Direcția Generală Justiție și Consumatori, din cadrul Comisiei Europene, a anunțat luni inițierea monitorizării unui fenomen recent de discriminare educațională – descurajarea participării la Evaluarea Națională a elevilor cu rezultate slabe, pentru a nu afecta rezultatele școlii.
În mai multe școli din România, conducerea acestora încearcă să-i împiedice pe elevii cu note mici din clasa a VIII-a să participe la examenul național. Așa-numitul Fenomen Brăila a fost inițiat pentru ca directorii de școală să îmbunătășească în mod fals rezultatele unităților pe care le conduc.
Practica, ce pare să fi atins proporțiile unui fenomen, a fost dezvăluită de Asociația Human Catalyst, care a explicat că-și bazează acuzațiile pe studiul „IRSE: indicele de risc socio-educațional 2015-2017, fundament pentru politici bazate pe date”, care îl are printre autori pe Șerban Iosifescu, președintele Agenției de asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar.
Ppeste 100 de organizații ale societății civile au smenat o petiție ce semnala existența acestui fenomen la nivelul întregii țări, reușind să obțină astfel o întrevedere cu oficiali ai Ministerului Educației pe acest subiect.
O delegație a ONG-urilor va discuta miercuri la minister această situație și va propune mai multe soluții.
Înscrierile pentru Evaluarea Națională 2018 vor începe pe 4 iunie.
Reamintim că la Evaluarea Națională 2017, 23,1% din elevi au obţinut medii mai mici de 5. La matematică, 34,1% din cei 144.929 de elevi înscriși la Evaluarea Națională nu au reușit să obțină media 5. Este cel mai mare procent din ultimii cel puțin cinci ani.