9 octombrie, 2024

România are doar două universități în top 1.000 instituții de învățământ superior al ediției din acest a clasamentului Times Higher Education (THE). În intervalul 1.000 – 1.200 figurează UMF Cluj Napoca și ASE București.

Între pozițiile 1.200 și 1.500 s-au poziționat alte șase, iar celălalte 12 universități au intrat pe segmentul instituțiilor foarte slabe, cel cuprins între 1.500 și 2.092.

Cele șase universități aflate pe poziții din intervalul 1.200 – 1.500: Universitatea Babeș-Bolyai Cluj Napoca, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava, Universitatea Transilvania din Brașov, UMF din Craiova, USAMV Cluj-Napoca și Universitatea de Vest (ordinea alfabetică stabilită în listarea THE).


ASE București Universitatea București (UB) se poziționează mai bine decât UBB la calitatea predării, mediul de cercetare și calitatea cercetării, în timp ce UBB se remarcă din punct de vedere al implicării insudtriei și internaționalizare.

Universitatea de Medicină şi Farmacie Iuliu Haţieganu din Cluj-Napoca şi Universitatea de Medicină şi Farmacie Grigore T. Popa din Iaşi se evidenţiază cu cel mai mare procent de studenţi străini (36%, respectiv 26%) dintre universităţile româneşti incluse în clasament.

Recunoscută ca fiind cea mai cuprinzătoare evaluare a performanței universitare din lume, analiza a fost realizată pe baza a 18 indicatori atent calibrați pentru a evalua instituțiile în cinci domenii cheie: predare, mediul de cercetare, calitatea cercetării, implicarea industriei și perspectiva internațională.

Accentul este pus anul acesta pe cerectare, dar un punctaj constistent este acordat în continuarea calității predării.


În acest an al clasamentului au fost avaluate 2.092 de universităţi (faţă de 1.907 anul trecut), din 115 ţări şi regiuni.

Declin al reputației universităților din Marea Britanie și SUA

Autorii analizei au constatat declinul reputației instituțiilor din Marea Britanie, UE și SUA, în favoarea ascensiunii universităților din Asia.

Europa are în 91 dintre cele mai bune 200 de universităţi din lume, în scădere de la 99 în 2019, iar multe dintre cele care au rămas în top 200 sunt în declin. Tendinţa este vizibilă în special în Europa de Vest.

Europa obişnuia să fie continentul cel mai reprezentat în THE World University Rankings.

Cu toate acestea, pentru al doilea an consecutiv, Asia este cel mai bine reprezentat continent, contribuind în ultimii cinci ani cu cele mai multe universităţi nou intrate în clasament. Dintre cele 211 universităţi incluse pentru prima dată după ediţia din 2021, 60 % provin din Asia şi 17 % din Europa.

Top 10 universități este, însă, în continuare dominat de instituțiile din Marea Britanie și SUA:

Cea mai bună instituţie de învăţământ superior din lume este Universitatea Oxford (Anglia, Marea Britanie), care s-a menţinut pe primul loc pentru o perioadă record de nouă ani la rând.

Massachusetts Institute of Technology (SUA) este a doua universitate din lume cel mai bine clasată, iar pe locul al treilea se află Universitatea Harvard (SUA).

În Europa, Suedia prezintă cea mai mare rată de îmbunătăţire dintre toate naţiunile din clasament (31%), cu cel puţin 10 universităţi clasate, în timp ce Danemarca are o universitate în top 100,

Universitatea din Copenhaga (locul 97, în creştere cu şase locuri faţă de anul trecut). În Europa, ţările cel mai bine reprezentate sunt aproape toate din Europa de Vest. Regatul Unit are 107 universităţi clasificate, Italia şi Spania câte 55, iar Franţa şi Germania câte 50.

Trendurile surprinse la această ediție

În acest an se observă unele tendințe interesante, inclusiv consolidarea poziției de lider a Universității Oxford, cu cea mai lungă perioadă în fruntea clasamentului, cu toate că reputația universităților britanice a scăzut, per ansamblu., constată autorii

Totul se schimbă pentru universitățile de elită din SUA, care își schimbă pozițiile, Australia pare să piardă teren, iar evoluțiile din Țările de Jos ar ar trebui urmărite, întrucât sunt foarte promițătoare.

Oxford University

Universitatea Oxford și-a păstrat locul întâi pentru al nouălea an consecutiv, aceasta fiind cea mai lungă domnie din istoria clasamentului (Institutul de Tehnologie din California a fost pe primul loc timp de cinci ani, iar înainte de aceasta, Harvard a condus timp de opt ani).

Punctajul Industriei (bazat pe veniturile industriei și, începând de anul trecut, pe brevete) a crescut semnificativ în ultimii ani, la fel ca și punctajul mediului de predare.

Cu toate acestea, atunci când se compară performanțele sale cu cele ale altor instituții din primele cinci, Oxford se remarcă prin perspectivele sale internaționale (în special, proporția de studenți internaționali și coautoratul internațional).

Cu toate acestea, veștile sunt mai puțin pozitive în ceea ce privește învățământul superior din Marea Britanie, când vine vorba de reputație. În rândul celor 12 universități britanice din top 100 la nivel mondial, scorurile medii ale reputației în materie de predare și cercetare au scăzut pentru al doilea an consecutiv.

În SUA, coborâre spectaculoasă a Stanford, MIT pe cea mai bună poziție din istoria clasamentului

Universitățile americane continuă să domine top 10, dar au existat schimbări în pozițiile lor.

Universitatea Stanford a coborât de pe locul al doilea pe locul al șaselea, cea mai slabă poziție din 2010, ca urmare a unei scăderi a scorului pentru predare, de la 99,0 la 97,5, și a unor scoruri ușor mai mici pentru mediul de cercetare și perspectiva internațională.

Analizând mai în profunzime, scăderea în ceea ce privește predarea se datorează unui punctaj mai mic pentru raportul doctorat/personal; de asemenea, a scăzut în ceea ce privește veniturile și productivitatea din cercetare, precum și personalul internațional și coautoratul.

Massachusetts Institute of Technology (MIT) – acum cea mai bine clasată universitate americană, pe locul al doilea, ceea ce înseamnă cea mai bună performanță a sa din toate timpurile – Harvard University, Princeton University și University of California, Berkeley au urcat toate în clasament.

Datele pentru MIT și Princeton relevă îmbunătățiri constante ale pozițiilor lor începând din 2016. Princeton pare să se fi îmbunătățit acolo unde Stanford a scăzut:, cu scoruri mai bune în ceea ce privește raportul doctorat/personal, precum și raportul doctorat/licență.

De asemenea, s-a îmbunătățit în ceea ce privește veniturile din industrie, cu un scor de 93,7 în acest an, în creștere de la 90,2 anul trecut.

De altfel, MIT a progresat la toți parametrii, în ultimii 10 ani.

****


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: