Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a decis luni, în Consiliul de Administrație, înființarea unei Antreprize de construcții însărcinate cu lucrări de drumuri și autostrăzi, după modelul companiilor create de către Primăria Muncipiului București.
Motivul oficial pentru înființarea noii companii este neseriozitatea actualilor constructori.
”Este o măsura luată în urma experienței noastre cu constructorii care își bat joc de proiecte. Atunci, ca să nu mai stăm la mâna lor, vom avea propriul nostru organism. Nu o să ne ocupăm noi să facem din prima autostrăzi și poduri suspendate, dar, dacă va fi nevoie la un moment dat, le vom face și pe acestea”, explică Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, citat de Digi24.
Antrepriza le va termina mai întâi pe cele neterminate de constructori, cum ar fi varianta ooclire Suceava. Șerbănescu spune că nu va fi angajat personal suplimenar pentru ocuparea schemei de personal, ci vor relocați angajați ai actualei companii.
În urmă cu aproape doi ani, în septembrie 2016, Guvernul înființa o companie Națională de Investiții Rutiere (CNIR), ”companie distinctă pentru gestionarea infrastructurii rutiere”, după cum informa la acel moment Guvernul.
”CNIR se va ocupa de proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier potrivit necesităților de deplasare a cetățenilor și de circulație a mărfurilor în condiții de siguranță, cu atingerea unor timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeană și asigurarea confortului în trafic. Proiectele care vor fi transferate sunt: modernizarea Centurii Sud Bucureşti; realizarea ring II Centura Sud Bucureşti; realizarea autostrăzii Sibiu – Piteşti; realizarea autostrăzii Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni; realizarea drumului expres Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani”, spuneau atunci oficialii guvernamentali.
Compania nu a funcționat niciodată, iar guvernele PSD nu au desființat-o, deci compania care ar trebui să se ocupe de realizarea unor proiecte de infrastructură există și acum.
Supărarea CNAIR pe constructori nu pare a fi justidficată. Marile firme europene de construcții privesc cu dezinteres România din cauza problemelor existente pieța lucrările de infarstructură. Voința politică de a le corecta lipsește. Lucrările plătite cu întârzieri mari, de luni de zile, contractele acordate discreționar, managementul prost al proiectelor, exproprierile făcute cu greutate, schimbările repetate de strategie, modificările fiscale si juridice sunt factorii care țin marile firme europene, care ar putea asigura o competitție puternică, departe de România.
Piața autohtonă a ajuns să fie dominată de regi ai asflatului fără putere financiară, unii cercetăți de DNA și de alte firme mici, deseori în insolvență din Italia, Spania sau Grecia.