sâmbătă

18 mai, 2024

15 decembrie, 2021

Comisia Europeană cere ca liniile feroviare majore de pasageri aflate pe rețeaua TEN-T ( pe care trenurile ar trebui să circule cu minim 160 km/h) să fie finalizate până în 2040. Un astfel de traseu traversează și România, deocamdată pe hârtie: linia de mare viteză București-Budapesta.

Pentru a sprijini tranziția către o mobilitate mai curată, mai ecologică și mai inteligentă, în conformitate cu obiectivele Pactului ecologic european, Comisia a adoptat marți patru propuneri menite să modernizeze sistemul de transport UE.

Comisia dorește creșterea conectivității și transferarea mai multor pasageri și mărfuri pe calea ferată și pe căile navigabile interioare. Sunt propuse și diferite opțiuni de transport într-un sistem multimodal eficient. Acestea ar trebui să pună sectorul transporturilor pe calea reducerii emisiilor cu 90%.


Pentru a aborda verigile lipsă și a moderniza întreaga rețea, Comisia Europeană:

  • Cere ca liniile feroviare de pasageri majore TEN-T să permită trenurilor să circule cu 160 km/h sau mai repede până în 2040, creând astfel conexiuni feroviare competitive de mare viteză în întreaga Uniune. Canalele și râurile trebuie să asigure condiții bune de navigație, nestingherite de exemplu de nivelul apei, pentru un număr minim de zile pe an.
  • Solicită mai multe terminale de transbordare, o capacitate de manipulare îmbunătățită la terminalele de marfă, timpi de așteptare redusi la punctele de trecere a frontierei, trenuri mai lungi pentru a transfera mai multă marfă pe moduri de transport mai curate și opțiunea ca camioanele să fie transportate cu trenul în întreaga rețea. Pentru a se asigura că planificarea infrastructurii răspunde nevoilor operaționale reale, creează, de asemenea, nouă „coridoare europene de transport” care integrează calea ferată, rutieră și căi navigabile.
  • Introduce un nou termen intermediar de 2040 pentru a avansa finalizarea părților majore ale rețelei înainte de termenul limită din 2050, care se aplică rețelei mai extinse și cuprinzătoare. Așadar, noi conexiuni feroviare de mare viteză între Porto și Vigo și Budapesta și București – printre altele – trebuie finalizate până în 2040.
  • Solicită tuturor celor 424 de orașe mari de-a lungul rețelei TEN-T să elaboreze planuri de mobilitate urbană durabilă pentru a promova mobilitatea cu emisii zero și pentru a crește și îmbunătăți transportul public și infrastructura pentru mersul pe jos și cu bicicleta.
Tețeaua europeană TEN-T
Linia ferată de mare viteză București – Budapesta, marea restanță a României

TEN-T este o rețea de transport feroviar, căi navigabile interioare, rute maritime pe distanțe scurte și drumuri la nivelul UE. Conectează 424 de orașe mari cu porturi, aeroporturi și terminale feroviare. Când TEN-T va fi finalizat, va reduce timpul de călătorie între aceste orașe. Exemplul Comisiei Europene: pasagerii vor putea călători între Copenhaga și Hamburg în 2,5 ore cu trenul, în loc de cele 4,5 ore necesare astăzi.

Propunerea Comisiei este însoțită de un plan de acțiune privind transportul feroviar pe distanțe lungi și transfrontaliere, care stabilește o foaie de parcurs cu acțiuni suplimentare pentru a ajuta UE să își atingă obiectivul de dublare a traficului feroviar de mare viteză până în 2030 și de triplare până în 2050.

Planul de acțiune stabilește acțiuni concrete pentru a elimina barierele din calea călătoriilor transfrontaliere și pe distanțe lungi și pentru a face călătoriile cu trenul mai atractive pentru pasageri. Acțiunile includ:

  • o propunere legislativă multimodală în 2022 pentru a stimula biletele multimodale ușor de utilizat;
  • să permită pasagerilor să găsească cele mai bune bilete la cel mai atractiv preț și să sprijine mai bine pasagerii care se confruntă cu perturbări și angajamentul de a lua în calcul o scutire de TVA la nivelul UE pentru biletele de tren;
  • abrogarea normelor tehnice și operaționale naționale redundante;
  • un anunț de propuneri pentru 2022 privind orarele și gestionarea capacității, care va stimula serviciile feroviare transfrontaliere mai rapide și mai frecvente;
  • orientări pentru tarifarea accesului la calea ferată în 2023, care va facilita accesul operatorilor feroviari la infrastructură, crescând concurența și permițând prețuri mai atractive pentru bilete pentru pasageri.

Până în 2030, Comisia va sprijini lansarea a cel puțin 15 proiecte pilot transfrontaliere pentru a testa abordarea planului de acțiune, înainte de intrarea în vigoare a noilor cerințe TEN-T.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: