Analiză

Cum ratează România șansa de a deveni hub regional pe piața gazelor naturale: TAP se mișcă mai repede decât BRUA

Șansele României de găzdui  un hub regional pe piața gazelor naturale sunt pe cale să fie compromise, atâtea cât mai erau, căci resursele din regiunea… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Pedeapsă cu închisoarea pentru întârzieri mari la plata taxelor reținute la sursă și pentru evaziune: Proiect depus de ministrul Finanțelor

Ministrul Finanțelor a înregistrat la Senat un poriect pentru modificarea Legii 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale și pentru creșterea ratei de colectare la… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Parlamentul UE a desemnat echipa ce va negocia șefia Parchetului European

Parlamentul European și-a desemnat joi noua echipă pentru negocierea, cu Consiliul UE, a poziției de procuror-șef european. Mandatul celor trei europarlamentari este de a obține… Mai mult

12.09.2019

Chestiunea

Creșterea puterii de cumpărare a salariilor se menține la peste 10%, productivitatea muncii la +0,2%

Conform datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna iulie 2019 a fost de 5.091 lei, cu 0,7% mai mic faţă de luna… Mai mult

12.09.2019

Cronicile

CNAIR a scos la licitaţie studiul de fezabilitate pentru tronsonul A8 Tg. Mureş – Tg. Neamţ. Criticile Pro Infrastructura

de Adrian N Ionescu , 6.2.2019

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat pe SEAP licitaţia pentru completarea studiului de fezabilitate (SF) pentru tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ al autostrăzii A8.

Tronsonul are o lungime de 211 km, valoarea proiectului este estimată la 30 – 35 de milioane de lei, iar proiectantul va avea la dispoziţie 14 luni pentru actualizarea documentului şi alte patru luni de asistenţa tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentaţiei de lucrări.

Preţul estimat este însă „mult prea mic” şi „există riscul major să se facă rabat de la calitate”, având în vedere traseul ales şi viteza de 120 de km/h inclusiv în zona de munte, obiectează Asociaţia Pro Infrastructura, citată de Agerpres.

Reactualizarea SF va ține cont de varianta de traseu stabilită încă din 2007 de către IPTANA, iar contractul va fi atribuit după formula în care prețul ofertat va conta în proporție de 40% și restul punctajului va fi stabilit pe criterii de calitate.

Pro Infrastructura cere „insistent optimizări de traseu şi structuri, cât şi implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate, fiindcă e prea scumpă ”

Riscul „rabatului de la calitate” s-a mai materializat până acum, „la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Piteşti, să se livreze doar o parte din servicii şi apoi să se rezilieze contractul! Mai mult, viteza de proiectare în zona de munte este 120 km/h, rezultând soluţii tehnice extrem de costisitoare”, spune comunicatul citat.

Încercări eşuate

În 2010-2011 s-au realizat studiile de fezabilitate pe cele trei secţiuni ale Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Iaşi (311 km), iar în iunie 2014, din cele trei licitaţii demarate de CNAIR, doar una a fost finalizată, respectiv cea aferentă tronsonului Târgu Mureş – Ditrău, potrivit sursei citate

După trei ani, pe data de 19 ianuarie 2018, CNAIR a reziliat şi contractul pentru acest tronson, cu Search Corporation.

Ministerul Transporturilor (MT) a anunţat, luni, că fondurile pentru elaborarea documentaţiilor tehnico-economice privind tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ, vor fi incluse în bugetul pe 2019.

Finanţarea prevăzută presupune  credite de angajament de 37,38 milioane de lei şi credite bugetare de doar 9,3 milioane de lei.

Lege pentru A8

Presiunile civice au dus până acum doar la adoptarea de către Parlament a unei legi care consacră ca prioritate realizarea „Autostrăzii Unirii” de la Ungheni la Tg. Mureş.

Element relevant: legea prevede parteneriatul public – privat ca primă opțiune de finanţare, în condiţiile în care guvernul evită și pentru alte mari proiecte să apeleze la fonduri europene nerambursabile.

Asociaţiile civice care militează pentru construcţia autostrăzii A8 Iaşi – Târgu Mureş au solicitat preşedintelui Iohannis, la finele anului trecut, declararea acesteia drept “obiectiv de interes strategic naţional”.

Reprezentanţii asociaţiilor “Împreună pentru A8″, Pro Infrastructură”, “Moldova vrea autostradă” au cerut, prin intermediul unei scrisori adresate preşedintelui României, Klaus Iohannis, în data de 19 decembrie 2018, să fie analizată în şedinţa CSAT “cuprinderea în bugetul pe 2019 a sumelor necesare realizării studiilor de fezabilitate, la acest obiectiv de investiţii”.

Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, cu o lungime totală de 310 kilometri, ar urma să coste de 5,1 miliarde de euro.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 6.2.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Analiză: Una din trei companii se confruntă cu dificultăți financiare

Vladimir Ionescu

Economia românească se află pe un trend pozitiv, cel puțin la nivel statistic. Numărul firmelor nou-înființate este în creștere, insolvențele și falimentele sunt în scădere,… Mai mult

Stiri

AmCham – Nemulțumirile investitorilor americani față de fiscalitatea din România: schimbări intempestive fără o rațiune economică și stimulente neatractive

Razvan Diaconu

Majoritatea companiilor apreciează în continuare cota unică de impozitare drept cea mai atractivă măsură fiscală oferită de România, reiese dintr-un sondaj realizat de Camera americană… Mai mult

Stiri

Piața recuperează: Cursul la 4,75 lei/euro, după o săptămână de depreciere accentuată

Adrian N Ionescu

Euro se menține pe tendința de depreciere substanțială declanșată săptămâna trecută, ajungând luni dimineață la un nou maxim al ultimelor trei luni, de 4,7536 de… Mai mult

Stiri

Producția de electricitate – aproape de minimele ultimilor 20 de ani. Hidroelectrica, obligată să acopere problemele sistemului

Adrian N Ionescu

Hidroelectrica s-a văzut nevoită să crească de aproape trei ori producția în primele ore ale zilei de luni, după ce sistemul energetic s-a apropiat din… Mai mult

Europa

Paradox: Numărul mașinilor diesel a crescut în UE cu 74% față de 2016, când a izbucnit scandalul Volkswagen

Iulian Soare

Numărul autovehiculelor diesel care circulă pe drumurile din Europa a ajuns la 51 de milioane, în creştere cu 74% comparativ cu 2016, anul în care… Mai mult

Europa

Agenția de turism Thomas Cook a intrat în insolvență

Vladimir Ionescu

Thomas Cook, cea mai veche agenție de turism din lume, cu o istorie de 178 de ani, a intrat luni în insolvență, transmite presa internațională.… Mai mult

Stiri

Benny Gantz a obţinut susţinerea pentru formarea unui nou guvern în Israel

Iulian Soare

Partidul israelian ”Lista arabă unită” (Joint List) a decis să îl susţină pe fostul şef al Statului major al armatei, Benny Gantz, pentru formarea unui… Mai mult