luni

25 martie, 2024

17 septembrie, 2018

Competiția fiscală la nivel global pentru atragerea unei activități economice s-a intensificat, mai ales în zona stimulentelor acordate pentru activitățile de cercetare-dezvoltare, arată studiul EY Worldwide R&D Incentives Reference Guide.

România nu se numără însă printre țările care pun un accent major pe competiția fiscală: anul acesta, legislația nu a fost modificată pentru a acorda noi facilități investițiilor R&D.

Între 2015 și 2017, modificările în ceea ce privește stimulentele fiscale acordate domeniului R&D au fost modeste, însă anul 2018 a adus în multe state îmbunătățiri semnificative – 14 din 41 țări (adică 34% din jurisdicțiile intervievate) prognozează stimulente noi sau mai generoase pentru cercetare și dezvoltare anul acesta (comparativ cu doar 22% în 2017).


Dintre cele 14 țări, nouă iau astfel de măsuri pentru al doilea an consecutiv.

Exemple de state foarte active în acest sens:

  • Singapore a majorat deducerea fiscală pentru costurile forței de muncă și consumabilele necesare pentru calificarea proiectelor de cercetare și dezvoltare realizate în Singapore de la 150% la 250%
  • Polonia și-a mărit deducerea fiscală, de la 100% la 200%, începând cu 1 ianuarie 2018.

Situația din România

Există patru programe de stimulare a cercetării și dezvoltării:

  • scutirea de la plata impozitului pe profit în primii 10 ani de activitate pentru companiile care desfășoară exclusiv activități de cercetare și dezvoltare și inovare, precum și activități conexe
  • deducerea suplimentară a 50% din cheltuielile R&D eligibile la calculul impozitului pe profit
  • deprecierea accelerată a activelor de cercetare și dezvoltare calificate
  • scutirea de impozit pe venitul din salarii pentru angajații care desfășoară activități în domeniile cercetării și dezvoltării sau dezvoltării tehnologice.

Dar, majoritatea facilităților sunt greu de accesat:

  • Salariații care aplicau deja scutirea de impozit pe venitul salarial în decembrie 2017 au fost potențial afectați de transferul contribuțiilor de asigurări sociale de la angajator la angajat începând cu ianuarie 2018. Legislația fiscală a adus, însă, cu puțină întârziere, o pârghie legală pentru compensarea pierderii nete a salariilor acestor categorii de salariați, în anumite condiții.
  • Dispozițiile care reglementează scutirea de la plata impozitului pe profit au fost introduse în Codul fiscal din România în ianuarie 2017, dar încă nu au fost emise normele de aplicare, astfel încât este inoperabilă.
  • Din perspectiva impozitului pe profit, deși o bună parte din contribuabilii care activează în acest domeniu cunosc facilitățile fiscale, cei mai mulți dintre ei sunt încă în proces de analiză de eligibilitate, fără fază certă de implementare, precizează Studiul. Acest lucru se datorează, în mare parte, lipsei consultării Registrului experților pe domenii de cercetare-dezvoltare, acesta din urmă nefiind funcțional, deși legea prevede că angajatorul, angajatul sau autoritățile fiscale pot solicita rapoarte de expertiză elaborate de experți înscriși în Registrul experților pe domenii de cercetare-dezvoltare pentru validarea încadrării activităților de R&D.
  • Facilitatea privind scutirea de impozit pe o perioadă de 10 ani este inaplicabilă, în condițiile în care nu există norme de punere în aplicare precum și o temere întemeiată a contribuabililor că această măsură poate fi catalogată drept ajutor de stat.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

”În ultima perioadă, auzim – îndeosebi din partea mediului de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: