8 februarie, 2024

Presiunile deflaționiste amenință revenirea economiei Chinei alături de nivelul redus al încrederii în mediul de afaceri obligă autoritățile să ia măsuri pentru sprijinirea companiilor aflate în dificultate.

A doua economie a lumii se confruntă cu fenomenul scăderii prețurilor încă de la finele anului trecut, forțăndu-i pe factorii de decizie să taie ratele dobânzilor pentru a stimula creșterea economică, situație oăusă celei cu care se confruntă celellate mari economii mondiale care se concentrează pe îmbânzirea inflației aflată la niveluri exrem de ridicate.

Indicele prețurilor de consum (IPC) a scăzut în termeni anuali cu 0,8% în ianuarie, după o scădere de 0,3% în decembrie, au arătat joi datele Biroului Național de Statistică (BNS). IPC a crescut cu 0,3% de la o lună la alta, de la o creștere de 0,1% în luna precedentă.


Economiștii chestionați de Reuters au prognozat o scădere anuală de 0,5% și un câștig de 0,4% lună la lună.

Anul trecut, Anul Nou chinezesc, principala reuniune anuală a familiilor din China şi un moment de consum intens, a fost sărbătorit în luna ianuarie. Anul acesta, sărbătoarea cade în luna februarie, ceea ce influenţează comparaţia de la un an la altul.

Alimentele se ieftinesc cel mai rapid

China a intrat în deflaţie în luna iulie 2023, pentru prima dată după 2021. După o uşoară revenire în luna august, preţurile au scăzut constant începând din luna septembrie.

„Principala frână asupra inflaţiei rămân preţurile la alimente, care în luna ianuarie au scăzut cu 5,9% în ritm anual, adică cel mai scăzut nivel înregistrat vreodată”, subliniază Lynn Song, economist specializat pe China la banca ING. „Cu toate acestea, cifrele nu arată că China este blocată într-o spirală deflaţionistă”, a adăugat economistul, menţionând faptul că indicele preţurilor de consum a crescut în luna ianuarie cu 0,3% comparativ cu luna decembrie.


Chiar dacă, la prima vedere, scăderea preţurilor pare o veste bună pentru puterea de cumpărare, deflaţia este o ameninţare pentru economie deoarece consumatorii au tendinţa de a amâna achiziţiile în speranţa unor noi scăderi de preţuri. Din lipsă de cerere, companiile sunt la rândul lor constrânse să îşi reducă producţia şi acceptă noi reduceri de preţuri pentru a scăpa de stocurile nevândute. Această situaţie, care afectează rentabilitatea companiilor, le determină să îngheţe angajările şi chiar să recurgă la concedieri. Economiştii vorbesc în această situaţie de o spirală nefastă deoarece acest fenomen este o frână suplimentară la adresa consumului.

Pe ansamblul anului 2023, inflaţia în China a crescut cu 0,2% în medie, departe de ritmurile înregistrate în principalele economii ale lumii, cum este Franţa, unde inflaţia a atins 4,9%. 

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: