Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat pe SEAP licitaţia pentru completarea studiului de fezabilitate (SF) pentru tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ al autostrăzii A8.
Tronsonul are o lungime de 211 km, valoarea proiectului este estimată la 30 – 35 de milioane de lei, iar proiectantul va avea la dispoziţie 14 luni pentru actualizarea documentului şi alte patru luni de asistenţa tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentaţiei de lucrări.
Preţul estimat este însă „mult prea mic” şi „există riscul major să se facă rabat de la calitate”, având în vedere traseul ales şi viteza de 120 de km/h inclusiv în zona de munte, obiectează Asociaţia Pro Infrastructura, citată de Agerpres.
Reactualizarea SF va ține cont de varianta de traseu stabilită încă din 2007 de către IPTANA, iar contractul va fi atribuit după formula în care prețul ofertat va conta în proporție de 40% și restul punctajului va fi stabilit pe criterii de calitate.
Pro Infrastructura cere „insistent optimizări de traseu şi structuri, cât şi implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate, fiindcă e prea scumpă ”
Riscul „rabatului de la calitate” s-a mai materializat până acum, „la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Piteşti, să se livreze doar o parte din servicii şi apoi să se rezilieze contractul! Mai mult, viteza de proiectare în zona de munte este 120 km/h, rezultând soluţii tehnice extrem de costisitoare”, spune comunicatul citat.
Încercări eşuate
În 2010-2011 s-au realizat studiile de fezabilitate pe cele trei secţiuni ale Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Iaşi (311 km), iar în iunie 2014, din cele trei licitaţii demarate de CNAIR, doar una a fost finalizată, respectiv cea aferentă tronsonului Târgu Mureş – Ditrău, potrivit sursei citate
După trei ani, pe data de 19 ianuarie 2018, CNAIR a reziliat şi contractul pentru acest tronson, cu Search Corporation.
Ministerul Transporturilor (MT) a anunţat, luni, că fondurile pentru elaborarea documentaţiilor tehnico-economice privind tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ, vor fi incluse în bugetul pe 2019.
Finanţarea prevăzută presupune credite de angajament de 37,38 milioane de lei şi credite bugetare de doar 9,3 milioane de lei.
Lege pentru A8
Presiunile civice au dus până acum doar la adoptarea de către Parlament a unei legi care consacră ca prioritate realizarea „Autostrăzii Unirii” de la Ungheni la Tg. Mureş.
Element relevant: legea prevede parteneriatul public – privat ca primă opțiune de finanţare, în condiţiile în care guvernul evită și pentru alte mari proiecte să apeleze la fonduri europene nerambursabile.
Asociaţiile civice care militează pentru construcţia autostrăzii A8 Iaşi – Târgu Mureş au solicitat preşedintelui Iohannis, la finele anului trecut, declararea acesteia drept „obiectiv de interes strategic naţional”.
Reprezentanţii asociaţiilor „Împreună pentru A8″, Pro Infrastructură”, „Moldova vrea autostradă” au cerut, prin intermediul unei scrisori adresate preşedintelui României, Klaus Iohannis, în data de 19 decembrie 2018, să fie analizată în şedinţa CSAT „cuprinderea în bugetul pe 2019 a sumelor necesare realizării studiilor de fezabilitate, la acest obiectiv de investiţii”.
Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, cu o lungime totală de 310 kilometri, ar urma să coste de 5,1 miliarde de euro.