Chestiunea

Cele 6 bombe care au aruncat în aer deficitul pe ultima sută de metri

Deficitul de 4,4% din PIB, aprobat de guvern joi seară la ultima rectificare, este rezultatul unei construcții bugetare făcute în martie 2019 de către guvernul… Mai mult

28.11.2019

Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

Cheltuielile în Bugetul 2017: Virajul scurt spre subdezvoltare

de Marin Pana 12.2.2017

Cheltuielile au fost prevăzute în bugetul de stat 2017 cu o creştere de aproape trei ori mai mare faţă de avansul economic avut în vedere la întocmirea bugetului (14,9% cert prin lege, faţă de o prognoză de 5,2% discutabilă), ceea ce nu poate fi de bun augur pentru şansele de transpunere în practică a prevederilor bugetului de stat.

Câteva repere de luat aminte

Rămâne destul de neclar cum se va putea asigura plata salariilor din bugetul de stat până la finalul anului 2017 din moment ce sumele alocate sunt cu doar 0,8% mai mari faţă de anul precedent iar salariile au fost deja majorate pe parcursului lui 2016 şi la începutul lui 2017 pentru largi categorii de personal, nemaivorbind de creşterea cu 16% a salariului minim pe economie.

De reţinut că pentru plata dobânzilor la datoria publică s-au prevăzut sume cu doar 0,7% mai mari faţă de anul anterior, în condiţiile în care evoluţia cotaţiilor pe pieţele de capital se anunţă a fi în creştere iar imaginea mai puţin bună a ţării se va traduce într-o creştere a marjei randamentelor la titlurile de stat ( dificultăţile la contractarea de noi credite la dobânzi relativ scăzute pentru a rostogoli datoria deja contractată sunt, deja, evidente).

Surprinde scăderea cu aproape 7 procente a banilor prevăzuţi drept transferuri către alte unităţi ale adimistraţiei publice, în traducere bani daţi în principal pentru susţinerea bugetelor de asigurări sociale ( pensii) şi sănătate, incapabile să se acopere din încasările dedicate lor pe baza contribuţiilor legale.

Mai în detaliu prezentate în cadrul bugetului, reducerea de fonduri către bugetul asigurărilor sociale de stat se ridică la -9,7% ( 14,08 miliarde lei faţă de 15,60 miliarde lei anul trecut) iar reducerea de fonduri către sănătate atinge -43,3% ( de la 1,20 miliarde lei la doar 0,68 miliarde lei), plus un devastator -85% (!) la programele de sănătate.

(Citiți și: ”Bugetul pe 2017: Bizareriile de pe partea de venituri”)

Atenţie mare şi la prevederea referitoare la transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale pentru finanţarea aparaturii medicale şi echipamentelor de comunicaţii în urgenţă în sănătate, aflată în scădere pe traiectoria 109,5 milioane lei în 2015, 74,5 milioane lei în 2016 şi doar 7,8 milioane lei ( 90% !) în 2017.

Alocarea majorată cu 5,6% pentru protecţia socială, deşi are meritul de a fi mai apropiată de creşterea economică estimată, nu ţine pasul cu creşterea generală a cheltuielilor. Fapt surprinzător faţă de orientarea politică şi impresia lăsată la momentul prezentării programului economic.

În treacăt fie spus, deşi a pare să fi strâns drastic cureaua faţă de aceste domenii, bugetul prevede o creştere a transferurilor pentru acoperirea contribuţiilor pensionarilor, recent scutite la plată, de 123,1% faţă de anul anterior, de la 0,80 miliarde lei la 1,78 miliarde lei.

Semnificativ, transferurile pentru finanţarea proiectului de investiţii la metrou, după ce s-au înjumătăţit în 2016 au devenit acum sublime, adică lipsesc cu desăvârşire iar programul naţional de dezvoltare locală, care primise un oarecare impuls anul trecut va ”beneficia” de o reducere de -46,4%, de la 4,23 miliarde lei până la 2,27 miliarde lei.

