vineri

19 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

6 iulie, 2018

Procedura reexaminării nu poate fi aplicată în cazul unui act normativ declarat neconstituţional în ansamblul său, se arată în motivarea deciziei prin care CCR a admis sesizarea PNL şi USR cu privire la modificarea Legii 334/2006 referitoare la finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.

Curtea explică diferența dintre procedurile ce trebuie urmate în cazul constatării neconstituționalității unor dispoziții și cele necesare după ce o lege a fost declarată neconstituțională în întregul său.

În ultimul caz, explică CCR, nu poate fi aplicată reexaminarea, pentru că legiuitorul nu poate acoperi viciul de constituţionalitate constatat prin respectiva decizie de admitere prin procedura reexaminării, urmând a constata încetarea procesului legislativ, la data publicării deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I, fără a fi necesară declanşarea unei proceduri parlamentare distincte în acest sens”, se arată în motivarea deciziei Curţii Constituţionale.


Ce trebuie să facă Parlamentul după ce o lege a fost considerată neconstituțională în întregul său:

„Mai departe, este opţiunea legiuitorului dacă decide să mai legifereze în respectiva materie sau nu, iar dacă îşi menţine voinţa de reglementare, atunci trebuie să o facă ab initio, în cadrul unui nou proces legislativ, cu parcurgerea tuturor etapelor sale specifice:

  • înregistrarea unei iniţiative legislative, însoţită de expunerea de motive
  • solicitarea şi obţinerea avizelor necesare
  • procedura întocmirii rapoartelor în comisiile de specialitate ale fiecărei Camere
  • dezbaterile şi votul din fiecare Cameră, potrivit competenţei stabilite de art. 75 din Constituţie”, se precizează în motivare.

Modificări controversate adoptate în Parlament:

  • a fost anulată confiscarea și transferarea la bugetul de stat a sumelor primite ilegal sau a sumelor folosite ilegal în campaniile electorale
  • a fost abrogată interdicția de a primi bani de la institutiile publice, regiile autonome, companiile naţionale, societăţile comerciale sau instituţiile de credit la care sunt acţionari majoritari statul ori unităţile administrativ-teritoriale, de la sindicate, de la cultele religioase, organizatiile străine sau cetățenii străini, a celor aduse ca aport de o formațiune nepolitică peste limita legală

Cum comenta deputatul USR Stelian Ion proietcul PSD – ALDE:


„Amendamentele propuse de PSD elimină din lege măsura confiscării sumelor primite ilegal de partidele politice sau utilizate ilegal în campaniile electorale. Vor rămâne pe viitor aplicabile doar sancțiunea principală a amenzii și, eventual, măsura nerestituirii de către AEP a sumelor cheltuite ilegal în campania electorală. Așadar, poți cheltui milioane de euro în campanie, deși acest lucru este interzis de lege și vei risca doar o amendă modică în raport cu suma cheltuită, care nu va mai putea fi confiscată…

Ne vom întorce practic în perioada în care se aduceau bani la partid cu sacoșa. PSD-ul vrea asta. Legea actuală îi încurcă foarte tare tocmai pentru că prevede în mod expres sancțiunea confiscării”.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Scumpirea energiei electrice a fost amplificată de mecanismul formării prețurilor adoptat în UE („pay as clear”), care promovează alinierea prețurilor angro la cel mai mare cerut pe piață.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: