vineri

19 aprilie, 2024

20 decembrie, 2021

Compensarea la furnizor a scumpirii electricității și gazelor naturale ar urma să consume aproape trei sferturi (70%) din bugetul Ministerului Energiei, sau 6,19 miliarde de lei, adică suma creditelor bugetare cu cele de angajament din proiectul aprobat de Guvern.

Pentru compensarea scumpirilor energetice sunt prevăzute credite bugetare de 2,145 miliarde de lei (peste 62% din totalul acestora) și credite de angajament de alte 4,048 miliarde de lei (peste 75% din totalul acestora), potrivit proiectului bugetului de stat pe 2022.

Creditele „de angajament” sunt niște promisiuni ale Guvernului. Ca să fie plătite beneficiarilor, creditele de angajament trebuie să devină „bugetare”, cel mai probabil după ce statul împrumută banii respectivi.


Bugetul sigur al Ministerul Energiei (creditele bugetare) de 3,43 miliarde de lei este cu 11% mai mic față de execuția preliminată pe 2021.

În schimb promisiunile creditelor de angajament, de 5,34 miliarde de lei sunt mai mari cu aproape 25%.

(Citiți și:Minunata lume (energetică) nouă. Au apărut CRONICILE Nº 88. Titlurile și autorii”)

Sumele de mai sus sunt  prevăzute la capitolul subvenții „pentru susținerea schemelor de sprijin pentru consumatorii non-casnici afectați de creșterea prețurilor la gaze și energie electrică în timpul iernii, potrivit datelor din proiectul de buget.

Ajutoare de stat pentru CE Oltenia și Electric Up

Bugetul Ministerului Energiei mai prevede ajutoare de stat de 1,18 miliarde de lei, care ar trebui să se împartă între ajutorul de stat de restructurare acordat Complexului Energetic Oltenia și cele acordate IMM din cadrul programului Electric Up.


 CE Oltenia a primit deja un ajutor de stat de 251 de milioane de euro și va mai primi diferența până la 1,716 miliarde de euro până la 31 decembrie 2025, conform planului de restructurare, care încă își așteaptă aprobarea de la Comisia Europeană.

Din total granturile sunt în valoare de 1,09 miliarde de euro, iar împrumuturile garantate de stat de 195,8 milioane euro, la care se adaugă o majorare capital social prin aport în numerar de 180 milioane euro, pentru acoperirea parțială a cheltuielilor cu certificatele de CO2, a cheltuielilor curente și a investițiilor în activele existente.

Planul de restructurare vizează:

  • construcția a 8 parcuri fotovoltaice la Rovinari, Turceni și Ișalnița, cu o capacitate instalată totală de cca 700 MW,
  • reabilitarea și modernizarea microcentralei de la Turceni cu o capacitate instalată de 10MW și
  • dezvoltarea de capacități noi pe gaze naturale, cu o capacitate instalată totală de cca 1300 MW, la Ișalnița și Turceni.

Schemele de sprijin pentru plata facturilor la energie

Sinteza politicilor și programelor bugetare ale Ministerului Energiei prevede creditele angajament și cele bugetare menționate „pentru perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022 pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică şi gaze naturale pentru categorii de clienţi finali”:

  • întreprinderi mici şi mijlocii, astfel cum sunt definite în Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare IMM-uri, cabinete medicale individuale şi alte profesii liberale, indiferent de forma de organizare;
  • microîntreprinderi, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, organizate potrivit legii;
  • spitale publice şi private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, unităţi de învăţământ publice şi private, definite conform Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi creşe;
  • organizaţii neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum şi unităţile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, republicată;
  • furnizori publici şi privaţi de servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare”.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: