joi

25 aprilie, 2024

6 ianuarie, 2023

Ritmul de creștere al comerțului cu amănuntul, indicator proxi pentru evoluția consumului și implicit a creșterii economice, a încetinit în noiembrie la 3%, cel mai redus nivel din acest an, potrivit datelor comunicate vineri de Institutul Național de Statistică (INS).

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și
motociclete), serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în luna noiembrie 2022 comparativ cu luna noiembrie 2021, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 3%, datorită creșterilor înregistrate la

  • vânzările de produse nealimentare (+7,8%),
  • comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+5,0%),
  • vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+0,5%).


În opinia specialiștilor BCR, campaniile de Black Friday au avut un impact important asupra comerțului de produse nealimentare. Perspectivele pentru acest an sunt însă mai puțin optimiste, în special din cauza evoluției salariilor reale și a creditelor de consum.

”Vedem o scădere a vânzărilor cu amănuntul la +2% în 2023 față de +5% în 2022. Noile credite de consum în lei, un factor important al redresării post-pandemie a vânzărilor de bunuri de folosință îndelungată, și-au adâncit scăderea la -14,8% în noiembrie față de -11,4% în octombrie în termeni reali, conform mediei mobile pe 12 luni. Creșterea salariilor reale este probabil să rămână ușor negativă în următoarele trimestre. O notă pozitivă ar fi că numărul de angajați este la un nivel record, iar rata șomajului a rămas stabilă până acum”, punctează Eugen Sinca, într-o notă transmisă investitorilor.

În primele 11 luni ale anului trecut, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, serie ajustată sezonier, a înregistrat o creștere ,pe ansamblu, cu 5,2%, datorită creșterii înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+9,3%), vânzările de produse nealimentare (+4,5%) și la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+3,3%), mai reiese din datele publicate vineri de INS.

Potrivit cele mai recente prognoze a CNPS, consumul privat ar urma să înregistreze în 2023 o creștere moderată de 2,7%, puterea de cumpărare a populației situându-se la un nivel inferior celui prognozat anterior (1,7%).


Notă: Indicii de volum ai cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul sunt indici de tip Laspeyres și sunt calculați în condiții metodologice și de prețuri comparabile. Pentru exprimarea valorilor din perioada curentă în prețurile perioadei de referință se utilizează indici de prețuri deflatori (indicele prețurilor de consum).

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: