Piața private equity și piața fuziunilor și preluărilor de companii (M&A) își vor consolida tendința ascendentă din 2016 valoarea tranzacțiilor fiind de nivelul miliardelor de euro în 2017, potrivit profesioniștilor consultați de cursdeguvernare.ro.
Sectoarele economice care sunt cele mai apropiate de consumatorii finali sunt și cele mai preferate de investitori, fie că sunt fonduri de investiții de tip private equity, fie companii aflate în expansiune care preiau alte companii:
- lanțurile de retail,
- serviciile medicale,
- serviciile financiare,
- sectorul imobiliar,
- telecomunicații,
- energie
„Prin comparație cu alte piețe țintă, România are prioritate în atenția investitorilor, pentru că are potențial de creștere economică încă mare, de circa 4%, beneficiază de un mediu politic stabil prin comparație și este o țară membră a UE, ceea ce contează”, a declarat consultantul Doru Lionăchescu, membru în consiliul de administraței al BT capital Partners, pentru cursdeguvernare.ro.
Investitorii vor fi „în continuare interesați de sectoarele legate de consumatorii finali, pentru a profita de creșterea economică și de auspiciile favorabile setate de dinamica consumului privat”, a adăugat Doru Lionăchescu.
„Tot ce are legătură cu consumatorul este atractiv, în condițiile creșterii fantastice a consumului din ultima perioadă”, spune la rândul său Cristian Nacu, consultant independent și fost șef al Enterprise Investors în România timp de 10 ani. În timpul mandatului său, compania de investiţii private equity Enterprise Investors cumpărat cu 66 de milioane de euro lanţul de retail Profi.
Enterprise Investors a vândut Profi, în noiembrie anul trecut, pentru 533 milioane de euro, unui alt fond de investiţii, Mid Europa Partners. A fost una dintre cele mai mari tranzacții private equity din România.
Dimensiunea pieţei
Piaţa M&A din România este una dintre cele mai atractive din Europa Centrală şi de Est (ECE), în 2015 întragistrându-se 123 tranzacţii de peste 3,6 (trei) miliarde de euro, în creştere cu 24% faţă de 2014, potrivit Romanian Barometer of M&A, realizat de firma de consultanţă EY.
În primul semestru din 2016, România a înregistrat doar 56 de tranzacţii de 1,1 miliarde de euro. Vânzarea Profi , cea a Medlife prin Bursa de Valori Bucureşti (BVB), de 51 de milioane de euro, ca şi alte tranzacţii duc recolta pe întreg anul 2016 la un nivel comparabil cu cel de anul trecut.
Dintre celelate tranzacții se remarcă achiziția pachetului de 30% din E.ON Distribuție România de către Allianz, ca şi două tranzacții internaționale în care piața locală a avut o pondere semnificativă: achiziția fabricilor de bere ale SAB Miller de către Asahi în Europa de Est, respectiv fuziunea dintre compania imobiliară NEPI și Rockcastle.
„Cele două mari tranzacții de anul trecut, Profi și Medlife au arătat că România este o piață atractivă, la multiplicatori de vânzare tot mai mari”, remarcă Doru Lionăchescu.
Totuși, o tranzacție dimensiunea vânzării Profi nu este ușor de repetat. „Tranzacția Profi a avut și meritul de a fi repus România pe harta fondurilor de investiții și în general pe cea M&A. Ceea ce nu înseamnă că o tranzacție de aceeași dimensiune se va repeta neapărat în acest an. Așa ceva este rar în regiune, nu numai doar în România”, crede Cristian Nacu.
Ţintele
„Vor continua tranzacțiile de dimensiuni mai mici, inclusiv ca în scopul consolidării poziției marilor jucători pe piețele lor, de la retailul alimentar, până la serviciile medicale și telecomunicații”, estimează Cristian Nacu.
Mediul de afaceri românesc prezintă oportunități atractive, printre altele și pentru că „există sectoare în România care sunt încă foarte fragmentate și care oferă astfel ținte atractive de investiții”, potrivit lui Doru Lionăchescu.
Atractiv este în continuare „sectorul lanțurilor de retail, unde jucătorii sunt numeroși, iar cei care nu au ajuns la o masă critică de vânzări convenabilă sunt expuși la preluări. Există încă marii jucători globali sau europeni, care pot intra pe piață astfel, printr-o preluare sau prin schimb de active”, spune consultantul de la BT capital Partners.
Nume sonore din retailul internațional precum Tesco, Walmart sau Aldi nu sunt încă prezente în România.
Pe de altă parte, serviciile financiare de asemeni oferă oportunități, de la bănci, la leasing şi la asigurări, cu condiția ca sectorul respectiv trebuie să fie într-o creștere certă. Investitorilor nu le este suficient ca o țintă să poată fi preluată la un preț mic, cum s-ar putea întâmpla în asigurări, de pildă, dacă piața pe care activează nu are perspective de creștere robustă.
„Sectorul imobiliarelor are atracția sa specifică. În afară de proiectele noi, piața s-a așezat, a ajuns și aici la un grad de maturitate după trei sau mai mulți ani de investiție. Sunt posibile preluări sau splitări în vederea preluării. Shopping mall-urile sunt ținte preferate”, crede Doru Lionăchescu.
Și în telecomunicații „sunt destul de mulți jucători și devin probabile tranzacții regionale cu impact asupra României. Pe piețele telecom mature activează de obicei trei jucători, doi mari și un al treilea care arbitrează. Un schimb de active la nivel regional este oricând posibil, de-acum, cu efectele corespunzătoare în România”, a mai spus consultantul de la BT capital Partners reporterului de la Cursdeguvernare.ro.
Odată cu tranzacția Direct One – Netcity, segmentul rețelelor de fibră optică a devenit o țintă valoroasă.
Energia este, în fine, domeniul în care România este pe hartă. „Mari nume sunt gata să intre pe piață, inclusiv prin intermediul unora deja pe piața noastră, iar la nivel mondial vom vedea probabil consolidari spectaculoase”, a adăugat Doru Lionăchescu, fără să precizeze care ar putea fi obiectivele unor posibile tranzacții.
Mai multe relatări media au acreditat interesul colosului rus Gazprom pentru cei doi jucători regionali importanți din Europa Centrală și de Est, MOL și OMV, ambii lideri de piață și în România. Gazprom ar controla prin intermediari pachete de acțiuni substanțiale la fiecare din aceste companii, adeseori invocându-se posibilitatea ca OMV să cumpere MOL sau viceversa, sau că OMV ar putea vinde rușilor active ale OMV Petrom.
Încă din 2007, Austria a trebuit să nege faptul că Gayprom afost gata să cumpere un pachet de acțiuni ale OMV, iar un oficial maghiar a sugerat că rușii ar putea să intre în compania austriacă prin MOL, potrivit Reuters.
În 2014, tot Reuters cita o sursă potrivit căreia Gazprom se afla in negocieri cu fondul IPIC din Abu Dhabi pentru a cumpara o participatie de 24,9% din OMV.
Oricare ar fi direcția prin care rușilor la va reuși expansiunea în Europa Centrală, aceasta va avea efecte cruciale asupra României.