4 octombrie, 2024

Propunerea Comisiei Europene de a impune taxe compensatorii la importurile de vehicule electrice (EV) din China a obținut sprijinul necesar din partea statelor membre ale UE, dar continuă negocierile cu Beijingul pentru o soluție alternativă, anunță executivul comunitar.
Comunicatul CE menționează că votul de vineri reprezintă un pas spre finalizarea anchetei antisubvenții, iar Reuters spune că votul a fost neconcludent, iar decizia a fost lăsată Comisiei, conform unor surse.

Statele Uniunii Europene nu au reușit să voteze clar în favoarea sau împotriva tarifelor de până la 45% pentru vehiculele electrice chineze, lăsând Comisia Europeană să decidă ce să facă, au declarat vineri surse UE, conform Reuters.

Executivul UE ar putea adopta tarifele sau ar putea prezenta o nouă propunere dacă dorește să obțină un sprijin mai larg în rândul membrilor UE, mai adaugă Reuters.


Conform comunicatului Comisiei, regulamentul de punere în aplicare cuprinzând concluziile definitive ale anchetei trebuie publicat în Jurnalul Oficial până la 30 octombrie 2024, cel târziu, ceea ce înseamnă că executivul UE va trebuie să decidă până atunci cum va proceda.

„În paralel, UE şi China continuă să facă eforturi susţinute pentru a explora o soluţie alternativă, care va trebui să fie pe deplin compatibilă cu reglementările Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), să rezolve în mod adecvat subvenţionarea dăunătoare stabilită conform investigaţiei Comisiei Europene, să poată fi monitorizată şi pusă în aplicare”, precizează Executivul comunitar.

Tarifele vamale provizorii care se aplică din 5 iulie celor trei producători chinezi sunt de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely şi de 37,6% pentru automobilele SAIC. Vineri s-a votat pentru impunerea tarifelor timp de cinci ani.

Beijingul cere amânarea deciziei

Imediat după anunțul Comisiei, presa chineză a publicat știrea că Beijingul a cerut vineri Uniunii Europene să amâne punerea în aplicare a tarifelor asupra vehiculelor electrice fabricate în China şi să evite escaladarea fricţiunilor comerciale.


Camera de Comerţ a Chinei de pe lângă UE şi-a exprimat într-un comunicat nemulţumirea puternică faţă de UE pentru promovarea măsurilor de „protecţionism comercial”.

Cum au votat statele

Conform regulilor UE, Comisia poate impune tarifele pentru următorii cinci ani, cu excepţia cazului în care o majoritate calificată din 15 ţări UE, reprezentând 65% din populaţia UE, votează împotriva planului.

Rezultatul votului de vineri nu a fost prezentat oficial, încă, dar mai mulți diplomați au dezvăluit Euronews cum s-a poziționat fiecare stat membru:

  • 10 s-au pronunțat în favoarea propunerii: Bulgaria, Danemarca, Estonia, Franța, Irlanda, Italia, Lituania, Letonia, Țările de Jos și Polonia (45,99% din populația UE)

  • 12 s-au abținut: Belgia, Republica Cehă, Grecia, Spania, Croația, Cipru, Luxemburg, Austria, Portugalia, România, Suedia și Finlanda (31.36%)

  • Cinci au fost împotrivă: Germania, Ungaria, Malta, Slovenia și Slovacia (22.65%)

Numărul mare de abțineri reflectă rezervele de lungă durată al statelor cu privire la modul în care Europa ar trebui să țină piept Chinei.

Deși consensul politic afirmă că practicile comerciale neloiale ale Beijingului merită un răspuns ferm și unitar, amenințările cu represalii comerciale par să fi atenuat hotărârea multor capitale pe măsură ce data decisivă s-a apropiat, relatează Euronews.

Executivul comunitar a avertizat anterior că, în lipsa unor măsuri ferme, producătorii de automobile din UE vor suferi pierderi nesustenabile, posibil irecuperabile, și vor fi eliminați de pe piața profitabilă a mobilității nete zero, cu consecințe dureroase directe pentru 2,5 milioane de locuri de muncă directe și 10,3 milioane de locuri de muncă, indirect.

Industria blocului se află deja în criză din cauza prețurilor ridicate la energie, a cererii scăzute din partea consumatorilor și a concurenței mondiale acerbe.

Marile copanii auto europene, reacții

Directorul executiv al BMW, Oliver Zipse, a descris votul drept „un semnal fatal pentru industria auto europeană”. El a declarat că este nevoie de o soluţionare rapidă între Bruxelles şi Beijing pentru a preveni un conflict comercial.

La rândul său, Volkswagen a declarat că tarifele planificate sunt „abordarea greşită”.

Stellantis a declarat că susţine concurenţa liberă şi loială şi că sectorul se află sub presiunea planurilor ambiţioase de reducere a emisiilor de carbon şi a „ofensivei comerciale globale chineze”.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: