupul Free Now), care are o cotă nesemnificativă, potrivit unjui raport al Consiliului Concurenței.

Cei trei jucători operează în optsprezece orașe din România, dar Uber și Bolt acoperă peste 90% din cursele efectuate și practicând niveluri apropiate ale tarifelor.

Apărute ca o alternativă la serviciile tradiționale (de tip taxi), serviciile de ride-hailing se diferențiază față de acestea prin utilizarea unei platforme digitale, modalitățile de comandă și plată, dinamica de tip „peer-to-peer”, sau tariful dinamic stabilit prin algoritmi în funcție de condițiile pieței, sistemul de review-uri – constată Consiliul Concurenței.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: