luni

6 februarie, 2023

Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

6 decembrie, 2022

Volumul cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul, indicator proxi pentru consum și implicit evoluția activității economice și a PIB-ului, a scăzut în octombrie cu 1,4% față de septembrie pe serie brută și a înregistrat o creștere ușoară de 0,5% pe seria ajustată sezonier, potrivit datelor publicate marți de Institutul Național de Statistică (INS).

Față de octombrie 2021, volumul cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut atât pe serie brută (4,5%) cât și pe serie ajustată sezonier (5,4%).

Pe ramuri, creșteri ale comerțului s-au consemnat în cazul vânzărilor de produse alimentare (+1,2% serie ajustată sezonier față de septembrie) și în cazul vânzărilor de carburanți (+2,3%). Comerțul de produse nealimentare a scăzut cu 0,8% față de luna anterioară pe serie ajustată sezonier.


După cum reiese și din graficul de mai sus, ritmul de creștere al comerțului a accelerat ușor în octombrie față de lunile anterioare, dar s-a menținut sub nivelul din 2021.

Carburanții, principalul motor de creștere

Privind în structură, datele INS sugerează că vânzările de carburanți au reprezentat principalul motor de creștere a comerțului din octombrie. Și creșterea comerțului de alimente a fost peste nivelul din octombrie 2021, în vreme ce comerțul de produse nealimentare a consemnat un avans mai modest față de anul precedent.

Astfel, în primele zece luni ale anului, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 5,4% față de aceeași perioadă din 2021.

Aceasta a fost datorată creșterii înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+9,8%), vânzările de produse nealimentare (+4,1%) și la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+3,6%).

În linie cu evoluția europeană


Evoluția a fost în linie cu cea de la nivel european, unde consumul a încetinit în prima lună din trimestrul patru al anului, întărind convingerile analiștilor cu privire la alunecarea economiei UE în recesiune.

(Citește și: ”UE intră pe picior greșit în T4: Consumul încetinește”)

”Având în vedere că majoritatea gospodăriilor se confruntă cu o creștere uriașă a facturilor la utilități și a dobânzilor la rate, ne așteptăm la noi scăderi ale consumului pe perioada iernii”, a punctat Andrew Kenningham, Chief Europe economist la Capital Economics, într-o notă transmisă investitorilor.

Vânzările din UE au scăzut cu 1,7% în octombrie.

”Așteptați-vă ca tendința să continue, creșterea salariilor reale fiind încă negativă”, a avertizat și Bert Colijn, Senior economist la banca olandeză ING.

***

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

România a reușit să facă progrese semnificative în ceea ce privește recuperarea decalajului față de media în privind PIB-ului pe cap de locuitor. Odată cu aderarea la NATO...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: