fbpx

La obiect

Green Deal: România are capacități de stocare a gazelor de seră de 11.000 de ori mai mari decât stochează în realitate

Atingerea țintei UE de neutralitate climatică (zero emisii nete de gaze de seră)  implică eforturi considerabile inclusiv de stocare a acestora, dar datele din România privind… Mai mult

10.01.2021

La obiect

Locuirea în UE – România, cu cele mai aglomerate locuințe și cu facilități amânate de constrângerile bugetare

România este țara din UE cu cea mai mare pondere a persoanelor care locuiesc în condiții de supraaglomerare, potrivit datelor publicate pentru anul 2019 de… Mai mult

10.01.2021

La obiect

România – locul 7 în UE la ponderea energiei electrice din surse regenerabile, dar în regres pe ultimii patru ani

România s-a situat în 2019 pe locul 7 în UE la ponderea energiei electrice obținute din surse regenerabile, potrivit datelor publicate de Eurostat, înaintea Germaniei… Mai mult

10.01.2021

La obiect

Cifra de afaceri din comerț: +2,1% pe primele 11 luni din 2020, prin revenirea vânzărilor de produse nealimentare

Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat o creștere de 2% în volum brut a cifrei de afaceri cumulat pe primele unsprezece luni… Mai mult

07.01.2021

Carburanţii ar trebui să se ieftinească de la 1 ianuarie 2017, dar cotaţiile petrolului și ale dolarului pot neutraliza scăderea taxelor

de Adrian N Ionescu 29.12.2016

scumpiri carburantiPreţurile carburanţilor ar trebui să scadă considerabil de la 1 ianuarie 2017, ca urmare a scăderii taxei pe valoarea adăugată (TVA), de la 20% la 19%, şi a eliminării accizei suplimentare introdusă în 2014, de 7 (șapte) eurocenţi pe litru.

Carburanţii s-ar putea ieftini cu circa 50 de bani pe litru, în medie, după scăderea TVA şi eliminarea accizei suplimentare – au estimat reprezentaţii principalelor companii petroliere din piaţă, pentru Agerpres.

Alte calcule din piață indică o ieftinire de până la 10%, ceea ce ar însemna mai mult de 50 de bani pentru anumite sortimente de carburanţi.

Pe de altă parte, însă, evoluţia ulterioară a preţurilor ar putea compensa efectele reducerii fiscalităţii carburanţilor, sub influenţa tendinţei previzibile de scumpire a petrolului, ca și a creșterii cotațiilor dolarului, moneda de referință a petroliștilor.

Fenomenul de compensare a reducerilor de preţ din cauza scăderii TVA s-a produs deja în acest an, după o scădere a fiscalităţii la 1 ianuarie 2016 mai substanţială decât cea care urmează să aibă loc.

Preţurile actuale ale carburanţilor sunt chiar mai mari decât cele de la sfârşitul anului trecut, adică de dinaintea scăderii TVA de la 24% la 20%.

Preţul actual al benzinei CO95 neaditivate variază puţin peste pragul de 5 lei / litru, până spre 5,4 lei / litru, în funcţie de reţea şi de locaţia benzinăriei, iar cel al benzinei aditivate CO98 poate trece de 6 lei/ litru. Prețurile motorinei se situează, în general, puţin sub cele ale diferitelor sortimente calitative ale benzinei.

Carburanţii costau cu până la 20% mai puțin decât în prezent, înaintea ieftinirii de la 1 ianuarie 2016: motorina costa 4,65 lei – 4,76 lei / litru, iar benzina 4,92 – 5,06 lei / litru.

Neutralizarea

Pe de altă parte, pieţele financiare se aşteaptă ca dolarul să ajungă la paritate cu euro (acum, 1 euro = 1,0468 USD).

Dolarul câştigă putere ca urmare a politicii previzibile a viitoarei Administraţii Trump a SUA. Paritatea euro-dolar ar însemna o apreciere a dolarului cu 4%.

La rândul său, petrolul se află pe o tendință solidă de scumpire, ca urmare a reducerii producției convenită de marii exportatori ai lumii.

Goldman Sachs a revizuit în creștere prognoza pentru prețul petrolului WTI până la 57,5 dolari / baril, în Trimestrul 2 din 2017. Joi după prânz, piața cota petrolul WTI cu peste 6,4% mai jos, sub 54 de dolari / baril.

În afară de cele două motive menționate deja, cu care companiile petroliere își justifică scumpirile de carburanți, mai există şi un al treilea motiv, și anume nevoia de profituri cât mai mari ale companiilor petroliere.

Cu cât profiturile companiilor sunt mai mari, cu atât mai ușor își finanțează investițiile şi, eventual, recuperează terenul pierdut în ultimii ani, ca urmare a prăbuşirii preţului petrolului.

