„Sunt prea multe detalii de pus la punct” pentru a se spera la un acord înainte de începerea reuniunii liderilor din UE luni după-amiază, la Bruxelles, a declarat un diplomat european de rang înalt. Totuși, principalul oponent, Ungaria, și-ar putea da acordul dacă va primi mai mulți bani europeni, potrivit Reuters.
Duminică încă nu se puseseră la punct termenii acordului și negocierile urmau să continue luni dimineață, în speranța că, înaintea summitului UE de luni şi marţi, se vor face progrese privind modul de exceptare a livrărilor printr-o conductă spre anumite țări din Europa Centrală (Ungaria, mai ales).
Embargoul asupra importurilor de petrol rusesc face parte din al șaselea pachet de sancţiuni al UE împotriva Rusiei, în replică la invazia acesteia din Ucraina.
Pachetul include eliminarea celei mai mari bănci din Rusia, Sberbank, din reţeaua SWIFT, interzicerea televiziunilor ruseşti în UE şi adăugarea de noi nume pe lista persoanelor ale căror active sunt îngheţate sau care nu mai pot intra în UE.
Deblocarea embargoului: Ungaria vrea bani europeni
Întregul pachet este blocat de Ungaria, care susţine că un embargou asupra petrolului ar da o lovitură puternică economiei sale deoarece nu poate obţine petrol din altă parte. Cehia şi Slovacia au exprimat îngrijorări similare.
Pentru deblocarea pachetului de sancțiuni nr. 6, Comisia Europeană a propus ca interdicţia să se aplice numai petrolului rusesc adus în UE prin petroliere. S-ar permite, astfel,în continuare Ungariei, Slovaciei şi Cehiei să primească petrol rusesc prin conducta Drujba până când pot fi puse la punct surse de furnizare alternative.
Budapesta susține această propunere, au spus oficialii, dar discuțiile de duminică au fost amănunțite cu privire la finanțarea UE pentru Ungaria, astfel încât aceasta să-și sporească capacitatea conductelor de petrol din Croația și să adapteze tehnologia de rafinăre, în prezent specifică țițeiului rusesc Ural, la prelucrarea țițeiul de tip Brent.
Aceasta este tema discuțiilor de luni dimineață, împreună cu problema modului de asigurare a concurenței loiale, având în vedere prețurile mai mari cu care s-ar confrunta statele membre care se bazează pe țițeiul Brent transportat ca urmare a sancțiunilor.
***