19 septembrie, 2024

Boeing a anunțat miercuri că va trimite în concediu neplătit zeci de mii de angajați, după ce aproximativ 30.000 de mecanici au intrat în grevă vineri, oprind producția celui mai bine vândut 737 MAX și a altor avioane. CEO-ul a explicat miercuri că nu vor fi luate măsuri care să afecteze capacitatea companiei de revenire completă în viitor.

Compania are aproximativ 150.000 de angajați în SUA. Nu este clar ce categorii de lucrători vor fi afectate de aceste măsuri, dar o sursă Reuters a explicat că nu vor fi vizați inginerii.

„Vom iniția concedieri temporare în următoarele zile, care vor afecta un număr mare de directori, manageri și angajați din SUA”, a declarat directorul general Kelly Ortberg într-un e-mail către angajați citat de Reuters. „Planificăm ca anumiți angajați să beneficieze de o săptămână de concediu la fiecare patru săptămâni, pe o bază continuă, pe durata grevei.”


Greva, prima care are loc la Boeing după 2008, se adaugă unui an tumultuos pentru constructorul de avioane, an ce a început cu desprinderea unui panou de ușă a de pe un nou avion 737 MAX, în plin zbor, în ianuarie.

Ortberg a mai spus că el și alți lideri Boeing „vor accepta o reducere proporțională a salariului pe durata grevei”.

Boeing și International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM) au avut două zile de discuții în prezența mediatorilor federali. Sindicatul, care s-a declarat frustrat după prima zi de mediere, a declarat miercuri târziu că a încheiat o altă zi de discuții fără „niciun progres semnificativ”.

„Deși rămânem deschiși la discuții suplimentare, fie direct, fie prin mediere, în prezent, nu sunt programate alte întâlniri”, a declarat sindicatul. „Suntem pe deplin angajați să luptăm pentru contractul pe care membrii noștri îl merită”.


Sindicatul a solicitat o creștere de 40 % a veniturilor în patru ani, în cadrul primelor negocieri, cu mult peste oferta de 25 % a constructorului de avioane.

Compania se pregătește de o grevă prelungită

Concedierile extinse arată că Ortberg pregătește compania pentru a face față unei greve prelungite, care probabil că nu va fi încheiată ușor, având în vedere furia din rândul lucrătorilor de rând.

Potrivit analiștilor, o bătălie prelungită în domeniul muncii ar putea costa Boeing mai multe miliarde de dolari, punându-i și mai mult la încercare finanțele și amenințând ratingul de credit.

„Este puțin probabil ca reducerile să compenseze pe deplin costurile unei greve prelungite”, a declarat Ben Tsocanos, director pentru industria aerospațială la S&P Global Ratings.Sindicatul a făcut presiuni pentru o creștere de 40% pe o perioadă de patru ani în cadrul primelor sale negocieri contractuale complete cu Boeing din ultimii 16 ani, cu mult peste oferta de 25% a constructorului de avioane, care a fost respinsă răsunător. Brian Bryant, președintele internațional al IAM, a declarat că acțiuni precum concedierile și reducerea salariilor reprezintă „fumigene”, având în vedere cheltuielile anterioare ale companiei pentru bonusuri și compensații pentru directorii de top.

„Aceasta este doar o parte a planului lor de a face să pară că încearcă să economisească bani”, a adăugat Bryant, care s-a aflat miercuri în zona Seattle și a pichetat împreună cu membrii «rezistenți».

„Mingea este în terenul Boeing. Ei ar putea rezolva această grevă mâine”, a spus Bryant, adăugând că ar fi nevoie de salarii echitabile, pensii, restabilirea unui bonus și asigurări de sănătate.

Compania asigură sindicatele că nu va lua măsuri care să afecteze capacitatea revenirii complete

În e-mailul adresat angajaților, Ortberg a declarat că societatea nu va lua „măsuri care să ne inhibe capacitatea de a ne redresa complet în viitor. Toate activitățile esențiale pentru programele noastre de siguranță, calitate, asistență pentru clienți și certificare cheie vor fi prioritizate și vor continua, inclusiv producția 787.

Greva, care durează acum șase zile, prezintă riscuri și pentru vasta rețea de furnizori ai companiei, dintre care unii iau în considerare, de asemenea, concedieri, au declarat mai multe persoane.

„Cu siguranță furnizorii sunt îngrijorați”, a declarat Nikki Malcom, CEO al Pacific Northwest Aerospace Alliance. „Va avea un impact semnificativ asupra furnizorilor dacă va dura mult timp”.

Măsuri de criză

Producătorul a declarat luni că îngheață angajările pentru a reduce costurile, în condițiile în care bilanțul său este deja împovărat cu datorii de 60 de miliarde de dolari.

De asemenea, compania a oprit plasarea majorității comenzilor de piese pentru toate programele de avioane Boeing, cu excepția 787 Dreamliner, într-o măsură care va afecta furnizorii săi.

Un furnizor senior a respins ultimul anunț ca fiind „modul panică” și a spus că subliniază lipsa de spațiu de manevră a Boeing din cauza bilanțului său deja tensionat.

„Ar fi mai bine să se liniștească; se apropie foarte mult de prăpastie”, a spus furnizorul, care a cerut să nu fie numit.

Cu toate acestea, un locator chinez a declarat că a plasat miercuri o nouă comandă pentru 50 de avioane MAX care vor fi livrate între 2028 și 2031, semn că cererea pe termen lung pentru avioanele Boeing rămâne intactă.

Acțiunile Boeing au scăzut cu aproximativ 40% până acum în acest an.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: