sâmbătă

11 mai, 2024

28 noiembrie, 2023

Un tribunal din Suedia a decis luni că autoritatea de transport a ţării trebuie să găsească o modalitate de a livra plăcuţe de înmatriculare către Tesla. Procesul este un episod din conflictul pe care producătorul american îl poartă cu lucrătorii săi suedezi, care încearcă să-i impună negocierea și semnarea unui contract colectiv de muncă.

CEO-ul Tesla, Elon Musk, a comentat public săptămâna trecută, pentru prima dată, despre blocada suedeză, catalogând situația drept „nebunească” într-un comentariu pe X. Procesul intentat luni este primul semn că afacerea Tesla din Suedia – a cincea piață europeană ca mărime – a fost afectată de conflictul cu sindicatele.

Aceasta „(ne spune – n.red.) că sunt disperați”, a declarat Jonas Pettersson, purtătorul de cuvânt al Seko, sindicatul care a organizat lucrătorii PostNord.

Ciocnirea a două modele economice


Suedia face parte din statele europene unde salariile minime pe economie se stabilesc prin contracte colective de muncă, care sunt esențiale pentru modelul de economie nordic.

Tesla, însă, companie americană, are o politică de a nu semna astfel de contracte și susținâne că angajaţii săi au condiţii la fel de bune sau mai bune decât cele cerute de IF Metall, din care fac parte angajații Tesla, relatează Reuters.

Confruntarea dintre sindicaliști și producătorul de autovehicule electrice continuă, pe măsură ce lucrători de la diferiți colaboratori suedezi ai Tesla inițiază noi forme de sabotare a companiei americane. Ar fi devastator pentru pentru modelul suedez dacă Elon Musk ar câștiga, spun sindicaliștii.

De acealaltă parte, sindicatul spune că este vital pentru modelul suedez al pieţei muncii ca toate companiile să aibă contracte colective.


„Nu avem salarii minime sau legi pentru când poţi şi nu poţi să lucrezi în Suedia. Avem cadre şi protecţie a angajării, dar în afară de asta, contractele colective sunt cele care reglementează piaţa muncii”, a spus secretarul pentru negociere Torbjorn Johansson, de la LO, organizaţia sindicală umbrelă.

Aproximativ 90% din toţi angajaţii din Suedia sunt acoperiţi de contractele colective de muncă, care reglementează salariile, concediile, plata orelor suplimentare şi alte condiţii.

„Tratăm pe toată lumea la fel, iar angajatorul are, de asemenea, o concurenţă sănătoasă. Dacă îi permitem lui Elon Musk să aibă o concurenţă diferită de toţi ceilalţi, atunci întregul model se va eroda. Ar fi devastator”, a spus Johansson, referindu-se la CEO-ul Tesla.

Refuzarea contractului pentru cei 130 de angajați a generat numeroase probleme pentru compania americană

IF Metall, cel mai mare sindicat de producţie din Suedia, este blocat într-o luptă cu Tesla pentru a obţine un contract colectiv pentru cei 130 de mecanici ai săi.

IF Metall a pus în grevă mecanicii pe 27 octombrie, refuzând să întreţină maşinile Tesla. De atunci, mecanicilor li s-au alăturat membri ai altor sindicate, cum ar fi lucrătorii poştali, docherii, personalul de curăţenie şi alţii, care refuză să lucreze cu Tesla sau cu produsele sale.

Sindicatul a anunțat că este pregătit să intensifice conflictul dacă Tesla refuză să negocieze contractul și să continue conflictul cât va fi nevoie, prin noi metode a sabota producătorul auto.

„Această luptă este foarte, foarte importantă. Este atât de importantă încât nu o putem lăsa să treacă. Este importantă pentru noi, dar şi pentru întreaga piaţă a muncii suedeză”, a explicat secretarul de negocieri al IF Metall, Veli-Pekka Saikkala.

Greve în lanț la partenerii suedezi ai Tesla – este afectată și fabrica Tesla din Berlin

Aproximativ 50 de lucrători care produc componente Tesla specializate la Hydro Extrusions, o subsidiară a companiei norvegiene de aluminiu şi energie Hydro, fie vor rămâne acasă, fie vor primi alte sarcini, pe termen nedeterminat, a anunțat IF Metall în urmă cu două zile.

”Ei livrează componente fabricii Tesla din Berlin şi, dacă acest lucru le provoacă perturbări, sperăm să-i forţăm să se întoarcă la masa de negocieri”, a declarat secretarul de negocieri al IF Metall, Veli-Pekka Saikkala, adăugând că Hydro Extrusions este singurul furnizor de componente pentru Tesla în Europa.

Fabrica de la Vetlanda a Hydro Extrusions produce profile de aluminiu – aliaje de aluminiu transformate în forme şi utilizate în elemente de siguranţă şi este primul furnizor Tesla din Suedia care a oprit munca pentru a sprijini greva mecanicilor.

Plăcuțele suedeze, cel mai nou episod al confruntării, câștigat de Tesla

Un tribunal din Suedia a decis luni că autoritatea de transport a ţării trebuie să găsească o modalitate de a trimite plăcuţe de înmatriculare către Tesla, care sunt blocate de lucrătorii poştali, scrie Euractiv.

Decizia vine la câteva ore după ce producătorul american de maşini electrice a dat în judecată agenţia şi postul de stat PostNord, întrucât lucrătorii poştali au încetat să livreze plăcuţe pentru noile sale maşini.

Lucrătorii PostNord s-au alăturat pe 20 noiembrie grevei menite să forţeze Tesla să semneze un contract colectiv pentru mecanicii din Suedia, iar agenţia de transport a refuzat să livreze plăcuţele prin alte mijloace, spunând că este obligată contractual să folosească PostNord.

Cu toate acestea, tribunalul districtual Norrkoping a decis că agenţia trebuie să trimită plăcuţele la Tesla în termen de şapte zile sau să plătească o amendă de 1 milion de coroane suedeze (95.000 de dolari).

”Este corect că s-a luat o decizie, de partea revendicării Tesla”, a declarat Johannes Ericsson, avocatul Tesla, pentru Aftonbladet.

Tesla, în dosarul său din instanţă, a numit decizia agenţiei de transport de a nu o lăsa să ridice plăcuţele de înmatriculare ”un atac unic asupra unei companii care operează în Suedia”.

Seko, sindicatul care a organizat lucrătorii PostNord, a declarat pentru Reuters că o soluţie uşoară pentru Tesla ar fi fost semnarea contractului colectiv de muncă cu IF Metall.

*****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: