miercuri

25 mai, 2022

Considerații privind Bugetul pe 2013. Ponderea asigurărilor sociale în PIB și excedentele/deficitele programate

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

21 ianuarie, 2013

Bugetul de stat pe 2013 va avea un deficit de aproape trei procente din PIB, peste cel al bugetului general consolidat, care include și bugetele pentru asigurări, sănătate, șomaj, etc. ( și cifrat la 2,14%). La venituri în sumă de 98.182,6 milioane lei și cheltuieli în sumă de 116.359,3 milioane lei, se va înregistra un deficit de 18.176,7 milioane lei.

Raportat la PIB preliminat, bugetul statului va reprezenta cam 15,8% din PIB pe partea de venituri și 18,7% pe partea de cheltuieli, adică aproximativ jumătate din mărimea bugetului general consolidat care include și celelalte bugete gestionate de stat. Asta înseamnă că circa 500 milioane lei ( 0,8% din PIB) vor trece sub formă de subvenții de la bugetul statului către alte bugete, insuficient alimentate din fonduri proprii.

Bugetul asigurărilor sociale de stat, aferent sistemului public de pensii, ( care trebuie să fie echilibrat, conform legii) a fost stabilit atât pe partea de venituri, cât și pe partea de cheltuieli la suma de 50.703,8 milioane lei. Adică doar ceva mai mult de 8% din PIB-ul pe 2013, rămas a fi comunicat public la valoarea diminuată de la 648 miliarde lei undeva în jur de 621 miliarde lei.


În treacăt fie spus, se manifestă o necorelare evidentă între datele publicate referitor la buget și anunțarea PIB la valoarea de 139,8 miliarde euro, cu un deficit de 2,14% și un curs mediu de 4,50 lei. Corelarea datelor menționate indică un PIB de 629 miliarde lei și nu de 621 miliarde lei cum s-a vehiculat la momentul ajustării în serie a PIB pe 2011, 2012 și 2013 de către statistica oficială.

Asta dacă nu cumva a fost modificat și cursul mediu din prognoza de toamnă de la 4,50 lei la 4,45 lei. Ceea ce ar duce la concluzia păstrării valorii nominale și a programării unei aprecieri în termeni reali a leului față de euro cu diferențialul de inflație dintre România și zona monedei unice europene. Altiminteri, 8 miliarde euro nu sunt de colo și iar vor apare discuții pe tema calculării PIB.

Oricum, până la aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul 2013, operatorii economici ai statului vor putea efectua cheltuieli lunar în limita a 1/12 din cheltuielile aprobate prin bugetele de venituri şi cheltuieli din 2012, sau, după caz, 1/12 din sumele propuse în proiectul de buget, în situaţia în care acestea sunt mai mici decât cele din anul precedent.

Cu alte cuvinte, tergiversarea aprobării bugetului public va aduce economii, cel puțin pe luna în curs și, posibil, pentru luna februarie, dacă vor aparea dispute în Paralament la aprobarea legii. Nu trebuie să trecem cu vederea că, și după eventuala aprobarea din partea misiunii FMI, va exista dreptul legal de a fi depuse amendamente iar acestea vor trebui discutate conform procedurilor în vigoare.

Bani dați pentru una și folosiți pentru alta


Destul de bizar, sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale are prevăzută la partea de venituri suma de 291,7 milioane lei, iar la cheltuieli suma de 105 milioane lei, cu un excedent de 186,7 milioane lei și un grad de acoperire de 278% (!). Nu atât cele ceva mai mult de 40 milioane euro strânși cu o anumită destinație și, foarte probabil folosiți cu altă destinație sunt de mirare, cât faptul că statul stabilește anticipat un grad de acoperire evident mult exagerat.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

În schimb, bugetul asigurărilor pentru şomaj, aferent sistemului asigurărilor pentru şomaj, are stabilite venituri în sumă de 1.476 milioane lei și cheltuieli în sumă de 1.689 milioane lei. Adică un deficit programat la 213 milioane lei, ce va fi acoperit în bună parte din banii sistemului de asigurări și boli profesionale.

Poate ar fi mai util să se stabilească cotele de impozitare corect, după cum sunt necesitățile reale pe categorii de prestații sociale. Evident, nu se poate face farmacie, dar nici nu e normal să se prevadă de la început că banii nu vor ajunge și va trebui să apelăm la sumele strânse cu altă destinație. Altminteri, dacă din fiecare trei lei taxe pentru accidente și boli se vor duce doi lei la șomaj și doar unul la accidente și boli, care mai e semnificația reală a unei taxe ?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. ” Altiminteri, 8 miliarde euro nu sunt de colo și iar vor apare discuții pe tema calculării PIB.”
    Nu sunt de colo dar nici nu sunt 8, caci 8 mld de lei reprezinta mai putin de 2 mld de euro: ” Corelarea datelor menționate indică un PIB de 629 miliarde lei și nu de 621 miliarde lei ”
    Zau asa, devine hilar!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Un răspuns

  1. ” Altiminteri, 8 miliarde euro nu sunt de colo și iar vor apare discuții pe tema calculării PIB.”
    Nu sunt de colo dar nici nu sunt 8, caci 8 mld de lei reprezinta mai putin de 2 mld de euro: ” Corelarea datelor menționate indică un PIB de 629 miliarde lei și nu de 621 miliarde lei ”
    Zau asa, devine hilar!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

A apărut nr. 86 (al 15-lea, socotindu-se în sens invers) al revistei (exclusiv print) CRONICILE Curs de Guvernare: Din cele 192 de pagini, 26 sunt alocate unei serii de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: