vineri

1 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

23 aprilie, 2020

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a deschis procedura de selecţie a consultantului care va asista Ministerul Economiei şi Energiei la implementarea mecanismului de Contracte pe Diferență (CfD), prin care România vrea să atragă investitori în producţia de energie cu emisii reduse de carbon.

„Pentru a-și îndeplini obiectivele (de mix energetic, n.r.) pentru 2030, România intenționează să dezvolte un mecanism de suport – Contracte pe Diferenţă (Contracts for Difference, CfD) pentru a încuraja investițiile prioritare în tehnologii de generare cu emisii reduse de carbon, necesare în sectorul energetic românesc”, spune anunţul publicat joi de BERD.

Serviciile de consultanţă vor fi finanțate de berd cu 494.700 euro (fără TVA), spune banca în anunțul de prin care a deschis procedura de selecţie.


 berd mai spune că „mecanismul tip CfD va oferi beneficii suplimentare și va crea un mediu atractiv și previzibil pentru investitori”.

Mecanismul CfD este menit să atragă investitori în proiectele în care investiția, odată finalizată, nu este acoperită de veniturile din vânzarea energiei la prețurile pieței, în ritmul dorit.

Teoretic, o Contraparte centrală ar plăti investitorului diferența dintre un „preț de referință” (stabilit pe baza mediei prețurilor de piață din anii anteriori) și un „preț de exercitare” (strike price, stabilit de asemeni anterior, dar în funcție de valoarea investiției), dacă prețul la care investitorul vinde energia pe piață este mai mic decât costul reflectat în prețul de exercitare.

Dacă prețul la care investitorul (sau entitatea care îl reprezintă) vinde energie la un preț mai mare decât prețul de exercitare, Contrapartea va primi diferența.

Odiseea locală CfD


Mecanismul CfD a fost prima dată invocat oficial în România referitor la construcția reactoarelor 3 și 4 ale Centralei Nuclearelectrice de la Cernavodă, adimiistrată de Nuclearelectrica (SNN)

În mai 2019, Nuclearelectrica (SNN), China General Nuclear Power Corporation (CGN) şi filiala acesteia, CGN Central and Eastern Europe Investment, au semnat Acordul Investitorilor în formă preliminară privind continuarea Proiectului „Unitățile 3 și 4 CNE Cernavodă”.

Totodată, Guvernul pregătea un mecanism de subvenționare indirectă a investiției prin intermediul unui instrument denumit „Contact pe Diferență” (CfD).

Mecanismul de CfD propus era inspirat din instrumentele derivate de asigurare împotriva riscurilor și propunea folosirea unor bani obținuți din adăugarea la facturile consumatorilor a diferențelor rezultate din prețul fixat prin instrumentele CfD și prețul de livrare a energiei care ar fi produsă de noile capacități.

(Citiți și: „Nuclearelectrica și partenerii chinezi au semnat acordul pentru Unităţile 3 şi 4 de la Cernavodă”)

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Între timp, în decembrie 2019, noul guvern a enunţat, prin vocea ministrului Economiei şi Energie Virgil Popescu, eventualitatea ca Nuclearelectrica (SNN) să construiască singură un nou reactor, dacă negocierile cu partea chineză „nu se vor finaliza aşa cum doreşte Nuclearelectrica”

Ce spune anunţul BERD

Consultantul pe care berd îl va selecta trebuie să ofere următoarele servicii:

  • „(i) Revizuie modelul de piață românesc existent, dacă este necesar, pentru a se conforma implementării CfD;
  • (ii) Redactarea legislației primare și secundare (cu amendarea legilor existente, dacă este nevoie) pentru implementarea cadrului CfD, inclusiv construcția instituțională, ca și regulile și cerințele pentru procesul de licitație CfD, precum și acordurile contractuale necesare, cum ar fi Contractul pe Diferență;
  • (iii) Oferă recomandări privind măsurile și reglementările pentru asigurarea unei finanțări adecvate pe termen lung și a credibilităţii financiare a Contrapărții CfD;
  • (iv) Redactarea propunerii de text pentru notificarea schemei de sprijin către Comisia Europeană, în conformitate cu Ghidul privind ajutoarele de stat pentru protecția mediului și a energiei 2014-2020 și a actelor normative europene;
  • (v) Oferă asistență tehnică autorităților române în timpul consultărilor și dialogului cu Comisia Europeană privind mecanismul de sprijin al Contractului pe Diferență, pentru a stabili forma finală a mecanismului”.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: