Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc (foto), solicită susținerea colegului de la Finanțe pentru aprobarea unui proiect de OUG prin care s-ar finanța achiziția unei firme de construcţii de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Practic, Ministerul Transporturilor cere ca 50% din profitul contabil al CNAIR să nu se repartizeze sub formă de dividende la bugetului de stat.
Bugetul CNAIR pe 2018 a prevăzut dividende cuvenite bugetului de stat de 912.410 lei.
CNAIR vrea să construiască autostrăzi de la zero prin intermediul antreprizei proprii, iar eventuala achiziție a unei firme de construcții ar fi necesară inclusiv pentru dotarea cu utilajele necesare, potrivit unei declaraţii a ministrului, citat de Agerpres.
Antrepriza CNAIR
„Domnul Neaga (Narcis Neaga, directorul general al CNAIR – n.red.) a venit cu ideea încă mai demult să avem această companie. Noi am fost cu totul de acord, pentru că, aţi văzut, avem antreprenori nesiguri, care nu-şi fac treaba, (…) şi în acest sens am pregătit o ordonanţă care vine să ajute din punct de vedere financiar compania să nu mai dăm profitul către stat în acest an, pentru a putea achiziţiona utilajele necesare pentru eficientizarea acestei companii”, a declarat ministrul Transporturilor.
(Citiţi şi: CNAIR a înființat o Antrepriză de construcții să facă treaba CNIR)
Înfiinţarea companiei de management al proiectelor de infrastructură rutieră CNIR, care ar fi trebuit să se desprindă de fosta CNADNR, a rămas blocată după ce legea de aprobare a OUG care o prevedea a fost declarată neconstituţională.
Indulgenţe la nivel înalt
Proiectul de ordonanţă de urgenţă lansat în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor prevede ca 50% din profitul contabil al CNAIR să nu se repartizeze sub formă de dividende la bugetului de stat, ci să constituie „sursa proprie de finanţare pentru investiţii în anul 2019, în scopul achiziţionării, în proporţie de 100%, a părţilor sociale sau a acţiunilor reprezentând capitalul social al unei societăţi, care are ca obiect de activitate, realizarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii rutiere, în vederea fuzionării prin absorbţie cu aceasta, pentru efectuarea lucrărilor în regie proprie„.
„Sper ca domnul Teodorovici (ministrul Finanţelor, n.r.) să aibă îngăduirea necesară să nu mai ia aceşti bani ca să rămână toţi în companie strict pentru achiziţia acestor utilaje”, a mai spus Răzvan Cuc.
Ministrul Finanţelor vrea ca noua companie de construcţii a CNAIR să fie operaţională până la sfârşitul lunii iunie, dar recunoaşte ordonanţa va avea nevoie şi de avizul Consiliului Concurenţei.
Răzvan Cuc a apelat şi la patriotismul experţilor de la Consiliul Concurenţei.
„Cred că oamenii de la Consiliul Concurenţei sunt şi ei români şi vor autostrăzi în România şi nu putem anticipa dinainte că această companie va lucra pe alte preţuri, mi s-ar părea o abordare mult prea proactivă a celor de la Consiliul Concurenţei, dacă s-ar antepronunţa”, a argumentat ministrul Transporturilor.
Ministrul Transporturilor a promis că noua firmă de construcţii a CNAIR va participa la licitaţiile organizate de aceasta, aşa cum participă şi celelalte companii.
Antrepriza de Construcţii a CNAIR ar urma să participe la licitaţiile organizate de aceasta fără să fie favorizată față de competitori, a promis, joi, Răzvan Cuc.
„Această firmă va participa şi la licitaţii pentru lucrări noi, aşa cum participă celelalte companii. Va urma procedurile legale şi nu va fi favorizată în niciun fel. În principiu, noi am creat această firmă tocmai pentru a nu mai rămâne captivi constructorilor neserioşi. Ne-am săturat şi cred că şi dumneavoastră, şi toţi românii”, a susţinut Răzvan Cuc.