Statele membre UE pregătesc primul răspuns serios al inițiativei chinezești Belt & Road- proiect major politic și de infrastructură prin intermediul căruia Beijing vrea să conecteze Asia de piețele europene.
Potrivit unui draft de concluzii consultat de Politico, miniștrii de Externe UE urmează să ceară Comisiei, săptămâna viitoare, luni, să finalizeze în următoarele luni o listă a ”proiectelor de mare impact și vizibilitate” în domeniul infrastructurii.
Informația apare în contextul în care Parlamentul European a adoptat miercuri programul îmbunătățit „Mecanismul pentru interconectarea Europei” și a acordat noi fonduri pentru proiecte privind transporturile, energia și sectorul digital pentru 2021-2027.
Acest programul îmbunătățit, stabilit de comun acord de Parlament și Consiliu în martie, are un buget de 30 de miliarde euro pentru următorii 7 ani, iar Parlamentul afirmă că ”va garanta finalizarea la timp, până în 2030, a unor proiecte transeuropene esențiale, precum Rail Baltica, infrastructura de alimentare cu combustibili alternativi și introducerea rețelelor 5G pe axe de transport importante”.
Președintele Chinei a început să promiveze ideea unei ”Drum al mătăsii” contemporan în urmă cu 8 ani, astăzi Beijingul afirmând că are în portofoliu proiecte de infrastructură de 2,5 triloane dolari care acoperă 4 continente- Asia, Europa, Africa, America de Sud.
”Mecanismul pentru interconectarea Europei” adoptat de Parlamentul European are o structură bazată pe trei piloni:
- aproximativ 23 de miliarde euro vor fi alocate proiectelor de transport
- 5 miliarde euro proiectelor din domeniul energiei
- 2 miliarde euro proiectelor vizând sectorul digital
Circa 10 miliarde euro alocate proiectelor de transport transfrontaliere vor proveni din Fondul de coeziune și vor sprijini țările din Uniune să finalizeze conexiunile de transport despre care s-a stabilit anterior că lipsesc.
1,4 miliarde euro vor contribui la finalizarea accelerată a unor proiecte feroviare transfrontaliere majore care lipsesc.
Proiectele beneficiare vor fi selectate de Comisie în condiții concurențiale.
Parlamentul a aprobat și o serie de norme noi privind Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T), agreate cu Consiliul. Acestea simplifică procedurile de acordare a autorizațiilor pentru proiecte legate de TEN-T, pentru a facilita finalizarea lor.
Statele membre vor trebui să stabilească un punct de contact pentru promotorul fiecărui proiect și să se asigure că obținerea unei autorizații de demarare a unui proiect nu durează mai mult de patru ani.
Programul îmbunătățit „Mecanismul pentru interconectarea Europei” va intra în vigoare după ce noile norme sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Acestea se vor aplica retroactiv de la 1 ianuarie 2021.