fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

„Inflaţia industrială” a scăzut puternic. Atenție, însă, tendințe semnificative de creștere se mențin la bunuri de capital și bunuri de uz curent !

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut cu aproape șapte puncte procentuale pe parcursul ultimelor cinci luni, de la 4,72% în ianuarie 2020 până la… Mai mult

02.07.2020

Chestiunea

Consiliul Fiscal European: Eliminați pragul de 60% din PIB datorii externe și investiți – Pactul de stabilitate european este suspendat

Conducerea Consiliului Fiscal European a recomandat pe data de 1 iulie ca UE să renunțe la pragul general de 60% din PIB ca nivel maxim… Mai mult

02.07.2020

La obiect

Relansarea: 8 miliarde de euro alocări pentru capitalizarea companiilor și creșterea competitivității

Planul Național de Investiții și Relansare Economică prevede măsuri de circa 8 miliarde de euro, potrivit calculelor cursdeguvernare.ro, pentru sprijinirea reluării activității companiilor, realizarea de… Mai mult

01.07.2020

Chestiunea

Planul de relansare economică a României – anunțat de guvern: 100 mld. în 10 ani – investiții masive în infrastructură și digitalizare, măsuri de stimulare a capitalului autohton și a competitivității, alinierea la noua revoluție tehnologică

Premierul Ludovic Orban lansează Planul național de investiții și de relansare economică, practic un program de guvernare cu acțiuni planificate până la orizontul anului 2030.… Mai mult

01.07.2020

CNAIR a scos la licitaţie studiul de fezabilitate pentru tronsonul A8 Tg. Mureş – Tg. Neamţ. Criticile Pro Infrastructura

de Adrian N Ionescu , 6.2.2019

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat pe SEAP licitaţia pentru completarea studiului de fezabilitate (SF) pentru tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ al autostrăzii A8.

Tronsonul are o lungime de 211 km, valoarea proiectului este estimată la 30 – 35 de milioane de lei, iar proiectantul va avea la dispoziţie 14 luni pentru actualizarea documentului şi alte patru luni de asistenţa tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentaţiei de lucrări.

Preţul estimat este însă „mult prea mic” şi „există riscul major să se facă rabat de la calitate”, având în vedere traseul ales şi viteza de 120 de km/h inclusiv în zona de munte, obiectează Asociaţia Pro Infrastructura, citată de Agerpres.

Reactualizarea SF va ține cont de varianta de traseu stabilită încă din 2007 de către IPTANA, iar contractul va fi atribuit după formula în care prețul ofertat va conta în proporție de 40% și restul punctajului va fi stabilit pe criterii de calitate.

Pro Infrastructura cere „insistent optimizări de traseu şi structuri, cât şi implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate, fiindcă e prea scumpă ”

Riscul „rabatului de la calitate” s-a mai materializat până acum, „la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Piteşti, să se livreze doar o parte din servicii şi apoi să se rezilieze contractul! Mai mult, viteza de proiectare în zona de munte este 120 km/h, rezultând soluţii tehnice extrem de costisitoare”, spune comunicatul citat.

Încercări eşuate

În 2010-2011 s-au realizat studiile de fezabilitate pe cele trei secţiuni ale Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Iaşi (311 km), iar în iunie 2014, din cele trei licitaţii demarate de CNAIR, doar una a fost finalizată, respectiv cea aferentă tronsonului Târgu Mureş – Ditrău, potrivit sursei citate

După trei ani, pe data de 19 ianuarie 2018, CNAIR a reziliat şi contractul pentru acest tronson, cu Search Corporation.

Ministerul Transporturilor (MT) a anunţat, luni, că fondurile pentru elaborarea documentaţiilor tehnico-economice privind tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ, vor fi incluse în bugetul pe 2019.

Finanţarea prevăzută presupune  credite de angajament de 37,38 milioane de lei şi credite bugetare de doar 9,3 milioane de lei.

Lege pentru A8

Presiunile civice au dus până acum doar la adoptarea de către Parlament a unei legi care consacră ca prioritate realizarea „Autostrăzii Unirii” de la Ungheni la Tg. Mureş.

Element relevant: legea prevede parteneriatul public – privat ca primă opțiune de finanţare, în condiţiile în care guvernul evită și pentru alte mari proiecte să apeleze la fonduri europene nerambursabile.

Asociaţiile civice care militează pentru construcţia autostrăzii A8 Iaşi – Târgu Mureş au solicitat preşedintelui Iohannis, la finele anului trecut, declararea acesteia drept “obiectiv de interes strategic naţional”.

Reprezentanţii asociaţiilor “Împreună pentru A8″, Pro Infrastructură”, “Moldova vrea autostradă” au cerut, prin intermediul unei scrisori adresate preşedintelui României, Klaus Iohannis, în data de 19 decembrie 2018, să fie analizată în şedinţa CSAT “cuprinderea în bugetul pe 2019 a sumelor necesare realizării studiilor de fezabilitate, la acest obiectiv de investiţii”.

Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, cu o lungime totală de 310 kilometri, ar urma să coste de 5,1 miliarde de euro.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 6.2.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

698 de cazuri de COVID-19 în ultimele 24 de ore – sâmbătă, 11 iulie, un nou record de la debutul pandemiei

Vladimir Ionescu

În ultimele 24 de ore au fost confirmate 698 de cazuri noi de COVID-19 în România, a anunțat sâmbătă Grupul de Comunicare strategică. Este cea… Mai mult

Stiri

Donald Trump a comutat pedeapsa cu închisoarea aplicată fostului său colaborator Roger Stone

Iulian Soare

Preşedintele american, Donald Trump, i-a comutat pedeapsa cu închisoarea prietenului său Roger Stone (foto), condamnat în februarie la 40 de luni de închisoare în cadrul… Mai mult

Europa

Tesla planifică 10.500 de angajări pentru viitoarea fabrică din Germania

Iulian Soare

Producătorul american Tesla se așteaptă să angajeze 10.500 de oameni care să lucreze în prima fabrică din Europa, care se află în construcție în apropiere… Mai mult

Stiri

Senatul a amânat votul pe proiectul legii privind carantina. Ludovic Orban: Sunt la capătul răbdării

Vladimir Ionescu

Senatorii au decis sâmbătă să amâne până luni lucrările comisiei care discută proiectul legii carantinei și izolării în ciuda faptului că procedura acceptată pentru dezbatere… Mai mult

Europa

Bulgaria și Croația au fost acceptate în ERM 2, anticamera zonei euro

Iulian Soare

Bulgaria și Croația au fost primite în anticamera zonei euro. Banca Centrală Europeană a anunțat că cele două țări candidate au fost acceptate în Mecanismul… Mai mult

Stiri

Alina Bica și Ioan Bene, reținuți de poliție în Italia

Vladimir Ionescu

Alina Bica, fosta șefă a DIICOT, urmărită internațional cu mandat european pentru infracțiunea de favorizarea infactorilor, și Ioan Bene, de asemenea condamnat în România și… Mai mult

Stiri

Provocare Turcia-Occident: Ankara a anulat statutul de muzeu al Sf. Sofia – Erdogan anunță transformarea în moschee

Razvan Diaconu

Cea mai înaltă instanță administrativă din Turcia a decis vineri anularea decretului din 1934 care a acordat celebrei catedrale Sfânta Sofia din Istambul (devenită moschee… Mai mult