La obiect

Bilanțul Sănătății, la preluarea mandatului: cel mai mare deficit, generat de salariile estimate greșit

“Nu vrem să speriem pe nimeni, dar deficitul la Fondul Naţional Unic de Sănătate, în primele nouă luni, este de trei miliarde de lei. Prima… Mai mult

07.11.2019

La obiect

Documente MFP – execuția după T3: ”gaura” reală de la buget este de 21,7 mld de lei

Anunțul de miercuri al premierului Ludovic Orban, potrivit căruia gaura de buget este de 11 miliarde de lei, este contrazis chiar de datele oficiale ale… Mai mult

06.11.2019

Chestiunea

5 viziuni antagonice asupra proiectului de Buget multianual propus de Comisia Juncker. Critici deschise la summit-ul Coeziunii

Propunerile Comisiei Europene încă în funcţie în legătură cu viitorul cadru financiar multianual al UE (2021-2027) sunt inechitabile faţă de statele central şi est-europene, întrucât… Mai mult

06.11.2019

Chestiunea

Ce vinde și ce cumpără România: Competitivitatea generală și produsele producătoare de deficit

Datele finale publicate de INS arată că România a ajuns în 2018 la un deficit comercial de 7,5% din PIB, valoare foarte mare atât în… Mai mult

04.11.2019

Cronicile

CNAIR a scos la licitaţie studiul de fezabilitate pentru tronsonul A8 Tg. Mureş – Tg. Neamţ. Criticile Pro Infrastructura

de Adrian N Ionescu , 6.2.2019

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat pe SEAP licitaţia pentru completarea studiului de fezabilitate (SF) pentru tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ al autostrăzii A8.

Tronsonul are o lungime de 211 km, valoarea proiectului este estimată la 30 – 35 de milioane de lei, iar proiectantul va avea la dispoziţie 14 luni pentru actualizarea documentului şi alte patru luni de asistenţa tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentaţiei de lucrări.

Preţul estimat este însă „mult prea mic” şi „există riscul major să se facă rabat de la calitate”, având în vedere traseul ales şi viteza de 120 de km/h inclusiv în zona de munte, obiectează Asociaţia Pro Infrastructura, citată de Agerpres.

Reactualizarea SF va ține cont de varianta de traseu stabilită încă din 2007 de către IPTANA, iar contractul va fi atribuit după formula în care prețul ofertat va conta în proporție de 40% și restul punctajului va fi stabilit pe criterii de calitate.

Pro Infrastructura cere „insistent optimizări de traseu şi structuri, cât şi implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate, fiindcă e prea scumpă ”

Riscul „rabatului de la calitate” s-a mai materializat până acum, „la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Piteşti, să se livreze doar o parte din servicii şi apoi să se rezilieze contractul! Mai mult, viteza de proiectare în zona de munte este 120 km/h, rezultând soluţii tehnice extrem de costisitoare”, spune comunicatul citat.

Încercări eşuate

În 2010-2011 s-au realizat studiile de fezabilitate pe cele trei secţiuni ale Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Iaşi (311 km), iar în iunie 2014, din cele trei licitaţii demarate de CNAIR, doar una a fost finalizată, respectiv cea aferentă tronsonului Târgu Mureş – Ditrău, potrivit sursei citate

După trei ani, pe data de 19 ianuarie 2018, CNAIR a reziliat şi contractul pentru acest tronson, cu Search Corporation.

Ministerul Transporturilor (MT) a anunţat, luni, că fondurile pentru elaborarea documentaţiilor tehnico-economice privind tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ, vor fi incluse în bugetul pe 2019.

Finanţarea prevăzută presupune  credite de angajament de 37,38 milioane de lei şi credite bugetare de doar 9,3 milioane de lei.

Lege pentru A8

Presiunile civice au dus până acum doar la adoptarea de către Parlament a unei legi care consacră ca prioritate realizarea „Autostrăzii Unirii” de la Ungheni la Tg. Mureş.

Element relevant: legea prevede parteneriatul public – privat ca primă opțiune de finanţare, în condiţiile în care guvernul evită și pentru alte mari proiecte să apeleze la fonduri europene nerambursabile.

Asociaţiile civice care militează pentru construcţia autostrăzii A8 Iaşi – Târgu Mureş au solicitat preşedintelui Iohannis, la finele anului trecut, declararea acesteia drept “obiectiv de interes strategic naţional”.

Reprezentanţii asociaţiilor “Împreună pentru A8″, Pro Infrastructură”, “Moldova vrea autostradă” au cerut, prin intermediul unei scrisori adresate preşedintelui României, Klaus Iohannis, în data de 19 decembrie 2018, să fie analizată în şedinţa CSAT “cuprinderea în bugetul pe 2019 a sumelor necesare realizării studiilor de fezabilitate, la acest obiectiv de investiţii”.

Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, cu o lungime totală de 310 kilometri, ar urma să coste de 5,1 miliarde de euro.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 6.2.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Diaspora a început să voteze

Vladimir Ionescu

Votul pentru cel de-al doilea tur al alegerilor pentru desemnarea Președintelui României a început în străinătate, vineri, la Auckland, Australia. ”Votul pentru cel de-al doilea… Mai mult

Stiri

FAN Courier preia operatorul de transport și logistică SLS Cargo

Vladimir Ionescu

FAN Courier, liderul pieței locale de curierat,  își consolidează poziția pe segmentul transporturi integrate și logistică prin achiziția companiei SLS CARGO, fondată în anul 2014… Mai mult

Stiri

Benjamin Netanyahu – pus oficial sub acuzare pentru fraudă, luare de mită, abuz în funcție

Iulian Soare

Premierul statului Irael, Benjamin Netanyahu, a fost pus sub acuzare joi pentru corupție. Potrivit Politico, procurorul general Avichai Mandelblit a avizat rechizitoriul în care Netanyahu… Mai mult

Stiri

Importurile de vin ale României depăşesc exporturile cu 15 milioane de euro – Eurostat

Adrian N Ionescu

România a exportat vin de peste 67,4 milioane de euro în 2018 (77% în ţările UE), iar importurile au valorat cu 15,4 de milioane de… Mai mult

Stiri

Până la digitalizare: O companie pierde, în medie, cinci ore pe lună pentru a semna și pregăti documente pentru bancă

Vladimir Ionescu

O companie ”pierde”, în medie, cinci ore pe lună pentru pregătirea și semnarea documentelor în relația cu banca, reiese dintr-un studiu realizat de UniCredit Bank.… Mai mult

Stiri

Michael Bloomberg a intrat în cursa pentru a fi nominalizat de Democrați candidat la președinția SUA

Vladimir Ionescu

Miliardarul Michael Bloomberg, fost primar al New York, a depus joi actele la Comisia Electorală Federală pentru a candida la preşedinţia Statelor Unite din partea… Mai mult

Europa

Președintele Serbiei: Nu ne schimbăm politica față de Rusia, nu aderăm la NATO, ne păstrăm neutralitatea militară

Iulian Soare

Președintele Serbiei, Aleksandar Vucici, a declarat joi în cadrul unei conferințe de presă că țara sa nu va adera nici la Alianța Nord-Atlantică (NATO), nici… Mai mult