vineri

29 martie, 2024

8 iulie, 2019

Consiliul Concurenţei susţine implementarea unor reguli care să contracarze practica prin care competitorii își stabilesc prețurile la carburanți în funcție de liderul de piață

Printre altele, toţi operatorii ar urma să afişeze simultan majorările preţurilor la carburanţi, în anumite zile şi la ore stabilite.


Este una dintre concluziile Consiliului Concurenței trase din ancheta sectorială pe caer a făcut-o pe piața comercializării cu amănuntul a carburanţilor din România.

Ancheta „a confirmat faptul că existenţa unui lider, care deţine aproximativ jumătate din piaţă, are efect direct asupra modului în care se modifică preţurile cu amănuntul la carburanţi”.

Liderul de piaţă este, „de regulă, şi iniţiatorul modificărilor de preţ”, spune un comunicat al Consiliului, emis luni.

Companiile concurente preferă să adopte un comportament similar cu cel al liderului din punct de vedere al modificărilor de prețuri, acestea realizându-se, de cele mai multe ori, într-un interval de maximum 24 de ore”, potrivit sursei citate.

Concurență redusă pe piața carburanților


Ca urmare, „concurența pe piața comercializării cu amănuntul de carburanţi din România este redusă, fapt care se reflectă asupra nivelului preţurilor cu amănuntul la carburanţi” – a constatat Conisliul Concurenței.

Autoritatea citată „susţine eleborarea unui act normativ prin care să se stabilească numărul creşterilor de preţ săptămânale, zilele în care se pot efectua aceste creşteri şi ora modificării, valabile pentru toate companiile de pe piaţă, pentru reducerile de preţ neimpunându-se nicio restricţie de acest fel, acestea putând fi operate oricând”.

Consiliul Concurenţei a lansat săptămâna trecută aplicaţia Monitorul preţurilor pentru carburanţi, care afişează preţurile pentru toate tipurile de carburanţi (benzină şi motorină) practicate în cele mai mari reţele de sitribuție OMV, Petrom, Rompetrol, Mol, Lukoil, dar şi de Socar şi Gazprom din întreaga ţară.

(Citiţi şi: Consiliul Concurenţei a lansat Monitorul preţurilor carburanţilor. Plaforma permite compararea online a ofertelor)

Modelul propus de Consiliu este similar cu cel din Austria, unde a fost instituită, din ianuarie 2011, obligaţia legală ca orice companie, care doreşte majorarea preţului carburanţilor, să poată face această creştere în orice zi, numai la ora 12.00 AM, reducerile fiind permise în orice moment.

Benzinării la hiper /supermarketuri

Consiliul Concurenţei mai susţine că nivelul de concurenţă ar putea creşte prin:

  • îmbunătăţirea procesului de autorizare a construcţiei de staţii de distribuţie şi intrarea pe piaţa carburanților a lanțurilor de hiper/supermarketuri,
  • modificărea legislației, după analiza autorităţile competente (CNAIR, ANAP),  astfel încât să se evite situaţiile în care o companie care operează o staţie pe un tronson de autostradă să construiască o altă staţie situată înainte sau după staţia iniţială. Consiliul consideră că, în acest fel, va fi stimulată concurenţa la nivel local, iar consumatorul va putea alege oferta cea mai avantajoasă.
  • informarea Consiliului de către companii privind eventualele bariere la intrarea pe piaţă cu care se confruntă, pentru ca acestea să poată fi supuse analizei și, dacă este cazul, să poată fi identificate eventuale soluţii de facilitare a intrării pe piaţa comercializării cu amănuntul de carburanţi.

Prețul de referință al petrolului românesc

Consiliul Concurenţei consideră oportună decizia ANRM de a stabili prețul de referință pentru petrolul extras din România în funcție de cotația Brent din luna anterioară, mai spune comunicatul citat.

„Acest tip de petrol răspunde condiţiilor de pe piaţa europeană şi este relevant şi pentru piaţa românească a carburanţilor şi, ca urmare, este normal să fie avut în vedere la stabilirea redevenței pentru petrolul extras din România.

Totodată, Autoritatea de Concurenţă „consideră că majorarea nivelului redevenței petroliere va intensifica presiunea concurențială pe piață, în condiţiile în care nu se creează bariere în calea importurilor de carburanți auto în România”.

Câteva companii au 90% din piață

Nivelul concurenţei este influenţat, de asemenea, mai ales de gradul foarte ridicat de concentrare a pieţei.

Din analizele Consiliului a rezultat faptul că preţurile la pompă au fost corelate în perioada 2014 – 2018 cu cotaţiile internaţionale la produsele petroliere (benzină şi motorină), modificările de preț din România urmând îndeaproape evoluțiile internaționale atât la creșteri, cât și la scăderi.

Datele Consiliului arată că acciza și TVA dețin o pondere însemnată, de circa 50% din prețul final.

„Potrivit datelor recente publicate de Comisia Europeană, România se află printre ţările europene în care preţurile finale, cu taxe, sunt mult mai mici decât media europenă atât la benzină, cât şi la motorină. În ceea ce privește preţurile fără taxe, preţul benzinei se situează, de asemenea, sub media europeană, în timp ce la motorină prețul oscilează în jurul mediei europene”, potrivit sursei citate.

Terenurile statului de la OMV Petrom

Consiliul solicită adoptarea de urgenţă a unui act normativ care să reglementeze situația juridică a terenurilor puse la dispoziția unor operatori economici în contextul privatizării și pentru care nu s-au obținut certificate de atestare a dreptului de proprietate, cum este şi cazul OMV Petrom.

„Ca urmare, aceștia au utilizat terenurile fără ca statul să primească în schimb acţiuni sau contravaloarea folosinței/chirie”, spune instituția citată.

Prin acest act normativ, operatorii economici în cauză vor fi obligaţi să întocmească documentaţia necesară pentru obţinerea certificatului de proprietate, în termen de maximum un 1 an de la intrarea în vigoare a legii, valoarea terenurilor urmând a fi înregistrată ca aport în natură al statului la capitalul acelor companii.

De asemenea, companiile vor fi obligate la plata către autoritățile publice a contravalorii folosinței terenurilor pentru perioada de la intrarea în vigoarea a legii și până la majorarea capitalului social cu contravaloarea respectivă, cât și pentru trecut (perioada de la privatizare până la intrarea în vigoare a legii), un proiect de lege în acest sens aflându-se în analiza ministerului de resort – mai spune documentul citat.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: