Europarlamentarul Marian Jean Marinescu (foto), Raportor pentru viitoarea politică de transport europeană (CEF- Facilitatea de Transport Europeană), cere Comisiei Europene să remedieze problemele apărute în dezvoltarea rețelei europene de coridoare rutiere TEN-T.
Comisia pentru control bugetar a Parlamentului European a analizat săptămâna trecută raportul Curții Europene de Auditori privind stadiul dezvoltării rețelei europene TEN-T, europarlamentarul român constatând: „Deși se înregistrează unele progrese, Comisia Europeană trebuie să remedieze cât se poate de repede multe aspecte dacă vrem ca în 2030 să avem o rețea completă de coridoare rutiere principale”.
În principal, Marian Jean Marinescu solicită Comisiei Europene ”o mai bună prioritizare între comprehensive network – rețeaua rutieră completă care să conecteze toate regiunile UE, cu termen de finalizare 2050 – și core netwoek – acele coridoare rutiere de importanță strategică, cu termen de finalizare 2030”, adaugă coordonatorul PPE pentru politica de transport.
„Având în vedere că doar 34% din fondurile alocate rețelei TEN-T în perioada 2014-2020 au fost alocate de către statele membre pentru core network, Comisia Europeană trebuie să stabilească ca prioritate finalizarea coridoarelor strategice și alocarea integrală a fondurilor pentru finalizarea acestui obiectiv. Este ineficient să alocăm mai multe fonduri pentru rețeaua secundară, care trebuie finalizată în 2050, și să neglijăm coridoarele strategice, care trebuiesc finalizate cu 20 de ani mai devreme și care deja înregistrează întârzieri. Cât de mare nevoie avem de aceste coridoare strategice s-a văzut foarte bine în criza generată de Covid-19”, argumentează Marinescu.
Potrivit eurodeputatului liberal, Fondul pentru Coeziune ar trebui sa fie alocat pentru finalizarea lucrărilor la coridoarele principale, iar Fondul European pentru Dezvoltare Regională să fie rezervat lucrărilor pentru rețeaua secundară.
Industria aero-spațială are nevoie de ajutorul adecvat al UE, altfel își va pierde competitivitatea
Având calitatea de coordonator al PPE pe politica europeană de transport, Marian Jean Marinescu a prezidat și prima conferință a Intergrupului Cer și Spațiu (Sky and Space Intergroup), al cărui președinte a fost ales la începutul anului.
Sky and Space Intergroup este o platformă de dialog între industria din domeniu, Comisia Europeană și Parlamentul European.
La conferința desfășurată sub titlul „Aeronautics & Space Partnerships: Key enablers for EU competitiveness recovery”, experții invitați au analizat modul în care UE poate să își intensifice sprijinul pentru industria aero-spațială, prin finanțarea și eficientizarea cercetării în domeniu, în principal prin programul Horizon Europe.
„Fără sprijinul adecvat al Uniunii, industria aero-spațială, puternic afectată de pandemie și de atingerea ambițioaselor obiective de mediu, riscă să își piardă competitivitatea în fața puternicilor actori globali din acest domeniu”, este avertismentul lansat la reuniune de Marian Jean Marinescu.
Seria de evenimente organizat de intergrup a continuat pe 21 octombrie în cadrul unei dezbateri pe marginea propunerii Comisiei Europene privind actualizarea cadrului legislativ pentru Cerul Unic European – Single European Sky.
„În calitate de președinte al Intergrupului Cer și Spațiu și de raportor pentru Regulamentul SES2 am moderat dialogul atât de necesar dintre reprezentanți ai Comisiei Europene, Parlamentului European și cei ai industriei aeronautice europene. Am convingerea că viitorul industriei aeronautice europene depinde de acest nou regulament. Managementul traficului aerian trebuie să poată face față noilor provocări, precum Green Deal, digitalizarea și evoluțiile rapide din domeniul spațial”, a declarat Marian Jean Marinescu.
El a precizat cursdeguvernare.ro: „Prima mea preocupare sunt pasagerii. Pasagerii plătesc salariile, modernizarea sau investițiile din domeniu. Așa că trebuie să îi tratăm cu respect și să facem tot ce putem pentru ei. Îmbunătățirea managementului traficului aerian trebuie să aibă în vedere în primul rând asigurarea unor zboruri mai sigure, fără întârzieri și mai puțin poluante.”
Ulterior acestui eveniment, necesitatea reinnoirii prevederilor Cerului Unic European a fost dezbătută și în cadrul unei dezbateri cu comisarul pentru politica de transport, AdinaVălean. „Este nevoie de o simplificare a prevederilor legale, claritate și eficiență pentru piloții, aeroporturile și managerii de trafic aerian din Europa. Cu noua propunere a Comisiei Europene suntem pe calea cea bună pentru a îndeplini aceste obiective”, a declarat europarlamentarul Marian Jean Marinescu.
El consideră că transportul aerian are nevoie de soluții, atât pentru problemele sale generale, cât și pentru ca sectorul să își revină din criza coronavirus: ”Cred că măsurile de recuperare ar trebui să fie o parte importantă a propunerii Single European Sky”.
Modificări importante pe dosarul OLAF negociate cu Consiliul European de Marian Jean Marinescu (PPE)
Comisia de control bugetar a parlamentului European a susținut, prin votul dat pe 15 octombrie, negocierea pe care europarlamentarul Marian Jean Marinescu a purtat-o, în calitate de raportor, cu Consiliul European, pe dosarul OLAF – EPPO.
„În trilogul privind modificarea Regulamentului OLAF în vederea colaborării instituționale cu Procurorul General European, am reușit să introduc din partea Parlamentului European o serie de prevederi importante”, anunță Marian Jean Marinescu.
Între aceste prevederi se regăsesc:
- colaborarea dintre OLAF și EPPO se bazează acum pe norme clare, asigurând o funcționare fără sincope
- am mărit gradul de trasparență a activității OLAF
- am introdus garanții procedurale care să asigure respectarea drepturilor persoanelor cercetate, precum accesul la dosarul întocmit de OLAF
- am introdus accesul OLAF la conturi bancare
- am sporit posibilitatea recuperării fondurilor
- am inclus urmărirea implementării recomandărilor făcute de către OLAF statelor membre
- am creat o instituție de control independentă – Controller, care să gestioneze plângerile
- am introdus evaluarea activității OLAF și am lăsat deschisă posibilitatea de modificare a regulamentului acestei instituții, în funcție de rezultatele evaluării
„Avem încă multe de făcut pentru a fi mai eficienți în lupta împotriva fraudei cu fonduri europene, însă modificarea modului în care OLAF își desfășoară activitatea este cu siguranță un pas înainte”, mai arată europarlamentarul liberal.
Pașii următori sunt aprobarea Regulamentului OLAF de către Consiliul European și întoarcerea lui în Comisia de control bugetar și în plenul Parlamentului European, pentru votul final.