De reţinut, pe final

De reţinut pe final, pe partea de venituri, eventualele derapaje pe inflaţie ( prin încasări mai mari de impozite şi taxe) şi/sau de curs de schimb (pe filiera banilor veniţi de la UE) s-ar putea dovedi de ajutor în realizarea cifrelor de venituri planificate, pe partea de cheltuieli riscul este unul asimetric, singura posibilitate în raport cu prevederile din buget fiind depăşirea nivelurilor planificate. Or, marja de manevră este ca şi inexistentă şi suntem expuşi în condiţiile unor evenimente neprevăzute în mediul economic internaţional.

În esenţă, avem de-a face cu afectarea dezvoltării şi a perspectivei de a creşte veniturile viitoare pentru a forţa acordarea unor facilităţi populiste nesustenabile pe termen lung.

Adică un gen de socialism inversat, la nivelul capitalismului democraţiei pe interese înguste.

În care se amestecă viziunea de stânga, a beneficiilor sociale contra voturi, cu cea de dreapta, a stimulării afacerilor prin subfiscalizare, în lipsă de alte idei pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.2.2017

6 comentarii

  1. CALIMAN EUGEN analist dezvoltare economica
    12.2.2017, 12:55 pm

    1.Autorul are dreptate, remarcind ca diminuarea investitiilor nationale (in favorea cresterii consumului) pot reduce cresterea economica viitoare.Pe de alta parte, majorarea consumului este politica economica-sociala necesara, pentru a atinge “jumatatea” mediei europene a nivelului de trai.
    2.Succesul sau esecul guvernarii Dragnea – Grindeanu depinde de corectitudinea, fezabilitatea si viteza implementarii proiectului de reindustrializare (anuntat electoral), care ar putea creia acele noi locuri de munca si intreprinderi industriale, care sa faca sustenabile cheltuielile bugetare planificate.
    3.In masura in care acest guvern se va dovedi capabil sa imbunatateasca (rapid) competitivitatea/functionalitatea economica nationala – cresterea economica preponderant industriala devine dependenta (mai ales) de investitorii straini (care vor veni in Romania) – si mai putin de investitiile facute de la Buget.
    4.Pina acum insa, anuntata “reindustrializare” nu si-a expus proiectul, ea raminind inseilata in cele citeva rinduri generale din “programul electoral”. In “programul de guvernare” nu-i de gasit mare lucru despre aceasta necesara viziune si mult asteptatul “proiect de tara”: reindustrializarea Romaniei…

  2. markwilliams
    12.2.2017, 1:33 pm

    Pana acum ,din experienta guvernarilor pesediste reiese incapacitatea de a promova proiecte de anvergura nationala si cu impact general cum ar fi : autostrazi,spitale moderne,lucrari de indiguire sau de combaterea inundatiilor sau altor calamitati naturale ,viaducte sau poduri magistrale ,porturi – remodernizare
    reforma agriculturii etc..
    Nu am de ce sa cred ca in situatia precara financiara de azi,PSD ar putea sa inscrie in programul de guvernare obiective de interes national! Le va sugruma si pe cele incepute din foamea dupa banii necesari unei asistente sociale aberante ,fara forma,fara fond !

    • Klopo_Tare
      13.2.2017, 12:27 pm

      Capacitatea de promovare a unor astfel de proiecte există, ceea ce nu există este interesul – firme de genul TELDRUM nu au capacitatea de a acționa la acest nivel, deci interesul este investirea banilor în proiecte punctuale gen drumuri județene, monumente, flori și tufișuri, pentru că așa se obțin banii, din direcționări către firme căpușe.

  3. babic
    13.2.2017, 8:16 am

    Problema e ca majoritatea votantilor doresc acest model de subdezvoltare!
    Prefera 60 de lei la salariu decat autostrazi si spitale. Prefera 50 de lei la pensie in locul opririi exodului tineretului cauzat de lipsa locurilor de munca.

    Cum se explica asta? Lipsa de educatie, nostalgie comunista la populatia in varsta, egoism si interes ingust la o mare parte din bugetari (sa-mi fie mie bine acum, ma doare undeva de autostrazi si locuri de munca – ei avand locuri de munca pe viata)

    Speranta schimbarii modelului de dezvoltare ar sta in noua clasa mijlocie – o parte o vedem protestand acum in strada. Deocamdata numarul mare de opozanti ai dezvoltarii, vorbim de bugetari+pensionari, este strivitor, cu perspective de inrautatire. O forta politica care ar incerca sa faca un pic de ordine in sectorul bugetar, ar fi maturata de pe scena politica, vezi PDL. Forta de munca va migra in continuare peste hotare, aici ramanand o bugetarii si pensionarii, bine organizati in sindicate.

    Asa ca singura varianta este continuarea acestei politici falimentare pana ajungem cu caruta in sant, la incapacitate de plata, dupa modelul similar grecesc. De acolo, Dumnezeu cu mila.

  4. Ramon
    13.2.2017, 8:33 am

    cheltuielile la noi sunt jaf din bugetul statului. Investițiile făcute în ultimii 25 de ani au vizat deturnarea banilor către firmele de construcții care au grijă de cei care le-au dat contracte, plus clienții media puși să turuie inutil pe posturile TV

  5. Protonic
    13.2.2017, 10:05 am

    Asta am vrut la revolutie, asta avem.

Lăsați un comentariu


Stiri

Convenție Națională PLUS/ Sunt aleși președintele și coordonatorii regionali

Vladimir Ionescu

Membrii PLUS aleg, în cadrul Convenției Naționale Extraordinare care are loc sâmbătă și duminică, președintele formațiunii, membrii Comisiei Naționale de Integritate de Arbitraj, membrii Comisiei… Mai mult

Stiri

Avocatul Poporului sesizează CCR: Numirea unor procurori în DNA fără specializare în fapte de corupție restrânge dreptul la un proces echitabil

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului, Renate Weber, consideră că la DNA ar trebui să fie angajați doar procurori cu specializare în fapte de corupție. Instituția a ridicat la… Mai mult

Stiri

Jandarmeria a desecretizat convorbirile radio din 10 august 2018

Razvan Diaconu

Jandarmeria a desecretizat comunicaţiile din seara protestelor de pe 10 august 2018, a anunţat ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, sâmbătă, precizând că acestea vor ajunge… Mai mult

Europa

Germania, Franța și Marea Britanie acuză Iranul de dezvoltarea unor rachete balistice capabile să transporte arme nucleare

Iulian Soare

Germania, Franța și Marea Britanie cer secretarului general al ONU să informeze Consiliul cu privire la faptul că Iranul dezvoltă “rachete balistice cu capacitate nucleară”,… Mai mult

Stiri

Guvernul modifică 3 legi prin asumarea răspunderii. Lista și calendarul

Vladimir Ionescu

Premierul Ludovic Orban a anunțat că executivul își va asuma răspunderea pe Legea plafoanelor bugetare precum și pe prorogarea unor termene prevăzute în Legile justiției,… Mai mult

Stiri

Experți Deloitte: Ține România pasul în competiția pentru atragerea de investiții în industria auto?

Vladimir Ionescu

Industria auto, unul dintre pilonii economiei românești și unul dintre cei mai mari angajatori din economia locală ”frânează” în fața noilor provocări. Pe de o… Mai mult

Stiri

Ţările petroliere ezită privind amploarea reducerii producţiei. Piaţa neîncrezătoare reduce preţul

Adrian N Ionescu

Prețul petrolului scădea, vineri la prânz, din cauza neîncrederii pieţei privind soliditatea angajamentului ţărilor mari producătoare de petrol de a reduce producţia, măsură necesară tocmai… Mai mult