De exemplu, la mijlocul anului 2016 OMV Petrom estima scăderea cu 20% a investițiilor, ca urmare a reducerii prețului petrolului, respectiv a profiturilor.

Totodată, încurajați de noua tendință de scumpire a petrolului, kazahii de la KazMunaiGas prevăd acum că le vor crește resursele pentru investiții și că vor cheltui substanțial, pentru dublarea capacității rafinăriei Petromidia până la la 10 milioane de tone pe an, ca și pentru construirea a încă 200 de benzinării.

Structura prețului la pompă

Aproape 60% din preţul unui litru de carburant este acoperit de taxele şi accizele datorate statului reprezentând TVA, acciză, supraacciză şi așa zisa „taxă pe stâlp”. Restul de 40% reprezintă costul petrolului, prețul dolarului, costurile proprii și profitul companiilor petroliere.

Așa numitul „adaos comercial” (o formă de profit brut, în fond) completează diferitele costuri ale grupurilor petroliere:

  • Costuri de operare reţea de distribuţie (salarii, taxe, impozite locale, utilităţi, investiţii obligatorii);
  • Costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării şi prelucrării acesteia);
  • Costuri financiare (dobânzi – credite investiţii, curs valutar, etc.).

Prin urmare, cei trei factori care ar putea neutraliza ieftinirea carburanţilor din motive fiscale (cotaţia petrolului, cea a dolarului şi nevoia de profit) operează pe o componentă de puţin peste jumătate din preţ.

Petroliștii obișnuiesc să justifice, demonstrativ, dependența prețului carburanților de cel al petrolului, spunând că o variație 50% a cotaţiilor petrolului se transpune într-o ajustare de circa 20% a preţului carburanţilor.

Jocul factorilor de piață, care influențează prețul carburanților, este mult mai complicat și ar putea face efectul în 2017 chiar mai ușor decât în 2016.

Prețurile carburanților în România sunt influențate de patru mari lanțuri de distribuție, dintre care trei aparțin producătorilor OMV Petrom, Rompetrol şi LukOil, adăugându-se rețeaua MOL.

Piața carburanților este considerată oligopolistă de către Consiliul Concurenței, altfel spus puțin competitivă. Marile rețele fac piață urmând tendința curentă la mici diferențe de preț între ele.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 29.12.2016

Lăsați un comentariu


Europa

Ministrul român de Externe: Arestarea lui Navalnîi, inacceptabilă. Președintele Consiliului European cere eliberarea imediată a disidentului

Iulian Soare

Bogdan Aurescu, ministrul român de Externe, a declarat  că reținerea disidentului Alexei Navalnîi la revenirea în Rusia este ”inacceptabilă”, iar ”represiunea împotriva opoziției, doar pentru… Mai mult

Europa

Alexei Navalnîi – arestat la întoarcerea în Rusia

Iulian Soare

Alexei Navalnîi, cel mai important opozant al lui Vladimir Putin, a revenit duminică seara în Rusia, după cinci luni petrecute în Germania, unde a fost… Mai mult

Stiri

Memorandum pentru aprobarea principalilor ordonatori de credite ai bugetului de stat pentru Strategia fiscal-bugetară pentru 2021-2023

Vladimir Ionescu

Guvernul a adoptat în şedinţa de vineri un memorandum cu tema: Aprobarea de către Guvern a ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat ale… Mai mult

Europa

Germania, Franţa și Marea Britanie avertizează Iranul să nu înceapă producerea de uraniu metalic metalic

Vladimir Ionescu

Trei puteri europene – Franța, Germania și Marea Britanie – au avertizat Iranul, sâmbătă, să nu înceapă să producă uraniu metalic drept carburant pentru un… Mai mult

Europa

Datoria Italiei ar putea urca în 2021 la un nou record postbelic – 158,5% din PIB

Vladimir Ionescu

Datoria publică a Italiei ar putea urca în acest an la un nou record postbelic, de 158,5% din PIB, depăşind nivelul de 155,6% din PIB,… Mai mult

Europa

Ministrul german de Externe: Persoanele vaccinate anti-Covid ar trebui să aibă acces mai devreme în restaurante și cinematografe

Iulian Soare

Persoanele vaccinate împotriva COVID-19 ar trebui să poată merge la restaurante și cinematografe mai devreme decât ceilalți, a declarat ministrul afacerilor externe al Germaniei, Heiko… Mai mult

Stiri

Pacienții cu boli cronice pot fi programați pentru vaccinare și de medicii specialiști care îi tratează

Vladimir Ionescu

Pacienții cu afecțiuni cronice vor putea fi înscriși în platforma de programări pentru vaccinarea împotriva Covid-19 și de către medicii specialiști care îi au în… Mai mult