joi

8 decembrie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

23 noiembrie, 2022

Comerțul face obiectul a 3 dintre cele 6 activități economice cu cele mai mari cifre de afaceri nete cumulate din România. Comerțul acoperă mai mult de jumătate (57%) din totalul afacerilor celor 6 sectoare, de aproape 348 miliarde de lei în 2021. Industria auto este abia a șasea cea mai bănoasă afacere din România.

Construcțiile de clădiri, transporturile rutiere și fabricarea autovehiculelor sunt celelalte 3 activități din top, după Clasificarea Activităților din Economia Națională (CAEN). Cele 6 sectoare sunt cele mai bănoase de 5 ani încoace (2017 – 2021), potrivit raportului pe 2022 privind evoluția sectoarelor cheie, al Consiliului Concurenței, publicat marți.

În tabelul de mai jos, topul sectoarelor după cifra de afaceri:


Cel mai bănos este comerțul cu amănuntul, predominat de alimente și băuturi, cu peste  92,22 miliarde de lei cifră de afaceri netă cumulată. În comerțul cu amănuntul de carburanți s-au făcut peste 59,09 miliarde de lei. Iar afacerile din comerțul cu ridicata de farmaceutice s-au ridicat la 46,69 miliarde de lei.

Concentrarea economică a celor mai mari 4 operatori din comerțul cu amănuntul (mai ales de produse alimentare și băuturi) după cifra de afaceri a fost de 40 – 44%  în ultimii ani – de bună seama cele mai mari lanțuri de hipermarketuri de specialitate, despre care, însă, raportul citat nu dă detalii.

În schimb, Consiliului Concurenței analizează mai amănunțit sectorul comerțului de carburanți cu amănuntul și cel al fabricării autovehiculelor de transport rutier.

Cele mai mari 3 lanțuri de benzinării ocupă peste 66% din piață

Ponderile însumate celor mai mari 3 cifre de afaceri din  comerțul cu amănuntul de carburanți în totalul acestui sector au scăzut  de la 69,31% în 2017, până la 66,1% în 2021. În România există patru mari lanțuri de benzinării: OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil și MOL


Cea mai mare cifră de afaceri dintre cele 3 ocupa 32% din piață anul trecut, în scădere de la 34,8% în 2017.

Cât privește sectorul producției de „autovehicule de transport rutier” (cum sună denumirea oficială a CAEN 2910), se poate deduce că uzina Dacia a cedat din piață celei a Ford.  

Ponderea în total a cifrei de afaceri maxime din acest sector a scăzut de la 82,4% în 2017, până la 64,9% în 2021, când a recuperat de la 59,5% în 2020.

***

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

În timp ce România negociază cu Austria  – prin vizita ministrului Bode la Viena  –  un vot favorabil pe 8 decembrie pentru primirea în spațiul Schengen, nici compania

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: